HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Laptop nätadapter som spänningsmatning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/11/05 :  19:41:23  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag har en fyrkanalig liten klass AB förstärkare som jag använder när jag experimenterar med mitt aktiva delningsfilter.
Tidigare så hade jag ett spänningsaggregat med en transformator likriktare och glättningskondensatorer som gav en oreglerad spänning på ca +/-16V. Det finns vissa i hushållet som inte tyckte att min låda av spånskiva såg så säker ut, så nu ska jag ersätta denna med två nätadaptrar från ett par gamla Dell laptoppar. Dessa ger ca 19,5V och max 4,63A.

När spänningsaggregaten är obelsastade så ser störningarna på likspänningen ut som i bilden nedan.

När jag sedan kopplar in försärkarna och börjar dra 255mA, så blir det störninar på matningsspänningen.
Det hörs ett tydligt tjut från högtalarna på 7kHz ända till lyssningsplatsen och det stör värkligen lyssningsuplevelsen. 


Den första åtgärden var att koppla in ett par luftlindade spolar på 630uH från ett gammalt delningsfilter. Dessa gjorde att störningen nästan helt tystnade, och spänningsripplet minskade. Se bilden nedan.


Där efter antog jag att ett filter kan vara en väg framåt.
Jag testade ytterligare två induktanser.
Först 50uH ljudet i högtalarna och ripplet minskade. Se bild nedan.


Sedan 220uH ljudet i högtalarna och ripplet minskade. Se bild nedan.


Där efter provade jag att lägga till en kondensator på 1500uF till jord efter induktansen för att skapa ett LC filter. Då försvann allt rippel och det blev helt tyst i högtalarna även när man lägger örat mot högtalarelementen oberoende av val av induktans. Se bild nedan med mätning med 50uH.


Vid det här laget var min provisoriska koppling inte så snygg länge, så därför fick det snyggas till lite.

Nu fungerar filtret och den nya strömförsörjningen riktigt bra. Tidigare med den konventionella spänningsmatningen hade jag ett svagt brum i högtalarna. Men nu är alla sådana tendenser borta. Högtalarna är helt tysta när de ska vara det. Nästa steg blir att kontrollera om filtret har en resonanstopp som behöver dämpas, och hur filtret reagerar på strömspikar.

Edited by - Bjäris on 2017/11/05 22:07:04

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/05 :  19:53:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Intressant projekt. Jag har tankar att använda två st Laptop nätdelar till mina förstärkare, så detta är väldans bra information!

Tack för utförlig dokumentation om din väg fram till tystnad.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/11/05 :  20:15:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja verkligen intressant! Du har ju nästan pi-filtrerat...

Vad är det för oscilloskop du mäter med?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/11/05 :  22:18:19  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Enligt vad jag har läst så ska det kunna bli stabilitetsproblem i vissa nätadaptrar om man lastar dem med den första kondensatorn i ett pi filter. Dessutom antar jag att det redan sitter en kondensator på utgången.

Oscilloskopet jag använder är ett PicoScope 2204. Jag såg på deras hemsida att det finns en modernare variant nu. Det är ett PC-oscilloskop, och det gör att det blir lite långsammare att arbeta med, men jag tycker att det funkar bra för hobbybruk. Man får tänka igenom lite innan vad det är man vill göra för mätning och ställa in allt, i stället för att bara ratta tills det ser bra ut som det burkar bli på ett vanligt oscilloskop.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/11/14 :  21:11:29  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Det här blir lite omvänt, men för att få reda på om det finns några resonanser i filtret som skulle kunna ställa till problem så har jag simulerat lite överföringsfunktioner. Först har vi schemat som jag har simulerat överföringsfunktionen med. Resistansen i serie med induktorn på 22mohm är uppmätt, i övrigt har jag gått på värden från datablad. I det nedre filtret i schemat så har jag lagt till 150mohm. Den resistansen har jag provat mig fram till, och är vad som behövs för att dämpa ut piken.

Nedan finns mätningar. Den ljusgröna är den odämpade överföringsfuntkionen, den blå är den som är dämpad med källresistans en på 150mohm. Sen har jag lagt till strömmarna genom induktanserna. Röd för den odämplade och turkos för den dämpade kopplingen.

För att se hur filtret påverkar spänningsmatningen vid strömvariationer simulerade jag schemat nedan. Samma koppling som innan, men i stället för att lägga på en sinusvåg på spänningskällan, har jag varierat strömmen genom lasten med en strömmkälla.

Den blå visar spänningen till förstärkaren med ett odämpat filter och den gröna visar spänningen till filtret med ett dämpat filter. Som sämst påverkas spänningen med ca 0,5V/A för det odämpade filtret och den dämpade ca 0,22V/A. Det kanske inte är så lysande siffror.

Jag kommer att använda filtret som det är utan dämpning till att börja med och anta att det finns lite utgångsresistans i nätadaptrarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000