HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skivspelar / apparatrack
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/02 :  14:41:55  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Håller på att uppgradera anläggningen och tänkte att om inte skivspelarens rack går att fästa i väggens reglar, tänkte det skulle vara bättre, skivmaterial på träregel, hellre än golvstående, på trägolv på träregel, så får det väl bli ett rack på golvet.
Bauhaus har fyrkantsprofiler i olika grovlekar med olika förbindningsdelar i plast,
tips i annan tråd.
Inbillar mig att det är bättre med lite tyngd, stål i stället för alu?
Vad tror ni ang. skivmaterial, betong eller björkplyfa har jag sett i en del trådar?
Sedan någon typ av fötter mot golvet?

J. Ullberg

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/21 :  07:18:11  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Går och går.. Reglar i vägg, betonggrund eller urberg hade jag satsat på. När jag var ung på 80-talet fick jag hårda läxor i ämnet. Thorensspelaren gjorde inte problemet mindre. Nu vet jag förstås att det jag skriver verkar överdrivet, men din fråga gjorde att jag drog mig till minnes mina problem, vilka till slut försvann när jag gick över till cd och det känns bara surt att nån annan ska drabbas av samma 40 år senare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/21 :  08:11:21  Show Profile Send time a Private Message  Reply
AndersP

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/12/25 :  05:30:50  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Fattar kanske inte exakt vad som är frågan, men vägghängt har funkat bäst för skivspelaren när jag haft trägolv. Jag skulle lagt något mjukt material typ sorbotan mellan hyllplan och konsol.
Sedan kan man testa med olika material för hyllplanet men jag tror inte man kan urskilja olika material för hyllplanet om skivspelaren är någorlunda bra gjord.

God jul och lycka till!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/27 :  09:01:05  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag sommarjobbade som handräckare på en ljudfirma i slutet av 80-talet och nedtryckt i skorna av mina vibrationsbesvär tänkte jag ta reda på hur man monterat skivspelarna på det kanske bästa discot i stan.

I omedelbar närhet till discobåset stod 4 bashorn av modellen JBL 4520 med 2 15" drivers i varje så utmaningar fanns. Man hade skivspelare av typen Technics SL-1200. Man hade murat en sorts skorstenar som sträckte sig från urberget, genom källarvåningen upp till gatuplanet där skivspelarna stod. Bänken som spelarna stod på var inte rigidfäst till båset utan båset var byggt omkring bänken.
Jag själv hade spelaren på toppen av en vanlig rack som jag fick flytta runt i rummet tills jag fann en plats där spelaren inte kopplade akustiskt till högtalarna så mycket. En metod att byta låt på skivorna var att dunka foten i golvet...

CD blev ett ruskigt lyft för mig, men jag saknar fortfarande maxi-singlarna 12" 45 rpm. Där fanns det plats för pickuppens nål att röra sig! Fin dynamik. Lät väldigt bra.
Varje låt från Simple minds album "New Gold Dream" släpptes på sånna singlar. Tror jag hade alla.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/27 :  10:14:48  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Hmm, Jag undrar om inte vägghängt var "the shit" på thorenforum. Du får kolla.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000