HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC/Hörlursförstärkare - 5-8k
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2017/12/30 :  10:15:49  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Hej!

Har försökt läsa på forumet men verkar inte hitta någon tråd som motsvarar vad jag är ute efter - därför en ny tråd. Om det finns trådar som innehåller svar på frågorna så länka gärna in dem och stäng den här sedan:

Jag har ett Linn Exakt-system, som jag är mycket nöjd med. Men - det finns en nackdel med det hela som jag var medveten om när jag köpte in mig - Linn har inte någon analog utgång, vilket gör hörlurslyssnandet begränsat (Macbook - Hegel Super - Fidelio X2 eller Sennheiser HD650).

Jag letar efter en DAC/Headamp för cirka 5-8k (eller separata delar om man kan hitta motsvarande kvalitet separat).

1. Optisk eller Koaxial ingång. USB kan vara ok, men inte något avgörande. EDIT. USB är bra att ha, men i så fall som tillägg till en koaxial eller optisk ingång.
2. Driva Sennheiser HD650 och Fidelio X2.
3. Möjlighet till balanserad drift (har inte kabel till Sennheiser men möjligheten finns ju).
4. Möjligen analog in (ej krav, mer en bra att ha, men inte avgörande).

Hittills har jag kikat på
1. Project PreBox S2 - cirka 4k, verkar vettig, men väldigt lite effekt, Är osäker på om den kommer att klara av att driva lurarna ordentligt. Ej balanserad.
2. Pioneer U-05 - 8k, verkar vettig. Dock i överkant om pengarna.... :) Balanserad drift möjlig,
3. Marantz HD-DAC1 - som ovan, dock ej balanserad.
4. Diverse Kinamodeller som AUNE S6 eller Topping DX7. På papperet verkar de bra, men vågar man köpa något helt på rykten och recensioner på nätet?
5. Leta begagnat delat - t.ex. NAIM Headline och en separat Dag på det, eller EAR 90, MF X-CAN osv

Frågan till er som läser på forumet, och som har testat diverse lösningar - vad skulle ni råda mig att kika närmare på? Vad använder ni själva för hörlurslyssningen?

Massa Linnprylar...

Edited by - ahultin on 2017/12/30 12:39:43

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/30 :  10:36:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej ahultin, intressant ämne. Det finns ju vansinnigt mycket ute där i häradet. Vad jag själv använder är Shiit Jotunheim (förvisso med Phonomodulen) och där kommer du undan strax under 5Tkr. Där blir DACen det som i någon mån begränsar och om du söker något som livar upp och spritter lite mera kanske du tycker Schiit är för varm.
Som ren hörlursförstärkare (balanserad) är den dock oerhört bra för sin peng. Bra analoga ingångar också.
Om man vänder på steken så köpte jag min Audiobyte Black Dragon som demoex för nånstans runt överkanten på din budget och där får du å andra sidan en vansinnigt bra DAC med en väldigt bra hörlursförstärkare.
Kombinationen av dem är svår att slå och spelar mycket, mycket bra. I klass med Moon Nêo 430HAD vill jag påstå!

Jag har också kikat på Gustard X20 Pro vid flera tillfällen. Där tror jag man får grym kvalitet också med jäkligt bra ljud. (eBay)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2017/12/30 :  12:46:21  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Tack för respons. Såg att jag skrev lite luddigt och förtydligande ovan att koax/optisk är ett måste. USB är mer som en bra att ha grej, men i så fall som ett tillägg till andra digitala ingångar.

Har kikat på Schiit, och var från början inne på att köpa en Magni3/Modi2 Uber - vilket skulle bli en ganska vettig stack för rimliga pengar. Haken är att det inte har gått att få tag i det på Schiits hemsida den senaste månaden.....
Jotunheim skulle vara intressant, och då blir det ju en tvåstegslösning. Fast det kanske är en bättre lösning än att lägga alla saker i en och samma apparat? Digitaltekniken går snabbare fram än vad den analoga förstärkartekniken gör, åtminstone känns det så....

Det har varit en lång rad olika turer, allt från att jag nästan köpte ProJects lilla PreBox (men jag är tveksam till om den räcker till effektmässigt) till att kika på Pioneer, Marantz till olika varianter från Aune, Topping m.fl. Men jag har nog (?) landat i att ha två boxar. Även om det tar upp utrymme och gör det lite mer rappligt med kablar så känns det som en mer framtidssäker lösning än att lägga allt i samma korg. Om det blir billigare vete tusan, men det ger i alla fall mer möjligheter framöver....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/30 :  13:12:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Så är det nog, flexibilitet men något trassligare. Som DAC till Jotunheim kanske en S.M.S.L M8? Om du inte behöver USB kan du få min mot en symbolisk kostnad (där USB kackat ihop)...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/12/30 13:13:53
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2017/12/30 :  13:56:45  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Hmm....låter ju onekligen frestande.... :) Jag är intresserad av det - detaljer per PM?

Schiit har Jotunheim hemma i lager så det kan ju onekligen bli en trevlig försenad julklapp till mig själv.....,


Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2018/01/05 :  19:02:25  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
En slutsummering av tråden blev så här för min del:

Jag köpte en Schiit Jotunheim, vilket tog 3 dagar att få hemkört med DPD och sedan PostNord. Lite överraskad blev jag faktiskt när de levererade på utsatt tid, och att dottern fick ta emot den när jag inte var hemma dessutom.... :)

Kopplat till den en DAC från SMSL (tack AlfaGTV) och även en Schiit Modi Mutlibit som bara råkade följa med hem en dag......

Har bara hunnit koppla upp det här hemma som snabbast, men visst låter det bra - riktigt bra... Ingen speciell uppställning och just nu kör jag Michael McDonalds Blue Obsession gå genom lurarna.
Summa blev det cirka 6,5k för DAC & Amp, och det kanske hade gått att få samma eller bättre ljud genom att köpa något annat, men jag är riktigt nöjd. Ska köra några dagar så här och kanske gå vidare med balanserad kabel till HD650 så småningom.

Massa Linnprylar...

Edited by - ahultin on 2018/01/05 19:02:49
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/06 :  10:17:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul att det blev bra!

SMSL M8 är en liten "diamant" som levererar. Jag har själv kört den ihop med en TT650(Lehmann klon) ihop med både HD600 och Philips SBC HD1000, det funkar riktigt bra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/06 :  17:27:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Instämmer ang SMSL! Bra kompatibilitet med olika format och mycket välljud för pengen.

Den TT650 som dyker upp först vid googlng ser nästan exakt ut som min lehmann klon, fast med två luruttag. Köpte du din via aliexpress Pac?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/06 :  17:56:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, TT650 är nog ytterligare en Lehman klon. Det som gjorde att jag nappade var att den ebay-säljaren jag köpte av hade ett par olika varianter med olika kondingar/motstånd så man kunde välja lite hur man ville ha det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2018/01/07 :  14:13:04  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Har kört några dagar med Schiit-kombin (Modi + Jotunheim) och varit klart nöjd. Kopplade in SMSL M8 idag vid lunch, och började spela....

Låter bra, riktigt bra.... Oförskämt bra till och med.
Har inte på allvar jämfört Schiit med SMSL - spontant skulle jag kunna ha vilken som till hörlurarna, utan att tycka att jag saknar något. Ska låta SMSL gå varm några timmar innan jag gör något mer med den.


Massa Linnprylar...

Edited by - ahultin on 2018/01/07 17:54:18
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/10 :  19:23:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hur tyckte du att Modi Multibit lät i jämförelse med SMSL?
Och givetvis kul att det blev en trevlig kombo med Jotun!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/11 :  14:21:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vilken av de två olika SMLS M8 är det du har?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2018/01/11 :  17:34:37  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
@Pac Jag har den första versionen (med ESS9018 - den andra SMSL M8a verkar ha 9028).

Har faktiskt inte bytt tillbaka till Modin... Ser det nog som en fingervisning så god som någon..... Funderar som bäst på om man ska försöka fixa en biffigare strömmatning till SMSL.....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/11 :  22:29:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, du har säkert förstått varför strömförsörjningen var lite härjad!
Jag skaffade ett par linjära nätdelar från eBay på 25VA och med dessa uppfattade iaf jag SMSL som något mjukare i ljudet och möjligen med lite mera muskler, men det var inga jätteskillnader.
Kul att laborera dock!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/12 :  09:44:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
@ahultin, då har jag testat samma version av SMSL M8. TobbeL var juste och lånade ut sin. Jag fick också låna hans hembyggda kraft-försörjning.

Jag upplevde mer skillnad än vad jag tror att AlfaGTV gjorde mellan original-bulan och Tobbe's hemgjorda. Den hemgjorda gav mer pondus i botten och en betydligt bättre diskant-återgivning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2018/01/13 :  11:37:01  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Funderingarna går vidare.... en nätdel blir typ 500kr och uppåt, lite beroende på vad man väljer - en komplett DAC från kina blir några tusenlappar...(allt från cirka 3k plus moms för en ESS9038 som verkar ha en betydligt biffigare nätdel, och sedan drar det lätt iväg uppåt)
Men jag måste erkänna att jag går igång på att se bilderna av hur en LKS 004 är byggd :) Fast den blir betydligt dyrare än några tusenlappar.... Hmm....det här skulle ju bli ett billigt projekt.och inte dra iväg.... Ska kanske skapa en medlemstråd att hålla på att fundera i istället...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/14 :  08:29:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nätdel: jag har för mig att Tobbe plockade ihop lite "byggklossar" från ebay och kom undan långt långt under 500:-. Med lite "McGyverism" kommer man långt!

Men det är klart en SMSL M8 är INTE en LKS eller varför inte kolla in nya Gustard DAC-X22, ryktena säger att det är en DAC-X30 på gång också... När vi ändå drömmer, kolla in byggkvaliten på Matrix X-sabre. Den DAC'en har jag haft i min huvudanläggning och jösses! Den skämmer INTE ut sig!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/01/14 :  16:53:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Gustard finns det olika tankar kring, speciellt när det gäller vissa modeller av DAC. Deras R2R modell togs väl inte emot med öppna armar direkt på SBAF och mätningarna kunde varit bättre.De har säkert andra produkter där de lyckats bättre med konstruktionen.

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/audio-gd-singularity-19-dac-measurements.4135/

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/14 :  21:15:20  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Pac; DACarna du nämner har I2S-kontakter och accepterar DSD in via dessa. Gäller det endast från dator/streamer eller finns det ngn driver som kan lämna sådan signal - förutom PS Audios spelare.
Jag skulle älska att kunna spela mina få SACD-skivor på detta vis. PS Audio låter sjukt bra på SACD. Men liiite dyrt för mig.


/O

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/14 :  21:54:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gustards U-12 tar USB in från en massa tänkbara källor och lämnar bl.a. I2S ut. Kostar strax över tusenlappen och funkar mycket bra som omvandlare till SPDIF/I2S.
Jag vet inte bad du tänkt dig som transport Io?
Sen kan man stöta på knepigheter med I2S eftersom standarden inte är framtagen för interoperabilitet, endast för interna överföringar över korta avstånd.
T.ex. råkade jag ut för omkastade kanaler (höger/vänster) på PCM, men inte på DSD vid koppling till min Audiobyte Black Dragon.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2018/01/15 :  19:39:53  Show Profile Send j3n5 a Private Message  Reply
Jag hade tänkt tipsa om en gammal apparat som jag ändå gillar och det är AMI Musik DDH-1. Tycker det är en liten låda som gjort sig bra med de flesta lurar jag testat som X2, HD650, he400i/560 & Audeze Sine. Kanske inte samma krispiga detaljåtergivning som t ex NuPrime DAC-10H men jag kommer på hur mycket jag gillar den något varmare klangen varje gång jag tycker i ett par lurar. Just nu kör jag den som försteg via en Pro-Ject AMP box S2 till ett par stativare som skrivbordsstereo på jobbet. Funkar utmärkt trots avsaknad av MQA och annat jox. Fanns någon som skrev på 6moons för länge sedan: http://www.6moons.com/audioreviews/ami/1.html

Ibland dyker de upp begagnade, såg att rehifi precis fått in en.



Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/15 :  21:26:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
@Micke, är Audio-GD och Gustard samma firma? Det visste jag inte, är det verkligen så?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/01/16 :  18:05:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä, nu hade jag lite otur när jag tänkte

Glöm det

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/16 :  18:58:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
OK, ingen fara, man vet aldrig vad som gömmer sig bakom namnen!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/01/16 :  23:02:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vill du sälja Modi så finns köpare.http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=212941

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2018/01/17 :  10:11:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har för mig att jag bara slängde ihop en nätdel av lite saker jag hade liggandes.
Liten ringtrafo på 25-50VA samt en 7809 spänningsregulator.
Har för mig att den inte är märkvärdigare än så

Originalet som följde med uppfattade jag som lite tråkig o klen.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000