HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen skillnad på olika DAC:ar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/27 :  21:24:51  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Förr i tiden (eller hur man nu ska uttrycka det) brukade man lyssna genom goda hörlurar för att få del av alla detaljer i en inspelning. Då förutsattes förstås en bra förstärkare och hyfsad kvalitet i kablage och sån't, medan man kunde lämna rumsakustik och högtalarnas egenheter därhän. Troligen skulle man kunna komma någonvart med den sortens uppsättning, en bra, linjär förstärkare som driver ett par högkvalitativa hörlurar. Sedan kan man börja prova DAC-utrustning. Förutsatt att man har samma digitala data att trycka in i DAC'en, bör ju eventuella skillnader i den analoga utsignalen kunna höras och då har man "bevisat" skillnad mellan DAC'ar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/12/27 :  22:27:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag satt just och lyssnade på skillnaderna mellan olika digitala filter i min dac, och så får jag läsa att det inte går att höra skillnad mellan olika dacar. Hehehe....
Jag håller med om att det finns många exempel på dåligt utförda blindtester.
Jag var med i ett blindtest en gång där vi jämförde tre olika kontakter på nätkablar. Jag var skeptisk. Men vi använde bara ett musikstycke. Vi lyssnade fram och tillbaka och till slut hörde jag en skillnad mellan en av dem och de två andra. När jag väl gjorde det, så satte vi igång med blindtestet som naturligtvis bara skulle bevisa att jag verkligen hörde denna skillnad. Det var faktiskt inga problem. Alltså.. alltid bara ett musikstycke och du måste höra en väl definierad skillnad innan testet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/27 :  22:34:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Men... digitala filter... det är ju medveten påverkan på överföringsfunktionen, det vore ju skandal om det inte hördes? Eller fattar jag fel? Jag tänkte mer att man på nåt sätt skulle få påverkan på ljudet bara genom att apparaten ska analogisera den digitala informationen och att olika boxar gör det olika bra. Just det borde ju faktiskt gå att mäta, egentligen. Fast det kräver ju då en sorts "ofelbar" ADC som ger en "perfekt" digital info, vilken sedan återvinns av olika DAC'ar. Kurvform före digitalisering och efter återvinning borde kunna ge lite info.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/12/27 :  22:36:43  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Ok, tack för en del förslag. Synd att inte fler verkar intresserade.

Lurar borde vara bättre för ABX-test tycker man men man brukar visst använda högtalare. De ska vara bättre på rumsinformation.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/12/27 :  22:39:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Olika dacar är utrustade med olika filter, det är väl bara en av många saker som påverkar ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/27 :  22:57:12  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
ADC och DAC används ju i en del sammanhang där man helt enkelt inte vill ha några som helst fel i registrering/återskapande av signalen (mätändamål av en mängd olika slag etc), så att det skulle gå att få till ett ADC>DAC -system som låter som om det inte fanns är ju självklart. Men om man ska diskutera vad olika filterfunktioner gör blir det ju en lite annan sak, tycker jag. Jag kanske missförstod diskussionen.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/27 :  23:54:08  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Micke Y: Om man tittar på ett mätpapper så finns det oftast en massa fula distgubbar på det. Mätmässigt kan man värdera distgubbarna som så att dom stora är mer allvaliga ljudförstörare än dom mer blygsamma. Det är här Nelson Pass komer in. Han menar att örat är känsligt för vissa saker man kan se på mätpappret men mindre känsligt för andra. Det tycker jag man får vara öppen för, men jag håller verkligen inte med om, som nån skrev, att mätningar skulle vara utan värde. Det är ju bara trams. Dessutom skulle jag kunna dricka terpentin en hel kväll om jag fick tag på nån ung, flörtig skönhet som jag kunde lyssna på vågorna tillsammans med på nåt trevligt ställe.

Jag själv väljer apparater som har fina mätprestanda OCH visad hög neutralitet. Dom är nog onödigt bra visavi min hörsel och anläggningens totalbrus, men det ger en bra feelgood att lyssna genom dom. Ibland är dom fula där dom står i racken men det accepterar jag.
Totalbruset kan man mäta och titta på om man har ett oscilloskop. En multimeter mäter liksom bara en frekvens. På typ appstore finns oscilloskopprogram som faktiskt funkar till en så enkel mätning om man inte bryr sig om absolutvärden. Man måste förstås kalibrera så det inte blir orättvist när man jämför eftersom bruset ökar när man skruvar upp volymen, men det går:)
HerrD: jag håller med till fullo. Kan väl komplettera med att anläggningen ska vara så distfri det går och kunna återge ett frekvensområde som med råge är större än det som öra/hjärn-systemet kan uppfatta. Stativare och lagom stora basreflex går helt bort i sånna här tester eftersom vissa nyanser inte kommer med. Stora förstärkare som inte klipper spikarna är också bra osv.
Dom bästa anläggningarna för tester är enligt min erfarenhet "minimalstiska" altså så få komponenter i kedjan som möjligt. Det är bra att hålla signalen digital så länge som möjligt. Bästa uppställningen jag har testat med var Tidal på en PC via asynkron USB till en Benchmark-DAC med inbyggt försteg kopplat med korta kablar till ett fett slutsteg. Bästa ljudet? Njaaa, men effektivt som testuppställning var det definitivt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/28 :  00:19:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Digitala filter i dacar funkar inte på det viset man skulle kunna tro. Det handlar liksom om vågformsåterskapande och den typen av grejer; Inte om tonkurvor. Jag har försökt lära mig digitalt ljud, men det var för jobbigt för mig. Jag ser det som så att om man har en DAC med 10 olika filter så är det samma som att ha 10 olika dacar. Laddar man dacen med ny mjukvara är det samma sak. Det blir en ny DAC. Därför blir det trevliga tester eftersom man inte behöver sitta och koppla i och ur olika apparater. Nivån påverkas inte heller så man behöver inte ens kalibrera. Det blir verkligen lätt och tacksamt. Har man dessutom nån stackare i sin tjänst som kan sköta organiserade omkopplingar mellan filtren kan man göra statistiskt säkerställda test med hög konfidensnivå i den mån man orkar lyssna. Det blir ju många testserier och det måste som sagt vara med samma musikstycke för att få noggrannhet.
Med hörlurar slipper man en hel del felkällor så den iden tror jag på.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/28 :  00:22:09  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Kan inte annat än att hålla med trädgårdsmästarn. Väldigt bra beskrivning av hur det ska gå till.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2017/12/29 :  10:15:57  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej på Er
Jag köpte en Forsell Air Reference dac för ett par år sen och den låter väldigt analogt jämförde den lite med min intergrerade CD7:a från Audio Research tyckte då att FAR lät trevligare mjukare mer analogt än CD7:an nackdelen är väl att den är väldigt stor och endast har två ingångar XLR och RCA
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  14:07:07  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
time: Det är inga troll ute går här. Tittar man från ett lite filosofiskt perspektiv och med lite välvilja, eftersom jag gillar välvilja, är det enkelt att se att din vinkel är likadan som dom flestas i tråden, men att du uttrycker den med andra ord. För dig är det enkelt att höra, men för dom flesta är det svårt att höra så subtila skillnader. MYCKET få sitter dessutom med anläggningar på nivå med din och kanske sitter tom nån med yamaha-receiver nånstans och läser det här.
Tråden handlar om ett test redovisat på diyaudio där ingen kunde höra skillnad på olika dacar. Trådskaparen vill ha en diskussion om hur det kunde bli på det sättet, om resultatet är relevant, om tänkbara felkällor i testet, hur man egentligen borde testa om man verkligen VILL veta och vad man kan spara pengar på om dacen inte spelar nån roll.
Jag tror att du med din erfarenhet skulle kunna få folk att se det här mer från ditt perspektiv om du var med i diskussionen istället för att klaga på den.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  14:25:01  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Neon Park: Då tillhör du dom som hör skillnad. Peter Steindl som har konstruerat forselldacen har berättat mycket om den på ett annat forum och vi är några stycken som har mobbat honom lite för en del steampunkaktiga lösningar som sitter inuti den apparaten typ deemphasis funktionen. Men låter fint gör den ju och kvalitetskänslan är på topp.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  17:42:37  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Bakgrunden till testet var att det dels är horribla skillnader i pris mellan olika dacar och dels att man fått indikationer på att folk har svårt att höra skillnad på dom vilket har ett akademiskt/antroprologiskt intresse, men även ett konsumentupplysningsintresse.
Alla forum har ju sin lilla "målgrupp" eller vad man ska kalla det (fniss) och diyaudio befolkas av folk som inte vill lägga ut pengar i onödan utan hellre letar fram rostiga grejer på skroten som dom förvandlar till fina hifiprylar. I den miljön blir den här typen av tester intressanta och den person som tar av sin fritid för att genomföra dom får mycket cred.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  18:10:04  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Griniga, gamla gubbar vet väldigt lite.

Vetenskapen tillhandahåller perfekta verktyg för att bevisa sånt och statistiken visar, efter upprepade undersökningar, detta med så hög konfidens att man får betrakta det som ett faktum.
Däremot kan man inte påstå att dom inte vet nånting för då måste man undersöka världens samtliga gubbstruttar och det blir ju ett jätteprojekt. Det räcker ju med att en enda sticker upp skallen och drar multiplikationstabellen så spricker ju ett sånt resonemang och den skyldige kommer att få förnedra sig och erkänna klavertrampet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2017/12/29 :  18:12:29  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Vad är det som påverkar mest i en dac?
Lite nyfiken på er som gör egna konstruktioner.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  18:20:26  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Om du och Rille börjar gräva ner kopparplåtar i trädgårn så är det en indikation på att man i min omedelbara närhet börjar zooma in på betydelsen det egna husets elsystems påverkan på musikåtergivning. En indikation är en känsla man har som inte behöver bevisas.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  20:28:50  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Leif B: jag har aldrig konstruerat nåt. time däremot är flitig. Han har tom eget.varumärke! Jag bara hittar konstruktioner och sen köper jag kort till dom, beställer komponenter, apparatlåda och kör igång. Ibland gör jag kanske nån liten småändring på konstruktionen. Får jag rörproblem ringer oftast time eller Erik Andersson. Jag blir aldrig anal i mitt byggande. Går ofta på biltema och hittar grejer som kan förvandlas till annat. Volymratt i svarvad alu och kolfiber. Sugen? Köp ändknopp till motorcykelstyren på Biltema.

Det här med dacars funktion tycker jag är svårt. Centrala saker att googla är tex. "sinc", "pcm" och "dsd", men det finns många andra.

Jag är med i LTS och får hem deras tidning. Man har ägnat sig mycket åt tester av dacar, cd/dvd/bd-spelare, mediaspelare och sånt 2016 och 2017.
Vi använder en sorts bypasslyssning när vi testar prylar och ofta har Svante Grankvist gjort en mätrapport också. Det är lyssningen som gäller som urvalsverktyg. Ju neutralare desto bättre.
Mätningarna är för ett allmänt teknikintresse hos medlemmarna och för diskussioner om vad i dom mätbara egenskaperna som har betydelse för hörbara fel i återgivningen.
Har man läst några artiklar ser man ett mönster:

Alla apparater distar, men dist och sus från dacar idag ligger så lågt att det ofta ligger under hörseltröskeln. Även för billiga apparater.

Djupbas kan ibland låta snabbare, snärtigare och mer distinkt än en ren analogsignal och då är det oftast analogdelen som felar. Det djupaste filtreras bort. Kanske nåt felberäknat högpassfilter. Det är anmärkningsvärt ofta fel i analog elektronik i dag trots alla fina möjligheter och hjälpmedel som finns. När unga ingenjörer bygger elektronik i dag måste sitta i Arduino eller vad det heter annars klarar dom sig inte.

De stora felen hittar man i diskantregistret. Det är där allt svårt i digtalt ljud uppehåller sig, speciellt när det gäller 16/44,1 PCM (cd-kvalitet). Här är det så korta avstånd mellan registren att det måste vara noga, noga annars hörs det. Dom konstruktörer som dricker starköl på jobbet borde hålla sig till 24/96 dacar som är lättare att konstruera. Det blir då längre avstånd mellan det branta lågpassfiltret och det hörbara området. En annan grej som ofta förekommer är för flacka rekonstruktionsfilter med felaktiga ingreppspunkter som kan ge flera % dist mellan typ 22-24 kHz och ger upphov till skillnadstonsdistorsion eller vad det heter som man kan höra. Om man jämför testprotokollen från lyssningen med mätpapprena kan man se att örat är mycket känsligt för avvikelser 10-20 kHz vilket förvånade mig.

En annan grej är att dom allra flesta dacar klipper en fullt utstyrd fyrkantvåg. Har apparaten digital volymkontroll kan man skruva ner några dB och lösa problemet på det sättet. Klippet hörs inte just nånting eftersom musik inte innehåller fullt utstyrda fyrkantvågor, men det är inte det som är grejen. Det finns ett lättfixat konstfel i nästan alla apparater som dom skiter i att göra nånting åt!

Är ingen expert, men det är inte som förr ens inom prestigesegmentet. Det verkar gå till så att man bestämmer sig för att skapa en apparat, gör en budget baserat på försäljningspris och drar av för marknadsföring, material och en massa saker som jag inte orkar skriva så att man får fram hur många ingenjörstimmar man har råd med. Konstfel som bara en surgubbe ute i skogen kommer att höra skiter dom i. Det verkar altså va så att man avsiktligt gör för segmentet sämsta möjliga produkt för att öka vinsten. Cyniskt? Upp till läsaren att bedöma säger jag.

Om det nu är nån som läser min rappakalja vill jag citera Nelson Pass: "the ears are not microphones and the brain is not a computer" Ett hörbart fel upplevs inte alltid på det sätt man gärna tror. När jag lyssnar på system med mycket djupt utsträckt bas upplever jag det ofta som att musiken får en "svart bakgrund". Konstigt nog också om musiken inte innehåller nämnvärd bas.

Nu kan jag inge mer. Frågor?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/29 :  20:49:21  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Griniga gubbar i skogen förenen eder och ta över jorden !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/29 :  21:17:26  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Lät lite som Koranen där men man förökar ju sig normalt inte som Grinig gubbe

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  21:35:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag ville med förkortningarna ge tips om hur man kan söka kunskaper om digitalt ljud. Jag orkar eller klarar (välj) inte heller sätta mig in i det. Det är för svårt för mig.

Med ditt och Rilles sätt att testa grejer, (det finns många sätt att testa på och som ger svar på olika frågor), ett testande som enligt Rille aldrig kan ta slut eftersom det alltid kommer nåt nytt och bättre, skulle det vara intressant för mig att delta i en provlyssning av den där Droplet-spelaren ni hade varsin av. Hur står den sig i dag? Hur mycket sämre är den jämfört med vad ni spelar med nu? Spöar den rent av pälsen av modernare apparater?

Jag hakar för övrigt gärna på det där med att ta över jorden. Platsar ju som surgubbe utan problem. Då skulle jag införa en straffskatt på marknadsföring. Dom pengarna skulle jag lägga på moralutbildning inom tillverkningsbranschen tror jag. Blev det nåt över skulle jag återanpassa Johan Bernström till arbetslivet, återupprätta Sentec AB och omedelbart förstatliga det. Företaget kunde ha dubbla roller med tillverkning och som kursgård för analog elektronik. Man skulle där se mycket alvarligt på varje omotiverat bruk av Arduino och liknande.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/29 :  21:57:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Förresten finns ett coolt föredrag från Burning Amp på tuben med en lirare som heter Kirkwood Rough. Han har jobbat en del med gitarrförstärkare. Han snackade lite om ett konstgjort rör han byggde med grus för att ha i gitarrförstärkare. Samma parametrar som röret han ugick från var det också. Passade i en normal rörsockel. Det blev dock inte populärt. Även efter att han satt på ett långt handtag så att det syntes och enkelt kunde dras ur blev det accepterat. Det lös inte och det gick aldrig sönder. Att rulla rör var inge kul för alla var ju lika. Kul historia. Kolla.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/29 :  22:15:04  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Mycket av det som sägs (alltså: skrivs) här känns som det är baserat på gamla (=tidigare) diskussioner och kända motsättningar mellan olika åsiktsriktningar. Om man känner att frågan om att märka skillnad mellan olika DAC-utrustningar är intressant, blir det svårt att sålla fram det som kunde vara intressant att faktiskt ta till sigt och analysera. Ska man exempelvis ha nån möjlighet att nå nykommande läsare/användare, måste man nästan definiera vad en DAC förväntas göra och på vilket sätt den kan lyckas olika väl med detta. Eller misslyckas... Det som finns inuti en klassisk MP3-spelare måste ju vara en DAC, då den omvandlar en digital signal (som kommer från en dekompressionsfunktion för typ .mp3 -filer) till en analog utsignal. Beror utsignalens kvalitet ("ljudet") då på kompressionsalgoritmen, eller kanske dekompressionsalgoritmen eller på hur den digitala informationen till slut omvandlas till förstärkbar analog signal? Till slut finns det ju inte nåt "digitalt ljud" bara analogt; nånting måste driva högtalarmembranet på rätt sätt för att skapa det välljud vi vill ha.

Jag är övertygad om att en DAC kan sabba ljudet genom att inte göra en tillräckligt bra konvertering (dålig upplösning rent digitalt, dåliga filter för samplingsartifakter etc etc), likaväl som jag är övertygad om att en bra DAC kan ge en fin utsignal från en digital insignal, att förstärka och skicka till högtalarna (eller de elektroakustiska omvandlarna, om man vill ha en snyggare beskrivning). Diskussionen kunde kanske vinna på att ha en mer stringent beskrivning av vilken typ av "signalkedja" (informationskedja) som egentligen avses. Streaming? MP3? Vanlig CD?
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/29 :  22:20:20  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ang rörersättare (Anders P) känns det som man kunde bygga en helt ny tråd. Den skulle då kunna handla om signalvägars längd och därmed sammanhängande kvalitetspåverkan, exempelvis. Men inte här, kanske...

Edited by - lampuradio on 2017/12/29 22:21:17
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/30 :  00:26:56  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Du har förstås rätt i allt du skriver. Dessutom har jag och time bedrivit OT-orgier här som inte har med tråden att göra i nån nämnbar omfattning så det ber jag om ursäkt för.

Jag deltar mycket aktivt på ett annat forum där man kanske disputerar på ett lite hårdare sätt än här där stämmningen är lugnare och i vissa stycken mer hänsynsfull och omtänksam, men jag vill ändå hävda värdet i Soundbrigades sgnatur. Pratar man bara med folk som tycker som en själv så blir man, om inte dum i huvudet, så åtminstone inte kunnigare. Att lära sig mer är fint och har ett egenvärde anser jag. Att andra människor opponerar sig mot mina meningar förstår jag mycket väl och det ger mig impulser och om jag är lite öppen kanske jag har chansen att lära nåt nytt? Prestige skaffar jag mig på annat håll om jag får behov av det.

Jag har berättat det lilla jag kan om hur man sållar på ett så enkelt sätt som möjligt, altså genom att förstora felen så att dom blir hörbara för alla, även icke tränade lyssnare och att bevisa med statistik och inte genom att sitta hemma och tycka.

Tycker man att argumenten känns mossiga och att man har hört dom förut kan det ju tänkas bero på att våra öron inte har förändrats på länge och att apparaternas problem är dom samma nu som för 25 år sen fast i mindre grad nu.

Dom olika algoritmernas funktion är intressant såtillvida att kompressionsalgoritmen inte kan undersökas på ett enkelt sätt utan att lyssna på den genom en dekompressionsalgoritm. Jag är inte så smart att jag har nån bra lösning på det problemet.
Man ska vara noga med att skilja mellan kompressionsalgoritmens egenskaper och dacen, altså mellan systemfel och apparatfel. Eftersom kompressionsalgoritmernas egenskaper är så lätta att undersöka är det ju vid det här laget fastlagt att den sämsta algoritmen, mp3, är statistiskt omöjlig att skilja från "verkligheten" vid 356 kB/s. Sen gnabbas det litet om gränsen går vid 128 eller tom 64, men jag känner mig för gammal för att pressa fram en åsikt om sånt. Den tiden är väl över när man hade bruk för sånna algoritmer nu när man kan streama lossless?

DA-omvandlingen har jag redan skrivit det jag kan om så det får du rulla tillbaks till och läsa där.

Det jag har att invända mot i det sista stycket är den digitala upplösningen. Den är mycket sällan ett problem jämfört med vissa andra fel som jag också skrivit om tidigare. Folk har väldigt olika åsikter om vad upplösning egentligen betyder, men eftersom du skriver digital upplösning så är ju saken klar. Den är 1,41 Mbit/s på cd.

Signalkedjans betydelse diskuterades mycket mer intensivt förr i världen än vad som görs nu. Dom flesta streamar sin musik idag och tycker det funkar fint. Jag är själv av åsikten att digitala signalkällor är likvärdiga med moderna dacar som har jitterätare och annan funktionalitet inbyggd, men jag vet att alla inte håller med om det.

Rörersättarna tog jag upp för att reta time. Jag vet att det var OT. Sorry för det.



Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/12/30 :  02:09:15  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Anders P, var försiktig med vem du trampar på tårna:
quote:
MYCKET få sitter dessutom med anläggningar på nivå med din och kanske sitter tom nån med yamaha-receiver nånstans och läser det här.

I min Yamaha CX-A5100 sitter det Dubbla ESS Sabre 192 kHz/32 Bit på samtliga kanaler och i min RX-A3030 finns ESS Sabre32 Ultra ES9016 på samtliga.
Med detta vill jag ha sagt att dessa "receivrar" spelar i samma, om inte bättre, klass som de flesta s.k. HighEnd-Dacar/förstärkare gör trots den fantastiskt, otroligt kraftiga överdrivna prislapp, med tanke på innehållet, en del av dessa lådor har!
Jaja, finish kostar mycket pengar och en vacker låda gör mycket för placebo-effekten!
Kan lägga till här att Yamaha receivrar/försteg har en riktigt bra MM-ingång också som standard. Detta saknar de flesta s.k. HighEnd-förstärkare! Det rymdes väl inte inom prislappen på ett par hundra tusen, antar jag!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000