HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musiker-DAC för audiofil lyssning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/06/27 :  06:46:24  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Många här har ju lyssnat riktigt kritiskt på musik genom fina system. Jag undrar om nån har testat och provat de mer musikerinriktade AD/DA-systemen (främst DA-halvan då).

Anledningen till min fråga är att jag gör om min datorhörna och vill självklart ha bra ljud där. Nu tittar jag på interface som t.ex. Steinberg UR242 som förutom en massa hertzar och bittar även har både in- och utgångar i linjenivå, samt det för en musiker intressanta två mickingångar, varav den ena högimpedans och inbyggd DSP som kan laddas med gitarreffekter. Det finns ju också en drös med konkurrenter till denna i olika prisklasser.

https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/steinberg-ur242

Nån här som har lyssnat på den här klassen av prylar ur audiofil synvinkel? En låda för under 2000 kr som inte bara är USB-DAC utan också ADC och DSP är ju långt under prisklasserna som en del lägger pengar på...

Edited by - bjoele on 2017/06/27 06:46:52

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/06/27 :  09:30:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nope, men tar gärna del om nån har intryck att bjuda på!
Jag har svårt att se att man inte skulle få mycket för pengarna dock? Samtidigt har jag också svårt att se att man inte skulle få ett mervärde från en ren tvåkanalsDAC om det är det du behöver?
Och välkommen givetvis! (säger jag som inte har en aning om hur länge du varit medlem)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/06/27 :  10:57:30  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Tack, jag har varit reggad i många år men är ganska infrekent besökare.

Vid datorn vill jag ha all funktionalitet som denna ger - ADC för både line in (t.ex. spela in LP) och gitarr, och en vettig DAC för lyssning (mest på andras musik, inte min egen). Kommer nog bli nåt liknande inom kort, min gamla Pod XT börjar antyda glapp och brus.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000