HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Halvfärdigt projekt.. 6J51P-->807SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/10 :  17:09:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En spänningsdelare räcker, se till att den är ordentligt avkopplad till jord bara.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/10 :  17:33:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,tackar!

Edit:Jag kikade in på Diyaudio igen,och förklarade att det spelade bra men ljust ja det finns bas oxå.
Då svsrade janos,han med 807 som gick på 700v..att det kunde bli ljusare med pentoder och att om det blev för ljust kunde jag prova triodkoppla ingångsröret.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/08/10 17:45:16
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/10 :  17:56:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med att den låter ljust är lite skumt. Är det möjligtvis så att du kör med högtalare som brukar låta "lagom" ihop med triodsteg som har lite högre utimpedans? I så fall kan de bli överdämpade med den här förstärkaren som har en rejäl dos lokal återkoppling och alltså borde ha låg utimpedans. Du kan ju alltid testa att ändra (öka) värdet på 100k-motståndet och se vad som händer, det borde ändra både utimpedansen och övertonsspektrat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/10 :  18:20:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Om jag ökar värdet på återkopplingen,det betyder väl att ingångskännsligheten ökar oxå?
Tyckte den var ganska hög iallafall.
Ja jag kan ju prova..
Ska föröka fixa brummet först,så väntar jag på nya anodmostånd igen..
Ibland tycker jag att ohmslag inte gäller....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/10 :  22:32:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den där jävla Ohm har jag genomskådat för länge sen!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/13 :  22:23:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nu har jag testat med ett feedback motstånd på 150K och jag hör ingen skillnad...Det är med DAccen och nätverksspelaren det låter något vasst ibland.Kopplare jag in telefonen låter det mindre vasst,men det kanske har sin förklaring telefonen spelar nog inte lika klart..
Brummet är kvar fast jag flyttat runt kablar och gjort ett RC filter till drivrören,det stör inte vid lyssnings volym utan det är när man drar ur RCA kabeln.
Imorgon ska jag prova att triodkoppla drivrören,det är ju bara 2st motstånd som ska dit....

Edit.Jo Fuling du har rätt det är EL36SE förstärkaren som brukar spela med dessa högtalare och den låter inte vasst.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/08/13 22:28:26
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/14 :  17:53:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Triodkopplat,nää.
Nu blev det åt andra hållet lite mörkt och livlöst.
Då var det roligare att lyssna i pentodmode men det kunde bli jobbigt i längden med ljusheten.
Kanske ska jag prova 6P15P istället som ju är en effektpentod men som har sagts (diyaudio)..ska passa som drivrör,den har lägre u än 6P51p som å andra sidan har liite väl högt.
Vad händer om jag tar bort återkopplingen då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/14 :  18:01:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Testa? Med en pentod på utgången blir utimpedansen (och förmodligen disten) väldigt hög utan återkoppling. En annan variant är att du testar med katodåterkoppling via sekundärlindningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/14 :  20:59:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Väntar på komponenter till nya drivröret...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/18 :  18:37:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply


Nu spelar den med 6P15P som ingångsrör,brummet är nu,med RCA utdragna ca 1/10 del mot förr,6P15P är triodkopplad och...det låter rätt bra faktiskt.Ingångskännsligheten är ju naturligtvis lägre men det räcker.
Har inte bestämmt mig än om jag ska testa som pentod,hur kritisk är g2 spänningen jag har tillgång till ca 135v från regulatorn och anodspänningen är ca175v,kommer det att funka?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/08/18 :  19:04:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Locking gooood! Käckt att du kör med effektpentoder som ingångsrör! 16P15P är väl EL82 eller EL86 eller nåt sånt. Min ryska rörbok listar bara ekvivalenter till 6P14P.




Tack för att du inte skriver ryska rörbenämningar på sådant där besynnerligt och helt felaktigt sätt (6pi15pi)!!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/18 :  19:30:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tror de ska vara EL83 och SV83.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/18 :  19:57:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Minskar brummet när du drar ur lågnivåkablarna? Har du både signaljord och nätjord anslutna till chassiplåten? testa i så fall en loop breaker, det räddade mitt senaste bygge (och jag ska installera samma krets i några gamla byggen också tror jag): En likriktarbrygga, en konding och ett motstånd som arrangeras så att jordslingor bryts medan chassit fortfarande är jordat och elsäkert. Googla så ser du hur det ska kopplas.

6P15P är EL83 vad jag förstått, googla fram datablad för N309 (ekvivalent) så finns det triodkurvor för den som vill se.
Personligen har jag lite dåliga erfarenheter av att köra med triodkopplade "effektrör" som ingångsrör, vet inte om det är kapacitanserna som spökar eller vad det nu är. Däremot har det funkat bra när jag använt relativt kraftiga pentoder i pentodkoppling på ingången, kapacitanserna blir ju mycket lägre i pentodkoppling. Gör inga anspråk på att komma med nån absolut sanning här, bara mina erfarenheter och funderingar på temat. 135V på skärmgallret ska nog räcka utmärkt, bara att ratta in katodmotståndet till en vettig arbetspunkt. Observera "nog", det kan ju vara så att du får för lite utstyrningsområde på styrgallret också men utan att ha tittat på några kurvor så tror jag nog det ska gå bra. 807 kräver väl inga enorma drivsignaler.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/18 :  20:08:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej brummet ökar när jag drar ur lågnivån..Jag kan ju linda eltejt runt elkontakten och se om det minskar..

Vad menar du med dåliga erfarenheter,blir ljudet mörkt då eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/18 :  20:19:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Aha, då är det nåt annat som spökar.

Mörkt och odetaljerat, som jag minns det. Kan vara så enkelt att jag drev med ett försteg som inte riktigt orkade med också, det var längesen jag höll på med den kopplingen som skapade denna min fördom.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/18 :  21:10:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Laddade ner databladet till N309 och där står det att u = 410 pentodkopplat mot 24 i triod,kan det stämma?Så stor skillnad?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/18 :  21:46:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det kan det nog. En "perfekt" pentod har en förstärkningsfaktor som går mot oändligt. Det gäller då såklart med en helt horisontell belastningslinje, men ett motstånd som anodlast får man rimligare värden på förstärkningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/18 :  23:13:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmmm har setat och lyssnat ett tag,och visst är det så att den högsta diskanket är återhållen..inte lika mycket som med triod 6J51P men ändå.
Blir till att prova pentod imorgon...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/08/19 :  13:17:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det slog mig plötsligt, jag har fått för mig att jag sett en tabell där man listat (typ av) drivrör och effektrör och kommenterat vilka varianter som låter bra och vilka som låter dåligt.
Alltså typ triod + pentod, pentod + triod osv.

Här kanske: http://diyaudioprojects.com/mirror/members.aol.com/sbench101/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/19 :  13:31:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag fick svar från Wavebourne på diyaudio varför jag ska köra i "pentode mode"...

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/306092-807-sound-quality-post5161170.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/19 :  13:38:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Samma resonemang som reVintage förde här på forumet när det begav sig, kör man pentod på utgången och återkoppling från anod till anod så ska ingångssteget också vara en pentod för att det ska stämma med impedanserna. En annan variant är att lägga till ett motstånd och en konding i återkopplingsslingan så att man får en gammal hederlig anodföljare istället, en sån kan man då driva från en så låg utimpedans som möjligt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/20 :  15:16:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Svårt fall sa doktorn..6P15P som pentode låter bra men inte bäst,cymbalerna är för dämpade..
Wavebourne säger att 6J51P vill ha mer spänning,jag skrev och frågade hur mycket fåse vad han svarar.
När jag provade 6J51P så ja jag lyssnar ju på tvåvägs hötalare så glömde jag bort att jag har potentiometrar att dämpa diskanterna med..
Annars har jag 6J49P att testa.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/08/20 15:16:48
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/20 :  18:50:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
2 frågor:
Vad händer om man kör ett rör över maximala spänningen men ligger under totala effektangivelsen?Borde väl gå bra eller?

Resistance in grid 1 circuit kohm.....1000,måste jag ha 1Mohm från gallret till jord då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/08/20 :  22:15:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite överspänning brukar gå bra, för mycket kan ge sprakande missljud och rentav överslag i röret.

1M är max du kan ha mellan galler och jord, däremot kan värdet vara hur lågt som helst.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/20 :  22:42:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jaha hur lågt som helst,då var det ingen fara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000