HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur taggar man och håller reda på klassisk musik ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/09/05 :  09:59:20  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hej

Hur gör ni för att hålla reda på klassik musik digitalt (filer) ?
Vilka program använder ni för taggar och hur är allt organiserat ?

Själv har jag tänkt lägga upp musiken på NAS (Buffalo Linkstation) med DLNA stöd.

Jag har prövat EAC och FreeRIP för rippande och Mp3Tag och Qoobar för taggande.

Tacksam för svar
Martin

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/09/05 :  10:31:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Bra fråga.
Jag har inget bra sätt att föreslå. Jag har en hel del klassisk musik och den musiken samsas naturligtvis med all annan musik där det är naturligt att sortera på artist. För klassisk musik är det ju i stället naturligt att sortera på kompositör, så jag har då skrivit in kompositörens namn på taggen artist.
Artist för klassisk musik är omöjligt att hantera, är det orkester, dirigent, solist eller vad? Ofta kan det ju variera inom en skiva. Går inte att få ordning på.
Sedan har jag roat mig med att bryta ut musik ur skivor och satt ihop till en ny skiva, exempelvis kortare musikstycken av Mussorgsky som ligger utspridda på skivor som alla har Tavlor på en utställning som huvudnummer. Eller en skiva med de symfoniska poem av Arnold Bax som jag gillar. Ett mer permanent sätt att göra spellistor på. Jag har sedan försett dem med nya omslag med bilder av konstverk hämtade från internet. Lite roligt pyssel faktiskt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/09/05 :  10:53:05  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag håller på med att rippa mitt bibliotek och det är ganska arbetsamt. När jag konfigurerade EAC och FreeRIP har jag kommit ned till ca 3-5 minuter per skiva för rippning konvertering till FLAC. Dock är det inte så trevligt att sitta kväll efter kväll och mata skivor med 5 minuters mellanrum.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/09/05 :  14:17:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är ju värt besväret MartinN!

När det gäller klassisk musik så instämmer jag med att det är mera komplext än med populärmusik.
Jag har en metod som fungerar för mig och som är enkel att hitta i bland de uppspelningsalternativ jag har tillgång till:
Hela albumet tilldelas dessa:
ALBUM - Bach: Phantasie und Fuge C-moll (BWV537) [Zsigmond Szymáry]
ALBUM ARTIST - Johann Sebastian Bach
COMPOSER - Johann Sebastian Bach
YEAR - 1978 (Utgivningsår albumet)
COMMENT - Inspelat på Schnitger-Orgel

Enskilda spår exempel:
TRACK - 1
ARTIST - Zsigmond Szymáry
TITLE - Toccata und Fuge D-moll, BWV565 (1708)

TRACK - 2
ARTIST - Zsigmond Szymáry
TITLE - Passacaglia und Fuge c-moll, BWV582 (1708-12)

Det här är ju inte så komplicerat exempel iofs. De som blir mera förvirrat är de framföranden som har verka av flera kompositörer och där kanske dirigenten eller en solist står som den huvudsakliga artisten. Jag brukar gruppera dessa under Genre Classical och Album Artist "Various Composers" och sätta identifierare för kompositören först i varje styckes titel, alltså spår-titeln, t.ex. "Bach: Toccata et Fugue d-moll, BWV565"
Hade det varit en komposition av av t.ec. Carl Philipp Emanuel Bach hade jag kortat det till ex. "CPE Bach: Württemberg Sonata No.1, Moderato"
Och handlar det om en framstående (hmm, var går gränsen?? ) soloartist hade kanske denne fått Album Artist namnet, "Janine Jansen"
men fortfarande med kompositören som både Composer och förkortat som identifierare först i albumtiteln, "Bach: Inventions and Partita"

Hoppas det beskriver min metod hyfsat. Och det är givetvis inget facit, bara ett exempel på hur man KAN göra!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/09/05 :  14:18:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Eller så rippar du skiten bara och skaffar Roon, lutar dig tillbaka och tar en pilsner medan all musik indexeras, identifieras och kategoriseras... ;)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000