HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Linjekälla, avstånd mellan element?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/06/02 :  01:22:17  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jo, kan nå'n förklara lite enkelt den praktiska, hörbara betydelsen av på vilket avstånd elementen är placerade från varandra i en linjekälla?

Min gamla dröm om linjekällor fick sig lite liv igen idag då jag sprang på balkar i kolfiber med en tvärsnittsform som var ganska ovoidformat, som så många högtalarkabinett är. Det vill säga nästan platt på framsidan där man lämpligen monterar elementen och typ "äggformat" baktill.
Denna form är ca 3 dm djup och ca 2 dm bred med en ungefärlig tvärsnittsarea på 5 dm2, det vill säga cirka 10 liter per 2 dm längd och om kabinettet är cirka 185 cm högt får det då en ungefärlig volym på 90 liter.

Om man väljer nio element så blir ju då c/c cirka 200 mm. Dessvärre är den välvda ytan 200 mm så det är svårt att få plats med större element än 5 1/4-tums, kaaanske 6#189;-tums och då blir ju det lite space emellan elementen, hur mycket spelar då denna roll?

Jag har läst om "lobing" och andra märkliga effekter som jag inte förstår mig på men kommer dessa att höras i det här fallet?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2017/06/02 :  08:24:44  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hallå

Jag har inte matten i huvudet men dær finns några matematiska och praktiska regler som jag læste på nær jag satt med mina billiga prototyper. Istællte før att jag ska komma ihåg fel så tror jag att alla grundlæggande frågor runt interferens/ c-c avstånd / val av element hittar du svar på i Jim Griffins "Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays"

Hoppas du hittar det du letar efter dær


Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/06/03 :  10:06:36  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
DET var en intressant länk!

Tack!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/06/03 :  16:46:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
hittar du svar på i Jim Griffins "Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays"



Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays. James R. Griffin, Ph.D.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2017/06/03 18:27:01
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/06/03 :  17:25:57  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tack Mårten. Jag har den nu i telefonen och tänker studera den närmare vid ledigt tillfälle.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000