HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fuska med Lundahltrafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/29 :  14:56:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har nåt svagt minne av att ha tagit upp det här ämnet förr men det var i så fall många år sen så jag tar det igen:

Har ett par LL1688 80mA hemma som har värmt hyllan i många år. http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/datasheets/1688.pdf
Planen var väl att bygga nåt monsterprojekt med det ena eller andra sändarröret men (som tur var kanske) blev det aldrig av.
9,2kohm är en ganska opraktisk anodlast för de flesta rör så jag funderar lite på hur man skulle kunna arrangera lindningarna för att få till någonting lite mer användbart.
Som synes har vi två separata primärlindningar och åtta sekundärer att leka med:



Det normala vore att koppla primärerna i serie (värde "100") och sen serie/parallelkoppla sekundärerna (värde "3") och få en omsättning på ca. 100:3 (33,3:1) vilket skulle ge ca. 9k:8R.

En idé vore att koppla pinne 3 till 13 och 5 till 11 så att de två sektionerna med värde "17" ligger parallellt med varandra.
Omsättningen skulle då bli ca. 87:3 (29:1) (6,7k:8R) och kärnan ska då enligt mina kalkyler klara drygt 90mA innan den mättas.

Motsvarande skulle man kunna koppla pinne 11 till pinne 3 och få en omsättning på 66:3 (22:1) och ca. 3,9k:8R med drygt 120mA strömtålighet.

En ännu vildare tanke är att parallellkoppla hela primärlindningarna så att de får värdet "50" och en strömtålighet på 160mA, om man då sedan kopplar sekundärerna så att det totala värdet blir "2" så har vi 25:1 och 5k/8R. Här börjar dock primärinduktansen bli smärtsamt låg, om vi säger att vi har 60H med över hela primärlindningen (i serie) så är vi nu nere på 15H.

En ytterligare tanke är att använda några av alla de där sekundärlindningarna till att skapa en återkopplingslindning mellan katod och jord på slutröret. Här krävs det nog ett flitig experimenterande för att se vad som fungerar i praktiken.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/06/30 :  05:44:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Dc mässigt så finns många alternativ. Men jag tror att vissa av dessa går bort pga lindningar fysiskt hamnar i fel ordning, vilket gett hög läck kapacitans.
Men det är ju ganska lätt att prova#128522;

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/30 :  06:47:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo, det är ju högst oklart vad som händer när man börjar tillföra bredbandiga signaler. Satt igår och benade ut Lundahls kopplingsscheman över sekundärlindningarna, verkar som att vissa sektioner ska kopplas in i motfas. Känns lite olycksbådande att de behövt ta till såna konstigheter men man får väl anta att deras datablad stämmer.
En praktisk uppkoppling är väl det som gäller för att se vad som fungerar i praktiken, antar att man kan börja med att koppla in ett ganska litet rör för att få ett hum om vad som händer så kanske man kan testa de varianter som verkar lovande med ett fullstort rör senare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/30 :  06:49:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo, det är ju högst oklart vad som händer när man börjar tillföra bredbandiga signaler. Satt igår och benade ut Lundahls kopplingsscheman över sekundärlindningarna, verkar som att vissa sektioner ska kopplas in i motfas. Känns lite olycksbådande att de behövt ta till såna konstigheter men man får väl anta att deras datablad stämmer.
En praktisk uppkoppling är väl det som gäller för att se vad som fungerar i praktiken, antar att man kan börja med att koppla in ett ganska litet rör för att få ett hum om vad som händer så kanske man kan testa de varianter som verkar lovande med ett fullstort rör senare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/06/30 :  10:53:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Inget lär ju gå sönder, så länge inte max strömmen överskridas.
Men jag håller med, det vore väldigt intressant ur studie synpunkt att testa och lära sig mer.

I vilken ordning man blandar prim- resp. sekundär minskningarna är ju det som främst framhålls som the magic i transformator lindning.
Lundahl, med dubbla bobiner gör ju detta extra intressant, eftersom där oftast finns två identiska lindningar att leka med. Inte som EI kärnor där yttre lindningat alltid får högre resistans, trots samma induktans.

Det förvånar mig lite att inte Lundahl gör större mynt av detta, och t.ex erbjuder en app där man kan räkna på olika konfiguration.
De alternativ som står i databladet är ju långt från alla alternativ

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/06/30 :  11:06:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Minns att jag har pratat med Per Lundahl om detta över mail en gång i tiden och han sa ungefär samma sak: Testa, inget kommer att gå sönder.
Dock vore det lite obehagligt om ett "fullvuxet" rör med kanske 700V på anoden t.ex. börjar självsvänga så det känns vettigt att göra de första testerna med ett litet rör som går på lite beskedligare spänning.

Till saken hör också att LL1688 tydligen inte är någon särskilt bra trafo, enligt vad jag läst mig fram till så börjar den rulla av diskanten en bit innan 20kHz. (Egentligen ganska bedrövligt med tanke på priset). Skulle vara intressant att se om det finns någon hemkokad kopplingsvariant som råder bot på det felet, och i så fall på bekostnad av vad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/06/30 11:09:01
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/07/01 :  16:59:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
20kHz låter ju lågt med tekniska ögon. Men detta betyder inte att ljudet är dåligt.
WE 91b vars trafos klippte vi vid ca 8kHz och anses generellt vara bland det mest väljudande som någonsin tillverkats.
Personen som lindade mina nickel-trafos gick ner från 60k till 40k, enbart för att tonen blev bättre.

En undran är hur mycket man kan ändra luft gapet utan att plocka isär dessa trappa trafos?
9k:8 samt 15H vid (vad jag antar vara mycket hög tomgångsström tyder på många lindnings varv och stort luftgap.
Ofta styr man ju luft gapet med ett papper, så toleransenserna är små.
Vad skulle hända med en enkel slangklämma om kärnan som krymper denna med t.ex 20%?
Amorpha kärnor är sköra, men Si/Fe kärnor torde ju tåla en hel del

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/07/01 :  19:33:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, tekniska specifikationer är inte allt. En gång i tiden byggde jag för skojs skull en liten förstärkare med ECL82 och pyttesmå utgångstrafos från gamla radioapparater. Har För mig frekvensomfånget var nåt i stil med 200Hz-8kHz men den den lät betydligt "större" än så.

15H är det värde jag uppskattar att jag skulle få med primärlindningarna parallellkopplade, med lindningarna i serie bör induktansen vara i trakterna av 60H (70H med 70mA luftgap enligt databladet).


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000