HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Apple TV Gen3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/03/31 :  12:26:31  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hej

Jag kan inte definitivt hitta någon tråd på Hififorum som beskriver Apple TV Gen 3 bitdjup och samplingfrekvens. På nätet har jag hittat beskrivning om Apple lossless 16bit 48kHz. Är detta sant för all Airplay audio över Wifi till AppleTV Gen 3 ?

Martin

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/03/31 :  13:14:55  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Min första fråga gäller alltså endast audio - bitdjup och sampling samt format.

Sedan undrar jag om någon jämfört Google Chromecast Audio mot AppleTV för streaming av ex. 16bit 44.1kHz FLAC och vilken som låter bättre ?

Martin
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/31 :  15:33:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det fanns tidigare ett par "White papers" från Apple tillgängliga på nätet men jag kan inte hitta dem längre. Hursomhelst, till en Airport Express skickas ljuddata i ALAC 16/44.1 upplösning, där är vi säkert ense.
Till en AppleTV skickas dock ljud och bild och då är ljudet i AAC format, 16/48khz. Vissa hävdar att enbart ljud skickas till en AppleTV i samma format som till en AE, och att det i själva AppleTV'n omsamplas till 48Khz. Jag lutar personligen åt att det inte bara omsamplas till 48khz utan även komprimeras i AAC då ljudresultatet är minst sagt mediokert.
I valet mellan en AppleTV och ChromeCast Audio är det ingen diskussion, en CCA utan tvekan. Men ställer du upp en Airport Express istället så är nog ljudkvaliteten likvärdig...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/03/31 :  16:54:20  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
OK

Bra information.

Jag hade tänkt ha AppleTVn till Spotify free och MP3 streaming och dessa kan väl tänkas duga men börjar jag med att överföra mina skivor till FLAC måste jag väl skaffa en vettig streamer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000