HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 GOTT NYTT ÅR ! och tack för mig.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/30 :  13:34:19  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Har med god hjälp av "Kaktus" äntligen fått tummen ur och försöka gå ur forumet. Om det nu går.

Spenderar för mycket tid här och PK poliserna gör mig trött.

Förr fanns det plats för knäppskallar som jag men ingen är längre intresserad av rör och gamla grejor.

Klimatet är hårdare.

Det har varit en trevlig tid och Circlomanen har en evig guldstjärna !

Lämnat forumet

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/12/30 :  13:44:43  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
time, kan du tänka dig att fundera en vända till? Den tråden behöver en moderator som agerar för att bevara fikastämningen. Vi behöver dina åsiker och erfarenhet här.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2017/12/30 :  16:30:58  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Gott slut!
Jag är mycket intresserad av rör och gamla grejor. Så stanna kvar!
Jag samlar på gamla högtalare, elektronrör och andra komponenter, som jag tycker är intressanta. Jag har många projekt på gång, men också mycket husproblem. Jag hoppas dock att jag ska hinna med några projekt innan jag dör.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/12/30 :  18:04:25  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad är det för larv?
Sålla bort det som inte är av intresse och lägg ner energi på det som intresserar DIG!
Alla kanske inte håller med dig om allt som du skriver/tycker, men det får man ju räkna med!?

Det är väl så man sprider kunskap och själv lär sig?

Ps. Jag har också en del rörprylar står här hemma.

Mvh!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2017/12/30 20:16:34
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2017/12/30 :  19:03:19  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Forumet behöver personer som dig time!
Du har en enorm erfarenhet och mycket att ge!

Stay!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/30 :  19:31:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Time! Du får gärna ta en "Time out" om du måste (oj oj oj, vad rolig jag var där ), men du får inte lämna Forumet. Ibland kan man behöva komma ifrån och ägna sig åt nått annat ett tag, men du behövs här. Det är just "knäppgökarna med rör och gamla grejor" som behövs.

Att sjunga MP3s lovsång i vår överdigitaliserade värld är inte svårt, men att kunna berätta om riktiga saker från en idag nästan svunnen tid då elektronrören värmde musikens själ och hornen lirade med liv och lust, - för det krävs gamla värdefulla rävar som dig.


Mvh Johannes
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2017/12/30 :  21:28:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Hej time,

Knäppskallar behöver vi, de är de som driver utvecklingen.

Tyvärr kan vi inte radera hur som helst, dina inlägg kommer att ligga kvar i cyberrymden...

Det går säkert att radera ditt konto, men det vill jag inte göra, det är bättre att du inte gör inlägg om du inte vill.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/30 :  21:41:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Men vad fan! Själv har jag fått den definitionen konstig, udda, märklig m.m så att jag inte längre bryr mig om vad "normala" människor tycker eller rättare sagt jag är normal och de är bara konstiga, nu blir de kanske förbannade eller ledsna (på nysvenska= kränkta) men det är deras problem.

Så MIKAEL VI BEHÖVER DIG !!!!! skaran av väl fungerande människor som har ett gediget intresse av något slag, hobby med en genuin entusiasm behövs annars så blir vi andra mer ensamma i denna konstiga värld men självutnämnda tyckare som ständigt vänder kappan efter rådande vindar. Nu vet jag att jag säkert kommer att få diverse hatmail men det bryr jag mig inte om för jag vet att jag är ändå den som mår bäst när allt kommer omkring för jag är mig själv med egna värderingar precis som du har. Efter vårt enda långa telsamtal så satte jag in dig i mitt fack av gedigna människor eller som de säger idag du är en äkta människa även om de flesta inte träffat en sådan.

På tal om rör och gamla grejor så är det alltid modernt även om andra tycker annat, jag kan avslöja att jag har fått ett par av mina hifikamrater att ta den smala vägen till hifinirvana med hjälp av vintage prylar, vad sägs om ombyggda Lencos, Aga element, onkenlådor, rörförstärkare, monopickupper plus en massa andra upptåg och de har blivit eld och lågor.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/12/30 :  22:44:39  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Gott nytt år Time och övriga. Och jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka, utan sådana som du blir sig inte forumet sig likt och jag tappar också gnistan att hänga här.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2017/12/31 :  07:24:44  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
@time - vem bryr sig?

Det verkar vara ett flertal som gör det faktiskt och de är för dem du bör finnas kvar. Du behöver inte hänga här så mycket utan bara läsa det du vill och kommentera i de trådar du önskar vara delaktig i. Så gjorde jag själv efter att ha tröttnat på mina egna och andras skriverier, alla DIY-trådar etc. Men det är inte samma sak som om att allt och alla är värdelöst för min hobby, jag bara lät bli att bry mig. Nu lever jag ett ganska tillbakadraget liv med massor av musik, hifi-träffar och samkväm med likasinnade och tycker att min vardag räcker till för fler personer än forumister också.

Jag är själv ingen rör-snubbe och definitivt ingen DIY'are men läser "alla" dessa trådar ändå. Får lite mer förståelse för hur det fungerar i stort och blir glad och imponerad av allas entusiasm och kunnande. Så de trådarna följer jag ganska konsekvent och tycker att de berikar.

Det var bara mina tankar om hur jag tolkade ditt inlägg och hur jag tänkt själv, rätt eller fel?

/byZan

Edit: konstiga tecken + glömt ord


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2017/12/31 09:57:03
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/12/31 :  09:00:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Time
En mer konstruktiv lösning vore ju att vi som fortfarande med fuktig blick bläddrar i våra gamla "Sound practices" och ser musik som ett njutningsmedel, får en dedikerad klubbstuga här på HF.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/12/31 :  09:21:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Attans!

Jag har alltid sett detta forum som relativt progressivt, nytänkande och experimentellt, vilket gjort till det roligaste forumet jag känner till för detta intresse, och jag tror att så är fallet just på grund av att man här tillåts sväva ut och undersöka galna saker som ofta är väldigt långt ifrån vad vanliga hifi intresserade skulle ta sig för.

Vi behöver inte ännu ett överteoretiskt och korrekt forum där alla har läst boken, jag ser hellre mer av roligt än teoretiskt korrekt, vad kan vara bättre än så, speciellt om det är för en själv, det är då det verkligen händer saker som tar oss alla frammåt.

Drivkraften bakom detta tillskriver jag er som hittar nya vägar, ifrågasätter, och skapar helt underbara ting som ingen bok någonsin hade kunnat visa er.

Det finns två huvudsakliga vägar att ta, rafinering och utveckling, boken lär dig rafinering, att ta nya steg ut i det okända kräver dock ännu mer, inte helt sällan baserat på erfarenhet, magkänsla samt en rejäl dos nyfikenhet, det är receptet för utveckling, ibland bär det, desto oftare dock, bär det inte och då har man lärt sig det och delat med sig av upplevlesen, kul kan man och ska man kunna ha ändå.

De som ägnar sig åt just utveckling blir ofta kritiserade och ibland rätt hårt ansatta med hänvisning till nuvarande kunskap och fakta, det är tyvärr väldigt vanligt inom vårat gemensamma intresse också, har själv flera erfarenheter av det, och det kan vara väldigt jobbigt, dock har jag sett mindre av det här än på andra ställen.

Jag tillskriver mig inte titeln utvecklare enligt ovan, dvs en av er som får de där underbara ideerna och tar de där stora kliven, ni vet vilka ni är, jag anser mig dock vara en sådan som aldrig säger nej det går inte, istället säger jag prova! och frågar - hur kan jag hjälpa till?

Forumet får inte tappa dessa utveklare, dessa motorer för våran förståelse, nyfikenhet och kunskap, och viktigare än så, även lär oss att det är ok att ta sina egna vägar och ifrågasätta, det är så man lär sig och växer i det hela, något som inte minst är oerhört viktigt för kommande generationer av hifi intresserade.

Till de som lägger energi på att destruktivt kritisera föregående beteende - slappna av, skaffa lite perspektiv, ingen kommer till skada här, men som sagt, det är mer relevant på andra håll än på hifiorum enligt min erfarenhet.

- Editerade mig själv lite, det var lite väl hårt innan, ber om usräkt om någon tog illa upp.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/12/31 15:28:53
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/12/31 :  10:32:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Och jag tycker nog tvärtom. Det är väl bara Euphonia-forumet som är mer impregnerat av ormolja ... (duckar!)


Men om man skummar bort de värsta inslagen och blundar för att det finns åsikter och framställningar som bryter mot naturlagarna och fakta och sanningar, tycker jag nog HF är ett riktigt trevligt ställe ändå. Fikastämning, brukar Pac säga.
Här är man lite på och på tå. Ingens projekt är så obetydligt att det ignoreras. Och jag tror att vi gamlingar med våra trioder och pentoder på inte sätt anses som dinosaurier.


Till time kan jag bara säga att för att saker och ting inte ska spåra ur alldeles, är det bra att ha vettigt och pragmatiskt folk.

I övrigt tillönskas alla och envar ett gott slut och ett bättre och nyare år!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/31 :  16:29:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:

- Editerade mig själv lite, det var lite väl hårt innan, ber om usräkt om någon tog illa upp.


Jag tror ingen i detta sällskap tar illa upp, men felstavningar hmmm.... .

Gott nytt år på er alla.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/12/31 :  20:05:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Säll skap! Man skriver säll skap! Fatta det dum huvud!!

/Ny års hälsningar och en till önskan om ett gott nytt år
Sound Brigade


Årets sista elak het kan man ju hoppas men var inte över tygade vad hugg bävern från Väners borg upp finna.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/31 :  21:33:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply


anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/12/31 :  23:18:23  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Vi får väl starta en rörtråd där vi kan odla våra nostalgiska
välljud i fred från digitala D-människor :-)

Gott Nytt År på er, även ni transistoriserade energiskattesmitare :-)

Vi andra värmer oss över våra lampor.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/01/01 :  10:22:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tycker det är mycket fokus på rörprojekt när de dyker upp. Här har nyligen varit mycket intresse kring ett bygge med 300B, och en kille som skulle ha nya rör till en 6L6-stärkare fick så pass mycket kommentarer att det stod klart att han skulle ha EL34or.

Vilka projekt och vilka prylar som kommer i fokus beror på vilka intressen folk har. Jag har tyckt att mycket koncentreras kring högtalare på F, t ex. Ska man ha STOR spridning på typ av prylar är det väl DIYAUDIO som gäller. Samtidigt är det ju alltid trevligt att kunna dela sina intressen med folk som pratar samma språk, och som man kan träffa IRL emellanåt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/01 :  13:40:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
@Time och alla medlemmar på HiFiFOrum.nu:

Destruktiva beteenden har vi jobbat emot i många år just för att ha en plats där man kan snacka med andra HiFi-intresserade. Den platsen har alltid varit och är fortfarande HiFiForum.nu.

Jag tänker inte repetera utan quotar istället Martinsson's inlägg som väldigt väl beskriver hus HiFiForum funkar:
quote:
Jag har alltid sett detta forum som relativt progressivt, nytänkande och experimentellt, vilket gjort till det roligaste forumet jag känner till för detta intresse, och jag tror att så är fallet just på grund av att man här tillåts sväva ut och undersöka galna saker som ofta är väldigt långt ifrån vad vanliga hifi intresserade skulle ta sig för.

Vi behöver inte ännu ett överteoretiskt och korrekt forum där alla har läst boken, jag ser hellre mer av roligt än teoretiskt korrekt, vad kan vara bättre än så, speciellt om det är för en själv, det är då det verkligen händer saker som tar oss alla frammåt.

Drivkraften bakom detta tillskriver jag er som hittar nya vägar, ifrågasätter, och skapar helt underbara ting som ingen bok någonsin hade kunnat visa er.

Det finns två huvudsakliga vägar att ta, rafinering och utveckling, boken lär dig rafinering, att ta nya steg ut i det okända kräver dock ännu mer, inte helt sällan baserat på erfarenhet, magkänsla samt en rejäl dos nyfikenhet, det är receptet för utveckling, ibland bär det, desto oftare dock, bär det inte och då har man lärt sig det och delat med sig av upplevlesen, kul kan man och ska man kunna ha ändå.

De som ägnar sig åt just utveckling blir ofta kritiserade och ibland rätt hårt ansatta med hänvisning till nuvarande kunskap och fakta, det är tyvärr väldigt vanligt inom vårat gemensamma intresse också, har själv flera erfarenheter av det, och det kan vara väldigt jobbigt, dock har jag sett mindre av det här än på andra ställen.

Jag tillskriver mig inte titeln utvecklare enligt ovan, dvs en av er som får de där underbara ideerna och tar de där stora kliven, ni vet vilka ni är, jag anser mig dock vara en sådan som aldrig säger nej det går inte, istället säger jag prova! och frågar - hur kan jag hjälpa till?

Forumet får inte tappa dessa utveklare, dessa motorer för våran förståelse, nyfikenhet och kunskap, och viktigare än så, även lär oss att det är ok att ta sina egna vägar och ifrågasätta, det är så man lär sig och växer i det hela, något som inte minst är oerhört viktigt för kommande generationer av hifi intresserade.


För den avslutande delen av Martinsson's inlägg har jag en annan vinkling:

Till de som lägger energi på att destruktivt kritisera - slappna av, skaffa lite perspektiv, ingen kommer till skada här, på HiFiForum är det fikastämning och gemenskap som gäller. Vill du något annat är du inte välkommen och bör söka dig till en plats där ditt beteende accepteras, för här på HiFiForum är det inte OK.

Med det vill jag önska alla ett Gott Nytt 2018!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/03 :  19:49:10  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ja som Pac säger verkar det ha varit mycket förändringsarbete på det här forumet..

Det har inte längre likheter med det forum jag gick med i för 15 år sedan förutom färgen på bakgrunden. Det utövas en sorts PK-aktivitet nu som gör att man får akta sig så man inte säger opopulära saker. Naturlagarna tas det numera ganska lite hänsyn till. Lite som i USA där folk säger "faake media" varje gång nån skriver opopulära sanningar. Jorden är platt...
Jag förstår att en huvudide är att man inte ska behöva vara ingenjör, läkare eller vetenskapsman för att kunnna känna sig hemma på hififorum och det är förstås jättbra, men det känns som skit att bli kritiserad (destruktivt) och tom bli tillsagd av admin när man försöker förklara förhållanden som inte alla känner till.

Jag begriper ingenting av det Martinsson skriver, men jag är väl dum. Teoretiskt korrekt; Vad är det? Teori och praktik är ju samma sak - om inte är det väl fel på teorin?

Destruktiv kritik är enligt min mening att man gör ned folk så att dom känner sig mindre värda. Altså att man kritiserar människor istället för saker och ideer. Jag har inte sett nånting alls av den varan här, inte ens i DAC-tråden, men självklart är det forumägarens rätt att tolka sånt. Vore intressant bara att få exempel på sånt destruktivt beteende så att man själv kan sätta tårna på rätt ställe. Påstår nån tex att vinyl återger sämre än CD så ska man inte sura och känna sig kränkt av det tycker jag. Man får vara tyst och tåla ett sånt påstående eller bemöta det konstruktivt.

Det som irriterar mig mest på det här forumet är att vissa "kändisar" ges mycket större takhöjd i diskussionerna än vad vi "vanliga" tilldelas, hur tokiga, felaktiga och kränkande deras utsagor än är. Äger man ett forum måste man förstås få göra som man vill med regler och sånt, men man bör då inte påstå att "fikastämning" på lika villkor är målet.

Många som skriver här är otroligt kunniga och andra inte. PK-polisen underlättar inte precis kunskapsöverföringen vilket jag menar är mycket synd. Det är ju bättre om flera törs vara med i diskussionerna tycker jag.

Fåse nurå om jag blir refuserad, tillsagd eller utkastad

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/03 :  20:02:48  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Förresten ska jag säga åt time att sluta sura utan komma tillbaks. Audiovärlden är så liten och alla deltagare i den måste betraktas som knäppskallar. Då kan man inte sitta och dela in folk efter vilken sorts knäppskallar dom är.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/02/03 :  21:54:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det som irriterar mig mest på det här forumet är att vissa "kändisar" ges mycket större takhöjd i diskussionerna än vad vi "vanliga" tilldelas, hur tokiga, felaktiga och kränkande deras utsagor än är
Där du brukar hålla till ÄR DET SÅ. Kändisarna där har inget tak, samtidigt som vanligt folk har ett högt tak.
quote:
Äger man ett forum måste man förstås få göra som man vill med regler och sånt, men man bör då inte påstå att "fikastämning" på lika villkor är målet.

Jag läser här numera och har läst en massa genom åren och är det något forum som verkligen anstränger sig att hålla lika villkor så är det Hififorum.nu

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000