HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning Högtalarkablar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/10/25 :  21:13:56  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Vi har ett fantastiskt forum tycker jag, något vi kan vara stolta över. Det är oftast en befriande avsaknad av påhopp och smutskastning här.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2017/10/25 :  21:25:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kom ihåg att tråden handlar om det är så att kabeln eller sinnet ändrar sig under den så kallade inspelningen och inte om det går att höra skillnader mellan olika kablar...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/10/25 :  22:29:56  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Självklart påverkar kablarnas egenskaper hur det låter i örat. Egenskaperna hos en kabel är dock i de flesta fall kopplade till materialet (ofta koppar), arean och geometrin (exvis tvinnade eller inte). För korta avstånd kan man räkna med nära noll vad gäller induktans och kapacitans, men area och kontaktering är viktiga, för längre avstånd kan man börja behöva räkna även på kapacitans etc. Detta är klassiska grejer när det gäller transmission. Det som känns lite mer "exotiskt" är så kallad inspelning av kablar, eftersom det förutsätter att kabelns parametrar skulle ändras pga att kabeln används, vilket det inte finns något tekniskt stöd för att anta. Det är väl närmast oförskämt att skapa "drev" och ovänliga stämningar för att markera att man tycker annorlunda än någon annan, men icke-självklara fenomen kommer nog alltid att hamna i en situation där någon ifrågasätter bakgrunden till fenomenet i fråga. Det ingår nog i hela konceptet att påståenden som inte är omedelelbart begripliga hamnar i en situation där den som påstår nåt får hantera "skeptiker". Men det innebär ju inte att man ska släppa greppet om nån form av normal hövlighet. Detta forum har en bra attityd, tycker jag.

Edited by - lampuradio on 2017/10/25 22:31:53
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2017/10/31 :  09:41:40  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Många intressanta åsikter, men hur som helst så låter det förbannat bra.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/11/04 :  12:05:02  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Har du kvar kablarna du använde innan du bytte till Supra Sword?
Har du bytt tillbaka och jämfört?
Om inte - gör det!
Jag tror att det skulle intressera många fler än mig om du ville berätta om vad du upplever för skillnad mellan dem vid ett relativt snabbt byte? Båda borde väl vara väl inspelade vid det här laget.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/05 :  08:42:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ett test till.
Högtalarkablar brukar vara uppmärkta så man vet att man kopplar förskärkarens "röd" till högtalarens "röd" och "svart" till "svart".
Pröva att växla I BÅDA ÄNDAR.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2017/11/11 :  12:37:19  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Med all respekt för subjektiva uppfattning och tro. Men kan vi inte en gång för alla konstatera att så kallad inbränning av kablar saknar vetenskapligt stöd? Om någon kan visa upp några vetenskapliga studier som stöder sådana påståenden så är jag beredd att ändra åsikt på momangen.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/11/11 :  12:47:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Även om vetenskapligt stöd saknas så innebär inte det att det inte händer något med kablarna under s.k. inbränning.

När jag gick i skolan var atomerna de minsta beståndsdelarna enligt vetenskapen. Idag vet vi mer.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2017/11/11 :  13:33:38  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Det spelar ingen roll faktiskt.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/11/11 :  13:34:43  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
När jag gick i skolan var atomerna de minsta beståndsdelarna enligt vetenskapen.

Så gammal kan du bara inte vara.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/11/11 :  15:06:13  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Om det faktiskt händer nåt (oavsett vetenskaplig bakgrund) som påverkar hur kablarna transporterar signalen, borde det ju gå att påvisa genom att göra nån form av mätning "före och efter" en tids användning. Finns det info om sådana mätningar någonstans? Detta är ju förstås intressant endast om man accepterar att det är de mätbara egenskaperna som påverkar transmissionen...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/11/11 :  15:30:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Tänk om vi ännu inte kommit på hur en sådan mätning ska gå till?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/11/11 :  16:58:07  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är kanske där som själva "konflikten" finns... Går fenomenet att mäta upp?

Som "mätnörd" kan man ju tänka att högtalarljud är växelström som kommer till högtalarna. Växelström följer vissa "lagar" när den ska transporteras (transmission) från generator (förstärkare) till förbrukare (högtalare). Lagarna innehåller formler för hur kabelns egenskaper (resistans, induktans, kapacitans) kan påverka transmissionen. Självklart innehåller ljudet en hel mängd olika frekvenser, men likafullt är det växelström det handlar om - och det finns enligt läroböckerna en hel del kunskap om hur kabelegenskaper påverkar transmissionen. Man skulle kunna tänka sig att man kan "mäta upp" en viss given kabel med avseende på de kända egenskaperna när den är nyinstallerad och sedan efter en tids användning och se om det är någonting som har ändrats.

Om man däremot menar, att det finns andra egenskaper hos en kabel än de som är så att säga "erkända" av teknikerna, så är ju risken stor att man helt enkelt inte har instrument eller erfarenhet att kunna mäta upp dessa - och då kan man ju inte visa nåt med mätningar...
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2017/11/11 :  22:13:16  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Jag befarar att det är svårt att mäta. Jag tillhör den delen av musiklyssnarna som råkat ut för att inspelning av kablar (signal- och högtalar-) är en plågsam och oönskad procedur. Det var då begreppet lyssningströtthet fick ett ansikte, efter fem minuter ville man lämna rummet, fysisk smärta i öronen påminnande om barndomens öroninflammationer började infinna sig. Men efter ett tag kom belöningen, en rent magisk upplevelse levererades. Detta hände med ganska "feta" kablar, jag har inte upplevt något liknande med lampsladdar och ringledningskabel (ingen belöning heller). Något händer garanterat, men vad? Jag vet naturligtvis lika lite som många andra men har ändå idéer om vad som kan hända.

Jag tror att förklaringen finns att hämta i hur kablar klarar av att hantera svaga signaler. Starka signaler tar sig alltid fram, som stridsvagnar. Svaga signaler däremot, är som racercyklar där däcken swishar mot den finlagda asfalten. En skogsväg eller en grusväg med potthål är inte mycket att komma med för en racercykel. Samma sak med kablar, volymstark men dynamikfattig musik ställer egentligen inga stora krav på kablar. Gles, akustisk musik med luft kring instrumenten och rumskänsla i inspelningen gynnas av att kablarna (och naturligtvis även elektronik och högtalare) klarar att återge även de subtila nyanserna utan besvärande förvrängning.

Jag har uppfattningen att kablar har en nedre gräns för strömmen där föroreningar och korngränser i metallen börjar störa. Jag tror också att sådana störningar med tiden "hoppar rätt" under inspelningsförloppet. Jag har själv upplevt plötsliga förbättringar i återgivningen hos både en signalkabel och en högtalarkabel, och jag tillskriver detta till att något händer i kablarnas metall.

Jag har också uppfattningen att kablar har en nedre gräns för den överförda energin där polariseringen av kablarnas isolering börjar förbruka så mycket energi att signalöverföringen störs. Även här tror jag att isoleringen "rättar till sig" och med tiden släpper fram mer energi.

Med detta sagt så tror jag inte att mätning av traditionella egenskaper hos kabeln som resistans, kapacitans eller induktans kommer att visa några förändringar genom inspelningen av kabeln. Ska man hitta något så tror jag på att försöka mäta hur kablar distorderar överföring av extremt svaga signaler. Traditionellt är det svårt att mäta på svaga signaler så vi kanske får acceptera att hörselsinnet än så länge detekterar bättre än tillgänglig mätteknik.

Edit: Förtydlganden av ström och energi

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2017/11/11 22:47:23
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2017/11/11 :  23:51:33  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Det går att hitta artiklar i ämnet om man googlar lite. Det var dock ett tag sedan jag läste om detta så jag kommer inre ihåg någon specifik.

Min poäng är att om man vill framhärda i övertygelsen om att det finns reella skillnader bortom det mätbara och kvantifierbara så har man inträtt i religionens och folktrons domäner.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2017/11/12 :  00:00:14  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Fortsätt gärna med din poäng. För mej är det jag upplevt med mina egna öron varken religion eller folktro.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/12 :  09:02:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Men rent vetenskapligt, hur små förändringar kan man höra? Och hur små förändringar kan man mäta?

Det borde ju vara så att OM man kan mäta förändringar som ligger långt under vad vi kan höra, och OM man inte kunnat mäta sådana förändringar, då ligger ju det upplevda ENBART i huvudet.

Fast, även om man upplever något TROTS ATT det inte är en förändring, så kan (jag upprepar) ingen ta från dig den upplevelsen. MEN det säger fortfarande inget om att det jag gör med kabeln, de facto, förändrar något rent fysiskt.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2017/11/12 :  09:32:02  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Håller helt med Soundbrigade.

Våra hjärnor och öron är otroligt adaptiva och mottagliga för allsköns påverkan.

Jag upplever ganska ofta stt skivor låter väldigt olika från dag till dag i min anläggning utan att jag ändrat något varken i rummet eller anläggningen. Eller ett ännu bättre exempel: jag tycker förbluffande ofta att mina gitarrer låter olika från dag till dag, även de akustiska. Det vore oroligt utifrån detta att dra slutsatsen att någon okänd person kommit in hos mig för att ändra ljudets karaktär på gitarren. Det är rimligare att anta att mina skiftande upplevelser har sitt ursprung i mina mänskliga sinnen. Humör, trötthet, dagsform.

Vi skall alltså inte blanda ihop korrelation med kausalitet.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/11/12 :  12:09:00  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Ljudet i en gitarr påverkas av luftfuktigheten bl.a. så inget konstigt att du hör skillnad vissa dagar.

Ni som inte "tror" utgår från att det som inte går att mäta inte existerar. Hur skulle era liv påverkas om det inte är så? Skrämmande tanke eller en befrielse?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/12 :  12:57:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var knappast ett argument eller något som tillförde diskussionen någonting.

Jag vet att det inte existerar något efter döden, jag har varit död två gånger och upplevt ingenting.
Mitt liv funkar alldeles perfekt trots att jag ser "begränsningar" vad gäller fakta och naturlagar. Min musikupplevelse blir inte sämre av att jag inte hör skillnader om jag vänder kabeln hit eller dit, eller fryser in mina CD innan jag spelar dem ...
Jag behöver inte tro när naturvetenskapen har förklaringarna.

Om nu mitt liv skulle vara "fattigt" för att jag saknar tro eller lider av brist på spekulationslusta, kompenserar jag det med råge genom att resa och se mig om i världen och möta människor.

Och för att förtydliga det jag skrev:
OM jag kan mäta betydligt bättre än jag med kroppens sinnen kan registrera och OM en sådan mätning inte påvisar några förändringar, då är det nog vetenskapen som måste få sista ordet. Att man då tror att man hör skillnad, betyder att man ... tror, inte att det, de facto, är en skillnad.

Jag efterlyser seriösa mätningar.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/11/12 :  13:14:09  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Du menar att du vet att det för DIG inte existerar något liv efter döden. Hur det är för andra kan DU inte veta, eller hur?
Du utgår från att dina upplevelser även gäller för alla andra, men tänk om det inte är så.

Nu hamnade vi långt från kablar.......

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2017/11/12 :  13:23:20  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
När någon börja föra fram argument med andemeningen att alla har rätt till sin egen sanning och att tro på vad de vill, så brukar det betyda att debatten är slut. Vi verkar ha kommit till denna punkt nu.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2017/11/12 13:24:21
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/11/12 :  18:09:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Ja, om du är av den åsikten att var och en inte ska få tro vad de vill då har vi verkligen kommit till vägs ände.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2017/11/12 18:13:36
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/11/12 :  18:25:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag får inte ihop dina inlägg soundbrigade med din signatur. Som jag för övrigt tycker är en utmärkt signatur.
quote:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Och angående det religiösa så vet jag att det finns någonting efter döden, frågan är bara om hur det upplevs och om alla gör det ? För om det inte fanns någonting efter döden så skulle inte problematiken med andar finnas, för även om jag själv inte har känt någon närvaro så har andra gjort det och det räcker som *bevis* för min del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/11/12 :  19:39:19  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Mäta var det ja... Man kan mäta laddningen av en enskild elektron (Millikans oljedroppar). I jämförelse kan man nämna att en ström på en Ampère under en sekund kräver förflyttning av 6,24x10[upphöjt till arton] stycken elektroner förbi mätstället. Det finns tiltmetrar (geofysik) som kan mäta lutningen som skulle uppstå om man stoppar en femkrona under USA's östkust (alltså en hypotetisk övning...). Man kan med en mätbrygga från femtiotalet mäta komponentvärden ned till mikroHenryoch picoFarad, medan man ofta använder komponenter som är miljontas gånger större i en normal stärkare. Att man kan allt detta, är inte i sig självt bevis på att det som upplevs av en lyssnare är mätbart på det tekniska planet, men möjligheter att hitta förändringar i kabelparametrar torde det finnas. Ändringar i isolationens dielektricitetskonstant, exempelvis, ger direkt utslag på kabelns kapacitans.

Men om tråden gått till det transcendentala området kanske det är dags att jag släpper taget...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000