HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SLAM!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/17 :  07:03:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dags att ta Solhagas AMT, Mk II ett steg längre.

Motorn blir nu 150 cm lång, det är så långt mitt lager av polstycken och magneter tar mig.

150 cm är för kort för en linjekälla och simuleringar har visat på minimal vertikal spridning vid sweetspot, men det finns ju andra konfigurationer att montera i motorn.

Det var ju det här med sweetspots begränsning i höjdled.
En MMTMM skulle råda bot på det. Se det som en slice av en gigantisk koaxialhögtalare.
Eller en nästan linjehögtalare i kombination med en nästan punktkälla.

Solhagas Långa AMt är äntligen på gång!!

Först ut är att kladda lite med OnShape...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2017/10/17 07:25:55

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/17 :  07:05:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Akronymen SLAM syftar på en omtvistad term inom hifivärlden.
Flytta mycket luft kommer den i alla fall att göra.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/17 :  07:23:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite caddning av plastdetaljer:

.

Samma magneter och polstycken som förut.

Plastdetaljerna öppnar upp för en förmontering av en komplett tvåpolstyckesektion (tänk bort aluminiumprofilen):



Samma fast annan vinkel:



De förmonterade tvåpolstyckesektionerna tvingar jag sedan ned längs den två meter långa aluminiumramen:



Väl på plats säkrar jag varje sektion i aluminiumramen med genomgående skruvar.

Förhoppningsvis skall detta gå mycket snabbare samt vara mycket säkrare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/17 :  07:24:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har gjort lite ändringar på underliggande sketcher, så extruderingarna renderar inte helt korrekt längre.
Ha det i åtanke om du vill titta på ritningen så här långt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/10/17 :  09:36:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Häftigt Solhaga, ser fram emot att följa även detta projekt! Kan du säga något om kostnader att ta fram liknande detaljer i små serier?
Plast kanske man löser med 3Dprinter men magneterna då?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/17 :  10:01:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Häftigt Solhaga, ser fram emot att följa även detta projekt! Kan du säga något om kostnader att ta fram liknande detaljer i små serier?
Plast kanske man löser med 3Dprinter men magneterna då?


Polstyckena är laserskurna, kostnad 15:- styck.
Magneter hos supermagnete.de, kostnad 40:- styck.
Plastdetaljer 3D-printade, kostnad 2:- per del.
Aluminium L-profil, kostnad några hundralappar för hela.
En hel del Epoxylim tillkommer också.

Jag räknar med en materialkostnad på 250:- per sektion ovan, allt arbete och produktionsmateriel oräknat.
Men 3D-printern kan man ju använda till annat!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/10/17 :  13:27:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tolkar jag dig rätt om jag påstår att jag ser 68st sektioner på din skiss av hela AMT'n men utrymmet räcker till runt 100 sektioner a 250:-?
Ambitiöst, oavsett kostnad! Och säkert otroligt lärorikt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/17 :  14:04:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är rätt, 68 sektioner om 22 mm blir 1496 mm.

Jag skulle kunna slakta mina nuvarande vid ett senare tillfälle för att täcka upp i toppen och lite i botten.
Måste ju ha något slags fundament i botten.

Eller om man skulle hänga dom från taket?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2017/10/17 14:22:56
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/10/17 :  22:04:11  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Var finns "Like" knappen när man väl behöver den!?
:)
Följer med stort intresse.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/17 :  23:00:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Var finns "Like" knappen när man väl behöver den!?
:)
Följer med stort intresse.


Tack, men det kan bli en lång historia:

3D-printern, en Prusa i3 Mk3, är nyligen släppt och kommer först i november. Det ryktas dock redan om förseningar...



Det blir inte bara delarna i ABS ovan som skall printas, även övriga delar såsom infästingen av membran. Dessa blir dock i TPE (NinjaFlex) med ett shorevärde på 85A.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2017/10/17 23:01:26
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/21 :  15:05:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Dina byggen är alltid så enormt imponerande!!!

Följer detta med spänning.
En sådan där 3D-skrivare vill man ha. Dagens tekniska utveckling medger massor av tidigare nästan omöjliga byggen. Grabben min har en ganska enkel och billig 3D-skrivare, men helt ovärdelig när han bygger RC-båtar, renoverar RC-bilar mm mm....

Mvh Johannes

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/23 :  18:52:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kul att man kan inspirera.

I väntan på leverans av skrivaren, behöver jag råd från expertisen på forumet.

Det ideala motorn ser ut så här:



Simulerad flödestäthet:



Plottat i horisontell led:



Väldigt jämnt och fint!

Men tyvärr så reflekteras den bakåtgående ljudvågen i de bakre polstyckena och ger upphov till allehanda distorsioner, båda tids- och frekvensmässigt, när den blandas med den framåtgående ljudvågen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2017/10/23 18:52:53
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/23 :  19:03:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så efter ett antal mätningar på olika utseende på bakre polstycken, beslutade jag mig för att skippa dom helt; mätmässigt blev det bättre.







Flödestätheten är nu helt olinjär och varierar kraftigt över gapet.



Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2017/10/23 19:15:28
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/23 :  19:11:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så jag funderar på om man inte kan sprida ut reflektionen:







Betydligt jämnare flödestäthet över gapet.


Men är böjen åt rätt håll?
Skall den ha större radie? (Större radie ger samtidigt större variation.)
Andra funderingar?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/24 :  09:50:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det bakre polstycket kan vara helt rakt för en jämn flödestäthet.
Konvex eller konkav kontur mot membranet görs ju enkelt med pålimmade printade plastdetaljer.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/10/24 :  10:01:15  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Är det inte bättre att ha jämn spridning både bakåt och framåt?
Jag antar att du är rädd för kamfiltereffekt av att du har "ribbor" som ljudet ska passera mellan? Kan man ändra tjockleken på dessa?
Kanske ha flera tunna skivor istället för en tjock?
Alternativt nät á la klassiska elektrostatpaneler som täcker hela ytan?
Hur illa blir det utan något på varken fram eller baksida?
Vad händer om du särar på de två magneterna på varje sida så att du bildar ett avlångt kryss istället?

Hur känsligt är avståndet mellan membranet och magneterna? Man kanske kan öka det för att på så vis "räta ut" kurvan på flödestätheten?

Vad händer i membranet när det blir förändring i flödestätheten? Jag syftar på vad som händer när derivatan av flödestätheten byter tecken som vid 10mm(och 30 och 50mm) på den senaste flödestäthetsgrafen? Blir det en inre spänning i membranet som kommer skapa uppbrytningar med en hög egenfrekvens likt en "vanlig" kon?

Ledsen om det blivit svamligt i frågorna. Feber som spökar
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/24 :  23:10:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Är det inte bättre att ha jämn spridning både bakåt och framåt?

Flödestätheten är densamma framåt som bakåt (nedåt respektive uppåt i figuren ovan.
Det magnetiska flödet ger med de växlande (upp och ned genom fältet, in och ut i papperets plan.) strömriktningarna, en kraft på membranet/dragspelet.
I varje dragspelsficka sker då en slutande eller öppnande rörelse i takt med signalen/musiken.
Membranet klappar i takt med musiken och ger ömsom upphov till en framåtriktad våg och ömsom en bakåtriktad våg.

Den bakåtriktade vågen reflekteras i de bakre polstyckena och blandas med den framåtriktade.
Gångväg cirka 10 mm vilket ger en frekvens pa cirka 17200 Hz.
Denna störning tolkar mätsystemet som en tredjetonsdistortion av cirka 5700 Hz.
Viktigare är att man alltid får en sekundärvåg, visserligen något svagare än första vågen, 2,9 us senare.
Man kan också tänka sig att stående vågor uppträder.

Helst så skall det inte bli någon reflekterad våg, vilket det alltså inte blir om man inte har något bakre polstycke.

Det är också lättare att få till en durrfri montering av membranet.

Här är en gammal mätning, rött med bakre polstycke, blått utan.



SPL blir även lägre, här cirka 5 dB.

quote:
Jag antar att du är rädd för kamfiltereffekt av att du har "ribbor" som ljudet ska passera mellan? Kan man ändra tjockleken på dessa?
Kanske ha flera tunna skivor istället för en tjock?
Alternativt nät á la klassiska elektrostatpaneler som täcker hela ytan?


Inga kameffekter men däremot destruktiv interferens vid högre frekvenser då AMT:erna är långa.
Med flera och tunnare polstycken så skulle inte frekvensområdet vara så bra.
Ett nät skulle ge en för klen flödestäthet.

quote:
Hur illa blir det utan något på varken fram eller baksida?


Illa:









quote:
Vad händer om du särar på de två magneterna på varje sida så att du bildar ett avlångt kryss istället?


Förstår nog inte, kan du förklara?

quote:
Hur känsligt är avståndet mellan membranet och magneterna? Man kanske kan öka det för att på så vis "räta ut" kurvan på flödestätheten?


Det är avståndet till polstyckena som är viktiga. Magneterna påverkar inte strömbanorna i membranet.

quote:
Vad händer i membranet när det blir förändring i flödestätheten?
Jag syftar på vad som händer när derivatan av flödestätheten byter tecken som vid 10mm(och 30 och 50mm) på den senaste flödestäthetsgrafen?
Blir det en inre spänning i membranet som kommer skapa uppbrytningar med en hög egenfrekvens likt en "vanlig" kon?


Inom en ficka är det ungefär samma flödestäthet.
Annars är det just uppbrytningar är upphovet till den höga distorsionen vid lägre frekvenser.

quote:
Ledsen om det blivit svamligt i frågorna. Feber som spökar


Jag har nog svamlat i mina svar trots att jag inte har feber.
Kul att det är någon som tar sig tid att sätta sig in i problematiken.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/24 :  23:11:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Det bakre polstycket kan vara helt rakt för en jämn flödestäthet.
Konvex eller konkav kontur mot membranet görs ju enkelt med pålimmade printade plastdetaljer.


Med samma teknik kan också polstycken göras avrundade (tack båndsei).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/10/25 :  18:17:33  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Med avlånga kryss så tänkte jag mig i stil med att varje sidas två magneter har avstånd sinsemellan. Tänk x-fighter med magneterna istället för pinnarna på wingarna.


Är det viktigt(viktigast) att det blir jämnt över membranet eller att det blir starkt magnetfält?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/25 :  20:37:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Var är membranet?

Det är viktigt att flödestätheten är jämn över hela membranet.
Styrkan hos flödet ger SPL.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/10/26 :  19:43:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det står membrane i ritningen där bandet är så då råkade jag skriva det istället för bandet
Min tanke med X-formen var ungefär såhär:
https://sketch.io/render/sk-35c84f4dafd9f9aab4ba4e275c95a74d.jpeg


Min spontana känsla är att vrida både magneter och band 90 grader. Tyvärr blir magneterna i vägen för ljuden men du borde kunna få en väldigt jämn flödestäthet utan behov av några polstycken . Jag antar att spridningen i sidled från bandet är i stort sett noll annars hade du kunnat göra små vinklade plåtar fram och bak så får du spela på tvären

Skämt å sido, även om du inte vrider bandet utan enbart magneterna nittio grader, borde du väl få en mycket jämnare flödestäthet om jag tolkar simuleringarna rätt?

Jag har ingen direkt koll men hade det varit enklare att använda elektromagneter istället för permanentmagneter?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/26 :  20:12:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Menar du en sådan här konfiguration?


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/10/26 :  21:21:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I en av Rozenblits böcker (Audio Reality) finns beskrivet ett SE-steg med tre katodkopplade KT88. Vill minnas att Bruce kallade den förstärkaren för SLAM. Kanske något som passar din nya superhögtalare.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/26 :  22:56:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har redan slutstegen - Douglas Selfs Trimodal.
Det är beskrivet in Audio Power Amplifier Design Handbook

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/10/27 :  08:23:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sitter rören på undersidan av kortet månne ... ?!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/10/27 :  09:26:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Med:
quote:
Jag har redan slutstegen

Menas:
Jag har redan de slutsteg jag behöver.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000