HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa säng
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2017/05/09 :  13:52:07  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Hej alla,

Funderar på att köpa ny säng. hur tänker ni, billig typ Ikea, något mitt i mellan ex Hilding eller ska man gå all in och köpa en riktigt fin säng. Berätta gärna vad du valt och varför. Ni som köpt dyr säng, känns det som en bra investering i efterhand eller skulle du köpt något annat idag?

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/05/09 :  14:34:58  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag och sambon/särbon tog tag i saken för 2 år sedan. Vi kollade runt bland ledande sängförsäljare och budgeten var mycket generöst tilltagen men hamnade till slut i ikeasängar. jag tror vi gav +13k för 2 90+180 och en bäddmadrass som täckter båda sängarna.

Efter 2 år är dom fortfarande outstanding för oss. Skräckupplevelsen från den resan var en madrass med memoryskum, ryser vid blotta tanken.

Har egentligen bara ett råd, prova prova prova. Man ska inte bara ligga skönt, det ska finnas stöd för kroppen och man ska kunna vända sig utan hjälp av en sjukgymnast.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/05/09 :  14:50:57  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Skräckupplevelsen från den resan var en madrass med memoryskum, ryser vid blotta tanken.

Tvärtom för mig. Det skönaste som finns att sova i.
Dock duger inte Jysk.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2017/05/09 :  15:20:45  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag kollade runt en hel del när jag köpte ny säng för några månader sedan.

Allt från Jysk, Ikea till Tempur o Hästen mm.
Till slut så blev det en Exclusive ställbar säng från Elite sängar.

Är väldigt nöjd med den

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2017/05/09 :  15:28:58  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Svårt för någon annan att göra valet åt dig.
Det är nog väldigt individuellt hur man upplever sängens komfort samt hur mycket man tycker det är värt.

Här i Sverige har vi en ställbar Hästen säng. När jag köpte den för en 10-12 år sedan så var det deras "top of the line".

I Spanien har vi en säng från IKEA, även den från deras" top of the line". Snarlik i uppbyggnad men inte ställbar.

Trots att jag trivs bättre i Spanien så föredrar jag min säng i Sverige. När man precis lägger sig i sängen från IKEA så känns den bra, men efter en natt i den så känner man skillnaden.

Men samtidigt så är det så att kroppen brukar behöva lite tid för att vänja sig med en säng. Kanske har min kropp inte riktigt känt in IKEA sängen ännu.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2017/05/09 :  18:12:05  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Helt klart en individuell fråga tror jag och måste såklart testas.

Har själv testat sängar i många år då min onda rygg sedan 1976 gör sig påmind när jag inte haft den #8221;rätta" sängen en natt.
Allt från billiga till de dyra sk. "värsting" sängarna har testats genom åren och med blandade resultat. Sedan har det varit så att om jag gillat den så har min fru inte gillat den och vice versa, den ska ju helst passa båda om man har ett gemensamt sovrum och det har vi.

De sängar jag/vi har fastnat för och enats om är Hästen hemma (köpt för ca 20 år sedan men ej ställbar) och Carpe Diem i stugan (värsting och ställbar) köpt för 4 5 år sedan.
Hästen är absolut bäst för ryggen och Carpe Diem förbaskat skön när man ligger och löser ett korsord, läser eller tittar på TV men inte bra för ryggen min att sova i några längre perioder.

Hade en son som jobbade extra på IKEA's sängavdelning för ett antal år sedan och han köpte då deras värsting som jag legat i några nätter och tyckte den var helt okej och skulle nog kunna leva med den oxå. Fast kanske inte ändå nu när jag tänker på hur skön vår Hästen är. Sedan är det kanske en prisfråga också men i mitt fall var det en prioriteringsfråga pga ryggen.

Så rekommendationen är att det bara är ut och testa, även om det kan vara svårt att få en en rättvis bild hur den kommer att fungera över tid. Man blir ju liksom äldre och äldre och äldre, men vår Hästen kommer vi inte att byta ut förrän det blir ett måste av någon idag okänd anledning.

/byZan

Edit: konstiga tecken


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2017/05/09 18:14:17
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2017/05/09 :  18:23:35  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Vi har för närvarande Ikeasängar,har testat mkt,och hade vattensäng i många år
Men Ikeasängen fungerar utmärkt för närvarande.

byZan skrev:
quote:
Sedan har det varit så att om jag gillat den så har min fru inte gillat den och vice versa, den ska ju helst passa båda om man har ett gemensamt sovrum och det har vi.


Ni kan ha olika sängar/madrasser även om ni har gemensamt sovrum.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2017/05/09 :  18:51:53  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Ni kan ha olika sängar/madrasser även om ni har gemensamt sovrum.

Jovisst kan man ha olika madrasser men sängar vete tusan om man kan koppla ihop med sänggavlarna? Men det kanske går det med?

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2017/05/09 :  20:34:14  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Kul med alla svar!

Okej, om jag läser det rätt så är egentligen alla nöjda med sina val.

Jag och min bättre halva var runt och testade sängar överallt i helgen, problemet är att jag är så okritisk, skulle somna på golvet utan problem. Vi testade hela Sovas sortiment, Hästen är väl den enda som antagligen går bort, tycker det blir väl dyrt. Den sängen vi båda enades om var en ekornes Svane zense, och en carpe diem mellanmodell. Zense var vi nog båda överens om som den bättre. Frågan är nu om man ska ta en tur till Ikea för att känna om det är värt skillnade?

Nu till andra frågan, ställbar eller vanlig? Jag kollar all tv i sängen så viss motivering finns sen att zense har en app där man kan styra allt och även kan tända nattbelysning om man behöver gå upp på natten, hört att det drabbar oss alla män förr eller senare gör ju att man blir lite sugen på att gå all in
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2017/05/16 :  09:23:08  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Viktigaste parametern enligt mig är själva fjädringen/mjukheten.
Sover man på sidan ska man ha en riktigt mjuk så att axeln kan sjunka ner. Sover man på rygg/mage kan man ha en hårdare. Min fru och jag sover olika, och har därför olika hårdhet på våra resårbottnar. Alla glada och nöjda =)

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/05/16 :  10:35:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tänk på att priset inte alla gånger säger något om kvalitén.
Jag skulle inte köpa en säng (eller något annat) på Jysk, men däremot litar jag på IKEAs kvalitet, särskilt om man inte tar billigaste. Vill man satsa på konforten tycker jag dessutom det är bäddmadrass och framförallt sängkläder som skapar konforten och inte sängen/sängstommen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2017/05/16 :  10:39:48  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
En annan variant om man är nöjd med den säng man redan har kan vara att skaffa en sådan här http://www.duxiana.se/sangar/Baddmadrasser/Pascal-de-Luxe/ för att förbättra komforten.

/Andreas
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2017/05/18 :  11:30:10  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Ja, det blev inte ställbar, skulle kostat 25tkr extra. Sängen vi valde blev en Svane Zense med deras bästa bäddmadrass och en gavel som gör att man kan ha sängen fritt i rummet om man vill det. Tror vi kommer bli nöjda :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000