HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tankar angående försteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/26 :  20:12:42  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Behöver bolla lite ideer ang försteg. Jag har idag 3 ljudkällpr, samtliga lämnar ljudet i digital form. Jag använder ett DSX2496 för att splitta upp det i 6 kanaler som går till 3 olika slutsteg (Bas, Midbas och topp). I dagsläget har ja kört allt som kommer ur DSX via en passiv 6-gang pot på 100k men misstänker att DSX2496 inte riktigt klarar biffen. 2496:an är moddad där hela utgångskortet med dess myller av OP-förstärkare kasserats till förmån för 6st trafos från Lundahl. Min tanke är nu att komplettera min passiva pot med ett enkelt rörsteg per kanal. Jag tänker mig ett simpelt katodföljarsteg konstruerat runt ett 6922, bra eller dålig ide?

// Johnny

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/26 :  21:01:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Första frågan: Behöver du spänningsförstäkning eller bara driv (en buffert)?
Jag gissar att du har en resistor efter Lundahlarna, vilket värde?
Har du som jag, runt 2k så utgör en 100k pott inget problem. Snarare då att 100k potten har tungt att driva slutstegen.
1:10-regeln funkar, så bytte till en 20k pott skulle öka dess drivbarhet gentemot slutsteget.

Dras slutsteget med en hög ingångskapacitans så kan en buffert göra nytta
Men en 6922 i cc-koppling har en utgångsimpedans runt 2k och då har du endast vunnit spänningsförstäkning (dvs ingen buffert)
För att sänka utgångsinpedansen så måste du bygga en katodföljare (enbart buffert) eller med en step down trafo

Jag har själv samma "problem".
2k ut från cd och grammofon - 100k passiv volympott - 100k / 400nF in på slutsteget.
Spänningsförstäkningen är tillräcklig, men potten är för hög ohmig för att driva slutsteget optimalt (vill ha 10ggr högre än cd, men 10ggr lägre än slutsteget).
Jag har därför tänkt att bygga ett linjesteg mellan potten och slutsteget.
Katodföljare funkar, men upplevs ofta som lite livlös, varför jag tänkte använda en Lundahl LL1660 step down 1:4 i cc-koppling
Ett rör som 12b4a i cc- koppling skulle ge ca 300 ohm utgångsimpedans och en spänningsförstärkning på 2 (vilket upplevs som oförändrad).

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/03/26 21:16:37
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/26 :  21:25:36  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Behöver buffert på 4 kanaler och en del förstärkning på de 2 andra. På top och midbas sitter 2 rörsteg med normal känslighet och impedans på 100 kohm men bassteget är en PA-rigg från mitten på 80-talet som jag snyggat till lite. Verkar som att känsligheten på det är bra mycket lägre då den inte lämnar i närheten av den effekt den borde göra. Inget motstånd efter trafosarna i DSX, borde jag ha det?

Optimal vore kanske att anpassa varje kanalpar till dess slutsteg men just steget till midabsen (Xindac V30) är lite under utvärdering så..

// Johnny

Edited by - TxF on 2017/03/26 21:30:21
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/27 :  07:10:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ang. resistor efter traf,
Om du, som jag, kopplat trafon direkt efter dacen så beror det på om dacen har stöm eller spännings-signal på utgången.
En resistor efter trafon omvandlar då ström till spänning (eftersom försteg/slutsteg är spänningsdrivna).
En bonus blir även att resistorn dämpar trafons eventuella egenresonans som kan uppträda vid mycket högimprdiva och kapacitiva laster.

Har man en ström-dac så minskar disten, ju hårdare den lastas. Vilket också ger läge utgångs impedans. Dock på bekostnad av lägre spänningsnivå.

Trissesteg är generellt mer låginpediva (svårdrivna) än rörsteg.
Att driva trissesteg med rör är därför en utmaning och att göra det omvända är betydligt enklare. Att få ner utgångs impedansen på ett rötsteg under 600 ohm går, men kräver då ofta step down trafo eller katodföljare.

Ett alternativ kan vara att bygga med kraftigare trioder som 6AS7 eller 6C33

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/03/27 07:32:17
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/27 :  09:54:11  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Kan prova koppla in oscilloskopet på varje kanal för att se signalnivå både med och utan last först.

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/27 :  19:45:24  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Okej här är några märliga mätresultat.. Jag stänge av alla funktioner i DSX, alltså ingen delning, EQ delay eller annat, inget filter på nån kanal heller. Således pådre alla kanaler spela allafrekvenser opåverkade. La sedan på en 50hz sinusvåg och mätte med multimetern. Först med obelastade ingångar, sedan med slutstegen inkopplade. Här är resultaten :

utgång 1 (Bas) 2(Bas) 3(Mid) 4(Mid) 5(Top) 6(Top)

trafo obel 0,745v 0,732 0,73v 0,73v 1,24v 0,59v

trafo bel 0,73v 0,73v 0,73v 0,73v 1,24v 0,73v

utg obel 1,56v 1,52v 0,36v 0,18v 0,61v 0,36v

utg bel 0,48v 1,15v 0,35v 0,18v 0,59v 0,35v

Till å börja med är det ju lite underligt att kanal 5 och 6 skiljer så mycket i nivå mot de andra. Jag har däremot fått en förklaring till varför ljudbilden varit förskjuten till vänster, trodde det problemet låg hos slutsteget men inte. Sedan verkar det ju som att kanal 1 och 4 har lite hyss för sig. Kanal 1 belastad sjunker ordentligt i spänning, mindre än hälften av kanal 2 som ju är kopplat till samma slutsteg, problem med en kanal i slutsteget? Sedan är det kanal 4 som verkar bete sig märklingt med 0,18v ut oavsett belastning, mätningarna på trfon för den kanalen ser ju ut som de andra.

På kanal 1 och 2 sitter LL1676 och kanal 3-6 är det LL1544 så att utnivån mellan dessa 2 skiljer sig, men det verkar ju ingen ordning på allting just nu Nån som har tankar och ideer?

// Johnny

Edited by - TxF on 2017/03/27 21:26:53
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/28 :  08:16:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det där ser ju lite knepigt ut.
Även om jag inte har erfarenhet av att mäta på det sättet, så kan man konstatera vissa saker.
  • Kan något sägas om Lundahls transformatorer, så är det att de är mycket konstanta och linjära (ofta inom +/- 0,5dB långt över det hörbara området). Och att uppmätta avvikelser troligen ligger i att det finns skillnader i deras last (resistiv eller kapacitiv).
  • Att mäta en trafo olastad blir sällan rätt, då den kan uppvisa spänning, men utan ström-kapacitet (effekt). Den kommer troligen även uppvisa kraftiga resonansfenomen pga. de reaktiva komponenterna (induktans-kapacitans). "Olastad" i detta sammanhangär snarare en mycket hög-ohmig last som t.ex. 1M Ohm.
    Lundahl brukar speca optimal last på sina signal-trafos, för att dämpa egenresonansen. Detta värde ger en vink om optimala betingelser för just den trafon.



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/03/28 08:28:18
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/29 :  18:38:22  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Medveten om att mätresultaten inte säger något i sig men det är ändå märkligt då kanal 3-6 borde ge exakt samma mätvärden då det ju är LL1544 på allihop. Började misstänka kallödning så nu har jag rivit ut allt gammal kablage och håller på att löda i nytt. Såg dessutom att LL1676 var felkopplad på primärsidan, dock samma fel på båda. Ska testa göra om samma mätning igen efteråt. Pix, du som kör samma enhet, hur har du gjort på ingångarna? Jag kör dom direkt till DCX utan nåt i vägen? För min del är det mest ingång A som är intressant eftersom jag uteslutande använder digitala källor.

// Johnny
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/03/29 :  21:24:18  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle inte lita på mätningen med multimetern på växelström...
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/30 :  14:51:39  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Bytt allt kablage idag och kollade varje kanal med oscilloskop istället, drygt 2V på sekundärsidan av LL1544, lika på allihop =) Kopplade även om LL1676:orna så de ger nu 3,65V ut vilket borde räcka för det svårflörtade transistorsteget som ska driva bashornen. Nu är ju frågan om det finns ström så det räcker men det lär ju visa sig snart.. Nu har jag däremot lyckats få en fenomen där jag hör svagt distat ljud på ena kanalen med volymen helt avvriden. Borde väl bero på att någon jordpunkt är flytande. Kopplade aldrig ihop signaljorden på trafosarna med moderkortet, trodde att det redan var jordpunkt på minussidan men nu när jag tänker efter var det ju balanserade utgångar från början. Får testa att jorda lite

// Johnny

Edited by - TxF on 2017/03/30 19:08:56
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/11/04 :  09:19:56  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har byggt en variant av buffert baserad på 6922 och har både positiva och negativa erfarenheter. Positiva är att drivet i trissesteget är vansinnigt mycket bättre. Negativa är att spänningsförstärkningen är på tok för hög. Enligt konstruktören ger kopplingen en i första steget en spänningsförstärkning på 22 vilket är väl mycket. Är ingen hejare på att designa rörkopplingar och skulle uppskatta synpunkter, både generella och konkreta. En tanke från mig är att ersätta 30k anodmotståndet med 2st 15k och ta ut signalen mellan dessa, det borde ju alvera förstärkningen. Här är en bild på kopplingen jag provat.


Tanken är att driva detta direkt från DAC på DCX2496, utan transformatorkopplingen, är dock osäker på vad jag har för nivåer ut där. Planen är att göra en snygg läda som inhyser DCX, volym och försteg. Så här ser den inte fullt så imponerande prototypen ut idag, dock bara 4 kanaler.





Eller med blått ljus =)

// Johnny
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/11/05 :  13:43:50  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Vilka små bilder, större nästa gång!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/11/05 :  20:47:18  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Nu var väl bilderna mest extra, finns inte så mycket av intresse att se där. Intressanta är för min del frågorna om nån med kunskap kämnen för att bidra..

// Johnny
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000