HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar DIY
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2018/03/29 :  20:25:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag är ganska säker? på att jag på detta forum för länge sedan läste att det ansågs (av någon) att krimpning skulle vara det bästa sättet att terminera kabel.
Finns det någon allmän gradering av nämnda termineringar i denna tråd?

J. Ullberg
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/29 :  22:30:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
I professionella sammanhang brukar man vara positiv till pressning (det kanske kan kallas "krimpning"), eftersom det blir väldigt säker kontakt om det görs rätt (dvs ett bra verktyg (presstång) och rätta grejer). Skruvförband, som i normala skruvplintar och klassiska banankontakter, kan vara bra, om det är god kvalitet på grejerna, så man kan ta i lite utan att dra sönder nåt - det blir ju som en pressning. Det viktiga är god kontaktarea och att det finns lite "spänst" kvar i fogen så att det inte ger sig med tiden. Man ska exempelvis aldrig förtenna en mångtrådig ledarände innan man skruvar fast den - den fogen blir dålig efterhand som lödtennet kallflyter och formar sig efter trycket. Det viktigaste är nog att den metod man använder för skarvning/terminering görs rätt, då blir det oftast bra resultat.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/04/04 :  13:24:58  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Första upplagan lät förvånande bra, ska nu göra en lite förändrad variant och skippa skärmen denna gång. Då har jag en skärmad och en oskärmad kabel att jämföra.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/04/24 :  11:41:50  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har skaffat ett mätinstrument för att reda ut lite vad olika konstruktion ger, bra att mäta befintliga kablar också.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/04/24 :  22:18:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag blir nyfiken - lite professionellt, inte avsett att ställa till debatt - vilken typ av mätning som du tänkte göra? Dvs, mäter du resistans, induktans, kapacitans eller nån form av kombination (som kanske skulle kallas impedans)?

Edited by - lampuradio on 2018/04/24 22:19:13
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/04/25 :  13:04:54  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Allt det du nämner, provar olika alternativ och mäter resultatet. Det är rätt kul att få det svart på vitt hur mycket det påverkar.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/04/25 :  16:21:50  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Låter mycket intressant!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/05/14 :  20:19:38  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kan konstatera att nästan alla köpekablar även dyrare låter rätt dåligt. Att använda olika plaster som isolering är av ondo.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/05/16 :  20:49:02  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Var det där nån form av bete för mätnördar att hugga på?
"Plaster" är som nämnts "olika", det är nästan omöjligt att enkelt sammanfatta deras egenskaper. Skillnaden mellan PVC, nylon, polyeten, karbamid och bakelit är ju påtaglig. Jag kan bidra med en brandfackla här:
Isolationen i en kabel bidrar nog främst genom sin dielektricitetskonstant (finns nog nåt nytt fancy uttryck för detta), eftersom denna påverkar kapacitansen mellan de två isolerade polerna. Olika plaster har säkert olika sådan egenskap, vilket till viss del bidrar till att det finns olika kapacitans i kablar med olika isolation. Kapacitansens bidrag till kabelegenskaperna i en högtalarkabel för audiofrekvens är begränsad, eftersom det är en kabel som används i en applikation med (mycket) låg impedans och inom måttliga frekvenser (mindre än 1 MHz).

Den bästa isolatorn är luft (bortsett från vakuum...), där finns en mycket försumbar dielektricitetskonstant. Möjligen skulle man kunna föreställa sig att ett prov med knoppledningar (som man hade i gamla elinstallationer från förra sekelskiftet) kunde vara intressant, där utnyttjas luft som isolation. Ledarna hade nån form av textilisolering för att motverka olyckor om de kom för nära varandra, men textilen i fråga tjänade ju mest som "mellanlägg", så att ledarna hölls åtskilda; isolationen var mest luft.

En annan möjligen intressant testomgång kunde vara att man använde koaxialkablar, där varje ledare till resp högtalare var en koax (själva mittledaren) och skärmarna var jordade utan att ingå i kretsen; dvs till varje högtalare går två koaxer där centralledaren är signalbärare och skärmarna är bara skärmar.

Nu ska detta inte tolkas som nån form av illasinnat svammel. Själva frågeställningen är ju intressant, men just dissandet av det sedan många decennier vanligaste isolationsmaterialet i kablarna känns som om det kunde få nån form av diskussion.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/05/16 :  20:54:05  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Och, som tillägg: En kabels impedans (typ 50 Ohm för en standardkoax) är ju intressant först när kabelns längd är jämförbar med våglängden för frekvensen som ska överföras. För audiofrekvenser (< 20.000 Hz) är det 15.000 meter. Inte aktuellt att räkna med för högtalarkablar, oftast.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/05/16 :  21:28:59  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Visst, en rätt hård sågning och säkert inte helt korrekt, men då jag knappast tror att det är silvret som gör så pass stor skillnad jämfört med koppar så blev min slutsats att att få bort plasten som isolering vilket jag provat tilltalade mig då det låter naturligare.
Den fina diskanten har nog silvret en del att göra med, men jag har hört signalkablar av silver med plastisolering och de lät inte väldigt olikt de med koppar istället. Det är större skillnad nu när plasten är borta.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/05/16 :  22:12:00  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hm. Silver har en lägre resistivitet än koppar, den är 1,58 jämfört med 1,72 (Ohm per kvadratmillimeter och meter). Inverkan av materialvalet är alltså i en matematisk härad av 1:1,1, dvs det handlar om huruvida man har 10 eller 11 meter långa linor till högtalarna. Men silver är dyrare.

I HF-sammanhang (dvs frekvenser över 3 MHz) kan man hitta försilvrade kopparledare, eftersom strömmen pga skin-effekten trycks ut i ytan av en ledare. Samma skäl finns till att antennledare för kortvågssändare ofta var av kopparör, det var ju ingen ström som skulle gå i mitten ändå (skin-effect). Återigen är det inte riktigt samma förhållanden som man har att hantera med vanliga högtalare. Men nu är jag OT, beklagar...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/05/16 :  22:17:38  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det är vanligt ja med försilvrad koppar, men det låter inte lika bra som ren silver, något händer i övergången mellan material.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/05/21 :  21:33:35  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag har förstått att rörförstärkare och transistorförstärkare klarar olika egenskaper hos en högtalarkabel olika bra.
Ett tag var det populärt att köpa en spole från hifikit och rulla ut kopparremsan ur och göra högtalarkabel av genom att tejpa en isolering imellan. Bernt Johansson vill jag minnas gjorde detta en gång i tiden.
Denna lösning tror jag inte en transistorstärkare uppskattar på samma sätt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=17


http://www.eluxson.se/hogtalarkabel/1460-spc-101f.html
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/05/21 :  22:12:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Den platta "kabeln" är ju ett smart sätt att skapa ledararea (bredd X tjocklek) utan att göra kabeln "tjock". Det borde vara smidigt i vissa fall när förläggningen är kritisk.

Skillnaden i hur en förstärkare klarar kabelegenskaper tror jag inte är nämnvärd i audiofrekvensområdet. Så länge man inte har VÄLDIGT långa kablar, är det bara högtalarens egenskaper som förstärkaren ska hantera, dvs kabeln är inte en transmissionslinje i traditionell mening. Förstärkaren ser *högtalarens* impedans, inte kabelns egenskaper. Detta har ju att göra med att det handlar om låga impedanser hela tiden, typ 4-16 Ohm. Om man inte försöker lägga ut högtalarkablar med gammal ringledningskabel eller liknande, som har en påtaglig resistans pga liten area, så bör man nog koncentrera sig på hur själva högtalaren funkar snarare än kabeln. Det som behövs vad gäller kabeln är area. Övriga egenskaper hos kabeln kommer inte att göra sig gällande när det handlar om avstånd inomhus och audiofrekvenser.

Edited by - lampuradio on 2018/05/21 22:15:34
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/05/23 :  17:23:02  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Förstärkare med hög utimpedans ska ha högtalarkabel med stor area. Ju större area desto bättre faktiskt så dom inte kroknar i onöda. Lågimpediva steg får avrullad toppdiskant med för tunna kablar. Det hela beror mycket på högtalarnas impedans förstås. Är denna hög får kabelns egenskaper mindre betydelse. Sen tycker att dissar man plast kan man säga vilken plast det gäller.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/05/25 :  11:10:30  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
I mitt fall var det skummad teflon, fast teflon och uretan som är det jag har lite erfarenhet av. Men det finns säkert många kablar som fungerar tillräckligt bra med dessa, men jag föredrar bomull framför plaster som de jag nämnt. Det är dock svårare att jobba med, tex att löda. Det du säger om diskanten har jag upplevt, men det finns nackdelar med tjocka kablar också såsom "Eddy currents". Tjocka ledare påverkar varandra lite mer än tunnare. Upplever en liten brist på diskantnivå i mina relativt tunna senaste kablar, så lite mer area skadar nog inte i det fallet.

Edited by - Snutten on 2018/05/25 11:13:03
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/05/25 :  12:08:51  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ja, löda bomull låter ju lite motigt. Känner lukten ända hit För att försöka vara seriös då så tycker jag dielektrikats egenskaper i högtalarkabel är mindre viktiga. Däremot kan man labba med olika avstånd mellan + och minus. Skulle va kul om fler satt och lödde ihop sånt här istället för att köpa den ormolja som finns.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/05/25 :  12:52:18  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja men det tar mycket tid och kräver tålamod vilket inte alla orkar med. Jag funderar på att utöka arean på mina kablar med ett par extra lite tunnare ledare, detta kommer öka arean något och kanske kanske höga frekvenser "trivs" lite bättre i en lite tunnare ledare?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/05/25 :  17:01:22  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag skulle i det fallet försökt tvinna ihop kablarna så att ledarna kommer så nära varann som möjligt.
Till min SET använder jag EKK 4 X 2,5 där jag har partvinnat ledarna för att få ett plus- och ett minuspar. Motsvarar 5 mm2 i area. Funkar jättebra. Till trissestegen finns inget behov av så stor area med dom längder jag har.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/05/25 :  22:12:29  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Vid ett visst halvhögt frekvensområde (inom radiofrekvenser) använder man gärna litztråd, som är många separata isolerade ledare i ett knippe, pga att det ger fördelar vid överföringen. Men annars är solida ledare (i vissa fall försilvrade pga skin-effect) det som gäller.

Audiofrekvenser lär inte påverkas av dessa finesser om man inte har mycket långa kablar. Det som är rimligt att sträva efter, är att kablarna inte ska ha inverkan på den impedans som förstärkaren "känner" från själva högtalaren, dvs förstärkaren ska jobba mot högtalaren, inte mot kabeln. Den första kabelegenskapen som kommer att göra sig gällande vid låga frekvenser är ren resistans, så en bra area är inte dumt att börja med.

Polyeten är ett dielektrikum som ofta används i högfrekvenskablar eftersom det är rätt "neutralt"; det är inte fel att använda detta. "Bomull" som isolering bygger nog rätt mycket på luft (vilket är bra), men vad cellulosan i sig själv har för egenskaper är inte helt klarlagt.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2018/05/26 :  18:34:43  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Gillar mångtrådiga högtalarkablar till dagens setup. Vore intressant att få reda varför de upplevs mera musikaliska apropå det tekniska sanningarna.

Använder en rörhybrid och DiY högtalare.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/05/27 :  14:05:30  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Rör på utgången?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/05/27 :  14:40:00  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Har du rör på utgången bör du ha tjock kabel. Gärna 5 kvadrat eller mer. Vinsten är större än den generella nackdelen med tjocka kablar. Single- eller multicore är också sekundärt.
Är det rör bara i ingångs- och drivsteg skiljer den sig inte från vanliga trissesteg i det här sammanhanget. Då kan du välja kabel lite friare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/05/27 14:41:56
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/06/14 :  22:46:34  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har nu jämfört mer samt spelat en hel del med kablarna och det saknas inte diskant alls, så jag kan andas ut. Stora tungdrivna högtalare däremot kan nog behöva lite extra area, men sådana högtalare är inget för mig.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000