HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar, högtalar-, signal- o strömkablar utan PVC?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/11/23 :  20:22:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Håller på att uppgradera anläggningen och tittar då även på kablar. Men det är hart när omöjligt att finns PVC-fria ljudkablar, i alla fall för rimliga pengar. De enda jag hittat hittills är från:
https://www.hivilux.de
Anledningen till att jag vill rata PVC är ju för det första en miljöaspekt, för det andra skall PVC inte vara stabilt över tid vilket inte låter bra.

Tips på tillverkare så får jag väl se vad jag tycker ha råd med när jag ser vad som finns.

J. Ullberg

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2017/11/23 :  21:58:16  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Ett tips kan vara att köpa emaljerad koppartråd eller blank silvertråd tillsammans med bomullsstrumpa av Svalander och göra fyrflätor, fungerar utmärkt för signal- och högtalarkabel. Vad gäller nätkabel, titta gärna på Lessloss' hemsida, där finns nätkabel som samtidigt fungerar som nätrenare.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2017/11/25 :  19:38:30  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Klotz flamskyddad installationskabel (högtalare) finns på Supersonic.se och deras återförsäljare. finns även flamskyddad mikrofonkabel isolerad med polyeten bland annat
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/11/25 :  20:16:17  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Anledningen till att jag vill rata PVC är ju för det första en miljöaspekt, för det andra skall PVC inte vara stabilt över tid vilket inte låter bra.

Det första argumentet kan jag väl köpa, men det andra? Vilka tidslängder menar du?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2017/11/25 :  21:44:28  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Mjukgöran i PVC man emigrera med tiden och kabeln kan bli torr men inget jag själv skulle oroa mig för om plasten inte utsätts för starkt solljus.

Bra dock att välja HFFR istället för PVC ur miljösynpunkt.

Leta upp en kartong EQ1.5 och tillverka egen högtalarkabel. :-)
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2017/11/26 :  13:21:01  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Kan rekommendera denna

https://www.hificollective.co.uk/wire/duelund-dca16ga-tinned-multistrand-copper-wire-cotton-oil-insulated.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000