HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Bjoeles musikrum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/08 :  07:22:15  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Hej på er!

Som noterat har jag varit reggad här och läst en del genom åren, men inte alltid så aktivt. Nu tänkte jag dock ge mig ut på en resa för att förbättra mitt ljud lite och skriva av mig lite här. Råd och stöd är alltid välkommet.

Enkelt uttryckt har jag två system för välljud, det stora och det lilla.

Det stora är i mitt vardagsrum med hjärtat i brittiska produkter med lite svensk krydda med en doft av Brooklyn:

Vinyl: Opus 3 Continuo med sin tangentialarm, för stunden försedd med en Grado Prestige Gold1
Digitalt: Linn Majik DS nätverksspelare
Förstärkare: Linn Majik I integrerad förstärkare
Högtalare: Kef Reference Two-two.

Sen finns naturligtvis lite ytterligare kring, som hörlurar, en Chromecast Audio etc.

Det lilla systemet är i mitt arbetsrum vid en stationär datorplats - jag är nog lite konservativ. Här blir det av naturliga skäl nästan mer tid än i det stora rummet.

Vinyl: Technics SL-1210, just nu med Ortofon Nightclub E Mk2
Digitalt: Windows-PC genom en Line6 Pod XT.
Förstärkare: Denon DRA-1000
Högtalare: Linn Tukan på väggstativ

Faktiskt spelglatt och medryckande.

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/08 :  07:45:05  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Jag har en del Linn-prylar och linnofiler pratar gärna om "Source first" men jag börjar faktiskt tvärtom just nu; enligt mitt sätt att se det är prioriteringen av vikten:

1. Du själv, dina öron och din hjärna
2. Rummet.
3. Prylarna.

På ettan har jag både för- och nackdelar - fördelarna är att jag ännu lär mig mer om musik och vad jag gillar. Som gammal rocker ger det en hel del att studera musikteori från den klassiska musiken - jag förstår bättre varför jag gillar vissa saker och inte andra. Nackdelarna är ett halvt liv med högljudda hobbies som tillsammans med generna gör att jag säkert inte längre hör som en tonåring.

Min stora insats här är dock tvåan, rummet. Mer specifikt det stora rummet. Här har jag två problem: Vibrationer och akustik.

Vibrationerna märks rätt tydligt - när jag spelar nåt med lite mer bas på lite högre volym (men inte tokhögt, jag har faktiskt grannar) så känner jag basen genom golvet - och den känns upp i stereobänken. Det bara kan inte vara nyttigt, åtminstone inte för vinylreproduktionen. Husets stomme är nog hård, men golven här är gammal parkett som sviktar en del.

Akustiken kommer sig av rummets form, konstruktion och inredning. Ett par skisser av rummet:





Större versioner här: https://postimg.org/gallery/12k7ozvjs/

När jag säger skiss menar jag det - jag har inte lagt så mycket energi på att få det korrekt i färger och exakta möbler. Sketchup FTW!

Huset är byggt kring 1929, och planskissen för min lya är daterad 1938 - byggmaterial och metoder är från den tiden. Det är ett flerbostadshus - så jag har grannar vid sidan om mig och under mig.

Vägg A är hård - rakt in i tegel ganska direkt under ytskiktet. Övriga väggar har nån form av äldre byggskivor (tretex?) och i vägg B finns sen en lite luftspalt ut till teglet medans innerväggana C och D saknar hårt material bakom, reglar undantaget. Och ja, rummet är assymetriskt, - vägg B och D är olika långa.

Vägg B har ett glas/dörrparti med fyra luft, ut mot balkong. Tyngre gardiner hänger där nu, bakom högtalarna. Vill inte stänga av ljuset helt.

Vägg C har två dörröppningar ut mot ett rum som normalt är öppna. Samt en IKEA EXPEDIT med en massa vinyl.

Vägg D har en tv hängande på sig, som knappt nyttjas. Kommer nog att uppgraderas eller kastas ut helt under året. Dörren går in i ett sovrum och kan stängas - och är ofta stängd när jag har folk hemma.

Nåväl... sen jag fick in lite andra möbler och mattor har resonansen minskat lite i rummet men det är ju inte heldött. Jag tror mig också märka resonanser i basen - när elbasen går ett tonsteg upp eller ned kan styrkan ändas märkbart.

Vad skulle ni göra åt dessa två frågor, vibrationer och akustik?

Hur ska jag börja? Det får kosta pengar, men då det är en hyresrätt får det inte göra vilken åverkan som helst. Det bör också bli snyggt (men snygga diffusorer har ju sin egen funktionella charm ).

Edited by - bjoele on 2017/07/08 07:45:41
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/08 :  07:48:49  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
På vibrationsfrågan har jag själv två funderingar:

För det första, vad kan göras för att minska dem vid källan. Jag har sett snack om t.ex. en begongplatta med Sorbothane-fötter för att få mindre att ledas ut i golvet. Tankar?

För det andra, att få upp åtminstone vinylspelaren från golvet och upp på den hårda väggen. Hem hyllsystem - men av rent praktiska skäl funderar jag på hur många kilogram jag vill skruva upp. Vinylspelaren väger 25 kg. Linnprylarna är rätt lätta.

Edited by - bjoele on 2017/07/08 07:49:04
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/08 :  07:51:07  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Akustikfrågan misstänker jag bäst attackeras genom devisen "att mäta är att veta". Hur går man bäst tillväga?

I hemmet finns en Behringer ECM8000 mätmikrofon, men dåligt med övrigt och erfarenhet.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/08 :  10:01:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det här blir roligt att följa bjoele!
Snygga skisser, snacka om att det blir lättare att förstå och "se" dina frågeställningar!

Och jag tycker du är helt rätt ute med tanken att mäta först och agera sen. Det blir nog oftats klart billigast! Din Behringer borde väl kunna fungera med t.ex. REW
Där kan jag för lite dock, använder själv XTZ Room Analyzer.

Vad gäller underlag för högtalarna (jag antar att detvar vad du menade?) så är jag själv entusiastisk inför mjuk koppling mot golv om golvet inte är helt pålitligt. Jag använder inte sorbothan utan det ännu billigare NoVibra. För mig har det en väldigt positiv effekt, ffa i kombination med mina granitblock uppe på högtalaren.
Det finns många här på forat som är duktiga på detta och kommer säkert me kloka råd!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/08 :  10:39:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hade inte litat på Behringer med REW överhuvudtaget!
Room analyzern är inte dålig dock får man ut långt mer info med REW.
Och det finns mycket kunnande om REW på forat med.

Så Umik med REW är min rekomendation.
Tror du kan köpa Umik hos Akkelis annars får du ta det från Minidsp direkt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/08 :  11:06:28  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Tack för berömmet. Gjorde egentligen skisserna för att testa möblering och det jag sen faktiskt köpte var lite andra möbler än det som visas... men nära nog för detta syfte.

Jag tror faktiskt jag har har REW på datorn nånstans. Hmm. Att söka på "room" gav mig en massa träffar i VST-libbarna och reverben. Dags för datorstädning. En umik vore en bra start. *klick klick* Beställd.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/09 :  08:07:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är alltid bra att plocka ner den senaste versionen :)
http://www.roomeqwizard.com/

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/09 :  09:18:53  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Tillbaka till vibrationsdämpning och högtalare. Situationen är alltså ett parkettgolv som sjunger med. Högtalarna är ståtliga pjäser på 30 kg vardera. Ej spikes.

Vad rekommenderar ni?

Svar som pekar på trådar här och annorstädes är helt OK. Jag har självklart sökt och googlat och haft mig, men man hittar många motstridiga teorier därute på interwebben.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2017/07/09 :  11:20:11  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Det uppenbara valet är väl SD-fötter för att minska överföringen av vibrationer från högtalarnas kabinett till parketten.
Jag själv kör en sådan lösning och är nöjd med den.

#Jon
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/07/09 :  15:01:11  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Detta skall bli skoj att följa. Jag bekämpade ett liknande golv med novibraliknande material från Clas i sjön. Fungerar bra hos mig.

http://m.clasohlson.com/se/Vibrationsd%C3%A4mpare/30-9687


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/10 :  06:48:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mjuk återkoppling av något slag har alltid fungerat för mig :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/10 :  07:33:43  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Och med "mjuk återkoppling" menar du?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/10 :  09:34:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
"Mjuk återkoppling" brukar jag få av chefen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/07/10 :  19:14:06  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hej Björn, kul att läsa om ditt system!
Jag tror också på mjuk koppling till golvet under högtalarna. Sedan REW och Umik, lär dig tolka impuls/reflexmätningen. Lätt eq samt att jaga rätt på störande reflexer är det som höjt kvaliteten mest markant av det jag provat. Metoden med ett snöre tycker jag fungerar bra. Det innebär att du helt sonika spänner ett snöre mellan ljudkällan och mic'en. Sedan lägger du till avståndet för extra färdvägen för störande reflexen till snörets längd och ser var reflexen kan komma ifrån. Dämpa eller diffusera vid misstänkt position och mät igen. Om allt stämmer har du släckt en störande reflex. Jaga vidare tills du har släckt de största reflexerna upp till ca 20 ms (har jag för mig). Lyssna och förundras! Lägg upp lite mätningar här så kan vi hjälpa dig i grupp

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/11 :  07:57:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om det inte redan har framgått vad vi menar med mjuk återkoppling så typ SD fötter, vibrationsdämpande klossar etc etc.
Är man riktigt seriös så ska dom belastas nära sin maxvikt för då blir klossens resonansfrekvens helt försumbar.
Det är därför SD fötter har viktspec.

När jag hade Talon Firebird som vägde drygt 140kg styck o med gigantiska spikes så tog jag vibrationsdämpande klossar o ovanpå det kolfiberplattor och sedan spikesen.
Då försvann alla vibrationer i golvet som var av trä med bjälklag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/11 :  15:56:30  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Tack. Det var "åter" i återkoppling som fick mig att tro att du menade nåt annat. :)
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/12 :  17:00:20  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Första testerna gjorda, med dels Novibra och dels Tonar No Rumble Pads under högtalarfötterna. Jag känner fortfarande basen fortplanta sig genom golvet. Däremot tycker jag det låter rätt bra, faktiskt. :)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/12 :  17:32:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gott så! Golvet kommer ju alltid att påverkas av ljudtrycket i någon mån men du borde iaf kraftigt minska överföringen av kabinettets vibrationer till golvet.
Spelar du högt förresten? (Arbetsmiljöverket har en app som heter Buller, funkar bra som okej SPL-meter)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/12 :  19:12:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som Alfa säger, att basen "fortplantar" sig kommer man undan ifrån.
Bas i ett rum genererar tryckvågor :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/12 :  22:28:19  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Jag har en viss insikt i tryckvågor, inte bara när man står brevid en grovkalibrig skytt utan även när man står som vakt brevid PA:t på en konsert. Jag tycker dock att vibrationerna jag känner i mattan och fåtöljen borde minska när jag försöker isolera högtalarna - det tycks mig som om det borde komma via golvet och inte via luften. Och jag tror jag känner nästan lika mycket nu som när högtalarna stod direkt på golvet.

Vad som är högt för olika personer (och deras grannar) är ju subjektivt, men för att känna vibrationerna har jag högre än skvalradio och lägre än dansgolvsvolym. Närmare än så kan jag inte svara innan jag har mätutrustning. :)
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/07/12 :  23:55:01  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Ett sätt att testa är att ha mjuka klossar under bara ena högtalaren. Och så lyssnar man omväxlande på en högtalare i taget.
Vägghylla för Rega-skivspelaren gjorde stor förbättring i min förra lägenhet med furugolv och träbjälklag.
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/13 :  06:27:52  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Kaktus, tack för tankarna. :)

Vinylspelaren kommer att hamna på vägghylla, det vill jag ha oavsett. Det är nästan så jag har funderat på att hänga all elektronik på väggen, mer av estetiska skäl och för att det är lättstädat. Fast det kräver nog att jag minskar antalet lådor lite.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/13 :  11:48:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mycket hur basen sprider sig beror på vilka material huset är byggt med och hur tätt rummet är.
Har man bjälklag kan det mycket väl agera panelabsorbent och ge en känsla av att golvet sjunger med.
Som jag skrev ovan om Talon, spikesen grävde ner sig nästan 1cm i golvet vilket påverkade negativt. (mer om det längre ner)
När jag sen bytade till WLM och med en push pull konstruerad sub försvann alla problem för den lådan producerade inga vibrationer alls.

Mitt nuvarande rum är absolut inte tätt och jag måste upp till farliga nivåer innan golv o annat sjunger med.

Om vi tittar på högtalaren självt så producerar lådan i sig knappt något alls när det kommer till ljud.
Och bortser vi ifrån det ljud elementet producerar så har vi inget annat, alltså är det inte lådans vibrationer ner i golvet o skapar en massa bas.
Ett bra exempel på det är när man har grejerna i en baffelvägg, bakom min baffelvägg hör man väldigt även om jag drar på långt över 120db i basen.
Det gör det hela väldigt motstridigt, för med Talon löste jag väldigt mycket med mjuka fötter även om lådan i sig alltid var vibrationslös.

Däremot kan golvets vibrationer gå tillbaka och skapa problem och det är kanske där problemet ligger.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/07/13 :  11:50:48  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag gillar också få upp grejerna på väggen och utan ben. Känns rymligare.
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2017/07/13 :  12:11:52  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
Johan, tack för tankarna. Det är ju onekligen så att lådan inte har vibrationer som känns alls här. Hmm. Jag tror jag avvaktar vidare åtgärder tills jag faktiskt börjar mäta lite. Är jag nöjd med ljudet borde jag ju vara nöjd.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000