HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken möblering, av dessa, vore minst dålig?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2017/03/25 :  23:51:34  Show Profile Send madjong a Private Message  Reply
Teoretiskt alltså.

Ett vardagsrum på ungefär 27 kvadratmeter. Där kortsidans längd är en multipel till långsidan.
Det hänger tunga heltäckande tyger för fönsterpartierna. Dock två dörröppningar i ena hörnet, som för tillfället är helt öppna.

Högtalare kommer att vara någon 12" studiomonitor från JBL med basreflexport på främre baffeln. Men behöver de bakväggen för att leverera bra och djup bas? Lyssnar på mycket ny elektronisk musik.

Alternativ 1:


Alternativ 2:

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/26 :  11:52:46  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det brukar aldrig kännas bra att ha soffan mitt i rummet.
Ett par JBL brukar vara lite tunga i basen så de trivs säkert utan bakvägg.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/03/26 :  12:19:25  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
" target="_blank">[URL=
Varför inte så här?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2017/03/26 12:21:11
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/03/26 :  16:27:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Att komma bort från bakvägen är enl mig viktigast. Dvs en så sen reflex bakom som möjligt, basen brukar också bli renare mitt i rummet. Blommor o diffusorer på sidoväggarna gör också mycket för att få få störande tidiga reflexer liksom mattan och ett strategiskt soffbord som tar studsen. Den främre väggen möblerad med olika grejer, blomster, diffusorer och absorberande grejer. Kan enl mig och mina erfarenheter bli ett fint resultat.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/03/26 :  20:00:20  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ditt rum är misstänksamt likt mitt biorum

Har möblerat som Adagios förslag, om det är bäst, ingen aning?
Kändes som enda möjligheten för min del.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2017/03/29 :  15:58:54  Show Profile Send madjong a Private Message  Reply
Har jag rätt om jag tolkar det som att ni förespråkar ett varsitt alternativ? Haha

Adagio: Det största skälet till att jag helst ej möblerar enligt ditt förslag är att jag kommer att ha en TV mellan högtalarna. Vill gärna inte täcka för fönstret med den hädningen. Men allt är relativt till ljudet, antar jag.

Jag hade dock hoppats på att något alternativ var överlägset bättre. Att det fanns någon självklar tumregel som vedertagen överenskommelse bland HiFi-kunniga. Synd att det inte verkar vara så så enkelt!

Edited by - madjong on 2017/03/29 19:16:05
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/03/29 :  18:40:48  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nej det är verkligen inte så lätt dessvärre. Det som förfaller var det bästa valet behöver med automatik inte vara det. Akustiken kan verkligen spela en fula spratt. Ja vi tycker nog olika. Själv gillar jag att ha långt till starka reflexer och gärna ha kontroll på de som finns. Likaså är det bra att tämja den totala mängden energi i rummet och undvika förtjockningar av ljud i vissa frekvenser och även i tid.
Som vanligt är det bäst att prova de olika placeringarna och lyssna/mäta. Men jag bibehåller min åsikt och skulle hellre sätta TVn mot fönstret. Då slipper du reflexer från fönstren....rent visuellt

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2017/03/29 :  19:15:29  Show Profile Send madjong a Private Message  Reply
Det blev alternativ 3. Alltså Adagios alternativ.
Precis så som jag inte ville ha det! Det fanns tydligen ingen genväg. ;)

Ljudet fick en helt annan karaktär än någon tidigare möblering jag haft.
Mer luftigt och detaljerat, men ändå mer tyngd och stuns. Bättre separation och nästan live-känsla utan eko. Det låter bra i nästan hela rummet.

Tack guys!

Edited by - madjong on 2017/03/29 19:16:18
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/03/29 :  20:16:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Grattis! Alltid härligt när man hittar ett bra utgångsläge. Nu är det finlir som gäller.
Hitta reflexerna! Eftersom rummet är relativt smalt på bredden. Inte kritiskt smalt men ändå nära sidoväggar föreslår jag att bryta upp eller absorbera den första reflexen. Du lär uppleva mindre oro och stabilare Soundstage om du gör det. Hur beror på hur fria tyglar du har i rummet och hur mycket pengar du vill lägga. Sen har ju din/er smak stor roll, alla kanske inte vill ha en "studio" hemma. Ett par Gullrankor på sån där konosfiberstock eller vad det heter är ju snyggt. De gjorde ganska stor skillnad här hemma. En absorbent bakom tyg/gardin kan vara snyggt. Dedikerad diffusor/abfusror eller absorbent kan också bli stiligt i en modern miljö.
Först o främst gäller rätt placering av högtalare såklart. Du vet hur man hittar de första tidiga reflexerna va?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/29 :  21:21:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Du vet hur man hittar de första tidiga reflexerna va?

Inte jag i alla fall.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/03/29 :  21:41:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ok, ett enkelt sätt att hitta de mest logiska reflexerna är att be någon gå med en lite större spegel utmed väggen och på golvet ev taket. Där du ser högtalaren har du en studs som infaller vinkelrätt, den kommer att färdas relativt kort väg och kommer tätt inpå direktljudet. Nackdelen är att hjärnan kommer få jobba lite extra med att sortera ut denna studs. Dessa är rätt logiska och kan med fördel möbleras bort.
Sen finns mer lömska studsar där multiplar från fler ekon förstärks i vissa vinklar, en kompis herr D har ett matprogram där man kan se förstärkningar av direktimpulsen i tidsdomänen, med matematik kan man då räkna på hur långt studsen färdas.
De flesta märkliga fenomen går att räkna ut men det kan ta timmar av detektivarbete.
Hos mig uppförde sig mina linjekällor enligt skolboken och det var relativt lätt att hitta "bovarna" vad man sedan gör åt problemen är ju upp till en själv.
Jag möblerade om en smula och står i begrepp att köpa lite vingar från Svanå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/03/29 :  21:45:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En " vanlig" högtalare sprider ju ljudet mer som en glödlampa ( punktformigt ) vilket gör att vissa reflexer kan ta flera snabba studsar. Tex först i väggen sen golvet upp till örat eller först golvet sedan väggen. Tänk biljard.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/29 :  22:43:17  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack Adagio för så enkla tips.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/03/30 :  21:15:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
En sådan här tråd skulle jag har startat i mitt förra boende, då hade jag sluppit 1år med dåligt ljud till hyfsat = bra tråd och fler får upp ögonen för det här med att ljudet kan skilja rejält beroende på HUR man ställer upp burkarna om man har flera olika möjligheter och stort + till Adagio.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/04/12 :  20:20:42  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har tidigare haft ett av de första dedikerade rummen med produkter från Svanå, en längre tid har jag dock inte haft några i de olika boenden jag haft de senaste 10 åren. Förutom en basabsorbent i hörnet på TV-rummet som blivit kvar.
Nu föll det sig så att ett par V-vingar i akryl letade sig hit, de fick med beröm godkänt i design av övriga familjemedlemmar.
Jag kan inte annat än absolut rekommendera S-vingar eller V-vingar till alla rum.
Det är by far den bästa uppgradering som kan fås för pengar. Styrkan är att de förbättrar akustiken så du får bättre utdelning för dina surt förvärvade slantar i din befintliga rigg, eller i kommande riggar eftersom de inte är en del av anläggningen.
De kan följa med till nya miljöer i alla år.
Vad gör de med ljudet då? Jag ska göra en mer utförlig tråd om dom men jag kan redan här säga att de överraskar genom alla register, från bas vidare upp via mellanregister till diskant. De är ju verksamma från 80hz upp till 16000hz, så det första jag märkte var hur basen blev rikare, jämnare och mer nyanserad. Det blev lättare för hjärnan att höra och tolka direktljudet vilket leder till ännu högre grad av avslappnad lyssning. Alla
"hot spots" är som bortblåsta. "Svåra" skivor är mycket behagligare nu.
En stor rekommendation som nästa investering och mitt råd att ha på sidorna där jag kluddat lite gröna växter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000