HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter och deras bakgrund
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/12 :  14:00:47  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ett push-pull-steg jobbar mot en utgångstrafo (i mitt exempel). Signalspänningen från förstärkaren (slutrör eller trissor) finns mellan ändarna på primärlindningen och den transformeras över till högtalarlindningen. I primärlindningens mittpunkt *finns ingen signalspänning*. Den är signalmässigt jordad via filtrets utgångskondensaqtor och ligger stabilt på matningsspänningen ("B+",som det brukar kallas i rörpytsar). Ändarna på primärlindningen svingar spänningsmässigt enligt hur ljudsignalen ser ut, men i 180 grader motfas - när ena änden går mot max potential, går den andra mot min. Mittpunkten ligger still.

Det som däremot händer, om inte slutsteget är i klass A (där bägge trissorna/slutrören leder under hela signalförloppet), är att *likströmmen* till slutsteget påverkas av signalnivån. Det vill säga, likströmmen till slutsteget blir högre när man spelar högt, än vid "tomgång". Men den varierar inte med signalfrekvensen, den varierar med ljudstyrkan. Ett resultat blir inte helt oväntat att slutsteget drar mer ström ur vägguttaget när man låter det ljuda ordentligt än när det är tyst, men det är då inte signalfrekvens, utan mer som att strömmen följer ljudnivån. Om man mätte ljudnivån med ett instrument, skulle mätvärdet för aktuellt antal deciBel vara liknande de förändringarna i strömuttag som det handlar om, fast inte lika dramatiska.

Det är viktigt att hålla isär matningsström och signalström. Om man mäter på anoden på ett slutrör (eller motsvarande elektrod på en sluttrissa) så har man förstås en likspänning med en överlagrad växelspänning. Signalspänningen finns emellertid bara över utgångstransformatorn, den finns inte på matningssidan. Trafon funkar som en drossel, kan man säga, som bromsar AC, och sista kondensatorn i filtret är en kortslutning av all tonfrekvens. Det går att räkna på detta på flera sätt, säkerligen, men det känns lite overkill här.

Hursom. Orsaken till att jag påstår att det inte går tonfrekvens ut genom nätaggregatet är ovenstående resonemang.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/12 :  16:34:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Okej, jag förstår hur du tänker (tror jag)!
Men, jag tror du tänker i för "låg upplösning", för att göra en liknelse!
Med det menar jag att kraftförbrukningen (och därmed kablens påverkan) kommer variera beroende på signalens amplitud, inte volymnivån för en sinusvåg i typ 100 perioder. Mest troligt att jag inte har tillräcklig insikt för att se helheten, men jag spekulerar gärna!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/12 :  17:09:39  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är lite av en utmaning att försöka förklara hur jag tänker om något som är såpass abstrakt när det ska beskrivas i ord, men som kunde göras enklare om det gick att rita lite. Den här sidan http://www.valvewizard.co.uk/index.html har en massa schemor av olika slag att titta på. Den handlar mest om "gitarrförstärkare", men principen för fullt normala förstärkare är exakt densamma. Det finns sidor om kraftaggregat ("power supply"). Man kan se, att alla varianter har en stor elektrolytkonding på utgången, dvs där matningen tas ut till själva förstärkarkretsarna. Den kondingen är absolut avgörande viktig för hela resonemanget, oavsett man jobbar med P-P eller single end. Den har två uppgifter: dels att vara "reservoar" för den pulserande matningen från likriktaren och att minska rippelspänningen, och dels ska den vara signalmässig jordning av matningsledningen. Allt i signalväg (normala frekvenser, typ 20 - 20.000 Hz), som genereras *inifrån* förstärkaren kommer att se den kondingen som en kortslutning och inte kunna gå vidare bakåt genom nätaggregatet.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/13 :  08:14:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Allt i signalväg (normala frekvenser, typ 20 - 20.000 Hz), som genereras *inifrån* förstärkaren kommer att se den kondingen som en kortslutning och inte kunna gå vidare bakåt genom nätaggregatet.



Jag vet inte hur du menade men att betrakta kondingen i ditt fall som kortslutning säger väl ändå att evt spänningsfall på ena sidan kommer påverka den andra? I synnerhet när det gäller växelspänning, men även en varierande likspänning.
Jag kan inte tänka mig någon komponent överhuvudtaget (som inte kan generera sin egen energi) där påverkan på/av "primärsidan" är noll.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/13 :  09:36:26  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En kondensator, oavsett var den är monterad, har som sin speciella egenskap att den kan släppa igenom växelström, men blockerar likström. När det gäller ett filter till ett nätaggregat är det precis samma sak. Det sitter en filterkonding mellan + och jord. Oavsett att där finns en likspänning, kommer växelspänning som överlagras på denna likspänning att slinka igenom kondingen. Notera att ena änden på den sista filterkondingen i "alla normala fall" är ansluten till chassi/jord. Växelströmsmässigt (OBS!) är därmed även dess andra pol ansluten till jord. Anodmatningen (eller motsvarande i ett kiselbygge) är alltså signalmässigt jordad. Chassi (eller troligen är det "signaljord" man ska kalla det) är ju den referens man har om man ska tala om en signalspänning.

Edit:
Jag gör ett tillägg här: OM man tänker sig att man -på riktigt- kortslöt utgången från ett nätaggregat, så skulle det ju inte på något sätt gå att se hur signal inifrån förstärkarkretsarna skulle kunna komma ut genom nätaggregatet. Nu går ju inte detta, eftersom det sklle minst brinna några säkringar och så vidare, men i prkatiken kortsluter man faktiskt, fast bara för växelström. Genom filterkondensatorerna, nämligen. Det är så jag resonerar.

Självklart är inte en kondensator en perfekt "kortslutning", de har ju alla olika värden (kapacitansen). Det motstånd de gör mot växelström är:

1 / (2 gånger pi gånger frekvensen gånger kapacitansen)

För en konding på 100 mikrofarad ger det en reaktans (växelströmsmotstånd) på i runda slängar 80 Ohm vid 20 Hz. I en rörstärkare är det i princip en kortslutning i signalkretsen. Transistorförstärkare jobbar oftast med en tiondel så hög matningsspänning och har minst tio gånger så stora filterkondingar.

Edited by - lampuradio on 2018/03/13 09:56:23
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/03/13 :  11:10:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag minns kabeltillverkaren Nordosts uttalande om sina kraftkablar.
"Vi har ingen aning om varför de påverkar ljudet, men vi har testat och hör att de gör det."
Det är en missuppfattning att det måste finnas en förklaring på ett fenomen för att kunna acceptera fenomenet.
Vetenskap bygger på observation, verifikation och därefter framtagning av hypoteser som kan leda till en teori.
Men det räcker med verifikationen för att acceptera ett fenomen.
Att kraftkablar påverkar ljudet är verifierat genom många tester.
Jag kände Lasse Andersson som drev Clou Cable och han fick ofta frågor från folk om teorin bakom hand kabelkonstruktioner. På mycket hade han inga svar, och då var det inte ovanligt att dwt blev avfärdat som humbug. Många gånger fick han känslan av att de ville sätta honom på pottkanten. Han brukade kontra med att erbjuda dem att låna och lyssna, men det var de ofta inte intresserade av. De hade ju redan avslöjat att det var humbug, för han hade ju inga svar!
Nej, men konstruktionerna byggde på lyssning och han skickade allrid ut prototyperna till ett gäng som stod för verifikationen. Det är väl så det går till för det mesta.
Jag var faktiskt själv med i ett blindtest som Lasse ordnade där vi testade IEC kontakter med olika typer av plätering.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/13 :  13:38:29  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ja... jo...

Tråden var egentligen inte avsedd att gå ut på att försöka misskreditera upplevelser av det ena eller det andra. Tanken, som måhända inte blev beskriven på rätt sätt, var närmast att föra ett resonemang om varför en del tekniknördar och mät-fanatiker ifrågasätter en del företeelser och i förlängningen hoppas man ju att det ska finnas information, som nytillkommande entusiaster kan ta del av och använda till sitt eget beslutsfattande, när de står i begrepp att följa reklamens röst.

Jag vill inte förneka hur någon upplever någonting. Vi är alla olika och upplever olika saker som värdefulla i våra liv. Våra val och preferenser kan ifrågasättas av andra, som tycker olika, men det är ju inte nödvändigt att ta det som angrepp. Jag har många gånger fått frågan om varför jag kör en konstig rysk bil och inte en Volvo eller nåt, men det brukar inte gå längre än till att jag förklarar att den bil jag valt är roligare, dvs "bättre", för mig. Och den sortens diskussioner känner jag inte som angrepp på mitt val. Däremot kan vissa gå lite längre i sina frågor och då får man försöka förklara mer i detalj vad man menar. Jag brukar till slut hamna i ett läge där folk inte förstår mig helt och hållet, men det är väl nåt som alla råkar ut för ibland.

Men, som sagt, det var inte avsikten att ha nån form av kabeldiskussion, egentligen; det bara blev så. Det finns ju annat man kan fundera över också :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/03/13 :  14:18:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det här med kabeldebatter bryr jag mig inte längre om. De finns de som säger att är mätdatan bara någorlunda korrekt så räcker det. Jag bryr mig inte ett dugg om mätdatan utan hur det låter, för det kan vara så att en kabel låter bättre än andra i MIN anläggning oavsett hur den mäter och då kör jag med den oavsett vad andra säger. På det andra forat så får knappt en kabel kosta, utan det räcker med snor billiga snören så länge de mäter okej. Men samtidigt så har man sett folk som förr låg i skyttevärnen och inväntade kabeltrådar för att numera testa lite olika kablar som de oftast själv löder ihop så det blir fler som inser att det är ljudliga skillnader även på de som mäter bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/13 :  16:57:38  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
På det andra forat får kablar vara dyra (Holographic Audio), men kunniga och även okunniga skyndar till när dom tror att nån riskerar att bli lurad. Man får förklara för dom bara. Logik biter bra på dom.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/13 :  17:04:31  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
ligger i skyttevärnen och inväntar kabeltrådar...

Nu överdriver du väl ändå?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/03/13 :  17:17:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Dyra... 1995kr "Made i Sweden och av en liten tillverkare", dvs inte någon som sitter på någon fabrik och tillverkar kablar för en skål ris om dagen. Och den där tråden har ju spårat ur ett antal gånger,och en annan kabeltråd har spårat ur så pass mycket att ytterligare en tråd har skapats för hur moderatorerna ska moderera... och ingen blir lurad. Lite vett "borde" folk ha och inte tro att det är gratis att tillverka kabel i Sverige, men en del kan visst inte fatta att arbetskraft här hemma kostar på en helt annan nivå är i Kina. I stort sett alla kabeltillverkare har lagt sin tillverkning i Kina och inget tänker på vilka vinstmarginaler som tillverkarna har fått genom att köra allt i Kina.I min värld så är det rent ut sagt löjligt att försöka se Holographic Audio kabeln som någon slags dyrkablage. (som en del vill få det till)
Ps. När plånboken blir lite tjockare ska jag köpa en stump bara för att testa den. Och skulle den låta bra i mina öron så kommer positiva intrycken hagla i den där tråden, alltid retar det någon av kabel får inte kosta mer än 299kr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/03/13 17:41:29
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/03/13 :  17:35:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Nu överdriver du väl ändå?

När jag skrev det så var det med tanke på herrar som gjorde det förr,(det var faktiskt så en gång i tiden) numera så testar dem olika kablar själv så de allra flesta har kommit till insikt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/13 :  17:51:04  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Altså, i min okunniga värld är HA-kabel dyr även om jag vet att det finns dyrare. Jag hade ingen aning om att nån la ut kabeltillverkning i Kina, trodde inte volymerna var tillräckliga och självklart är det roligt att vissa vill hålla produktionen i Sverige. Det är ju trist att den där tråden spårade ur, men vi kanske ska koncentrera oss på hififorum där vi är nu?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/03/13 :  18:30:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag köpte en tysk kabel till subben (made in Kina)och det märket köper jag aldrig mer. Kostade runt 1000kr och det var usel kvalite på kontakten som gick sönder. Otroligt många märken inom Hifi har ju lagt tillverkningen i Kina numera och de skrattar hela vägen till banken samtidigt som har det ljudligt blivit billigare eller mer ljud för pengen som man lägger ?, svar nej. Så det som de tjänar har inte lagts på mer kvalite till kunden utan bara mer ren vinst. Så jag blir glad när jag ser tillverkare som stannar kvar med sin tillverkning i EU eller USA.Tex mina högtalare är utvecklade och tillverkade i Tyskland. Dynaudio är ett annat märke som stannat kvar i Danmark och gör "mycket prisvärda" högtalare och sådant försöker jag i den mån det går efter tycke och smak att välja före. Skulle jag ha en jätte tjock plånbok och köpa en super rigg så skulle jag även välja in vart grejerna är gjorda utan minsta tvekan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/14 :  00:03:16  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Som du säger är väl anledningen till att köpa kina-produkter ekonomi och då menar jag endast kundens ekonomi, inte miljö-ekonomi eller "moralisk ekonomi". Dom flesta europeiska och amerikanska märkena lägger ju som du säger sin produktion i Kina och för kunden är det väl ofta ett val mellan kinaproducerad produkt eller ingen produkt.

Själv har jag nog mer än dom flesta av ursprungs-producerade saker, men det beror nog mer på att jag gillar att köpa begagnat och att en del av mina saker därför är gamla, än vad det beror på att jag handlar medvetet.

Hur ska man bedöma produkter som faktiskt är producerade och designade i Kina? Altså genuint kinesiska produkter.

Nu är vi väldigt offtopic känner jag. Vad är det tråden egentligen ska handla om?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/14 :  09:44:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Handla om? Hmm, det har jag hunnit glömma.

Kinesiska produkter, dvs designade och tillverkade i Kina, kan man väl oxå prata om. De sätter ju ihop grejer som verkar nog så gedigna (typ iPhone och liknande), men om de har någon inhemsk teknikutveckling och konstruktion vet jag inte. Vad köper en välbärgad, ljudintresserad kines? I Kina finns troligen en egen militärteknisk industri, och dessa brukar producera robusta, hållbara grejer. Tekniken brukar sedan spilla över till konsumtionsindustrin, men det blir inte det allra billigaste segmentet. Så troligen finns det ordentliga prylar i deras utbud, som är "hemgjorda". Men dessa går nog inte på export, för de kan troligen inte konkurrera prismässigt inom sitt segment när köparen ska betala frakt och tull, förutom varans pris. Det som faktiskt går att sälja på det viset är lågprisprylar, som antingen är jättebilliga eller bara billiga, men också som går under tullens radar, så som det varit här i Sverige tills nu.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/14 :  10:03:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
För att knyta ihop topicsen då, vad tro ni om dessa:
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Nordost-ODIN-2-Supreme-Reference-POWER-CORD-seven-silver-plated-14AWG-1-5m-EU/32724143424.html
Svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha hanterat dem i verkligheten, men bildmässigt ser de verkligen "äkta" ut"
Finns även Jorma Statement och lite annat för den som inte gillar väderstreck!

Ang den dära kondingen som du hävdar isolerar lampur, vi resonerar förbi varann, vi får ta det över en pilsner vid tillfälle istället.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/14 :  11:15:12  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror kompisen har sånna fast dyrare.
Det är ett fritt land. Alla måste få köpa det dom vill. Själv skulle jag för dom pengarna köpa en fin Mcintosh mr78 tuner på ebay. En sån har jag alltid velat ha. Känslan!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/03/14 12:07:58
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/14 :  17:09:41  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Rika kineser köper nog liknande som japaner. Exklusiva rörhäckar och antika studiomonitorer från JBL. Aldrig nånsin kinesiskt. Det är nog inte tillräckligt exklusivt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/03/14 :  19:12:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Hur ska man bedöma produkter som faktiskt är producerade och designade i Kina? Altså genuint kinesiska produkter.
Sambons dotter har fått ärva en kinesisk dac av mig, låter okej och är välbyggd.Så jag säger inte att bara för något är tillverkat eller i grunden Kinesiskt så är det dåligt/dålig kvalite. Men jag tror att det finns de som tar genvägar, mitt kabelelände var ett sådant exempel.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/14 :  20:09:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Kompisen sitter i ett kalt rum med ekparkett som han lagt en matta på, men det är likväl ett kalt rum. Han har största möjliga Sonus Faber och Nordost överallt utom nätverkskabeln från routern som är nåt annat dyrt märke. Han har Furutech-uttag i väggen och nån hifi-nätkabel ner till proppskåpet i vilket man finner rörsäkringar med kontaktytor i guld. Dacen är inget speciellt. "Inget andrahandsvärde, det kommer alltid nåt nytt". Däremot har han separat streamer Auralic Aries utan DAC...
Skulle jag lägga dom pengarna på ljud blev det helt andra överväganden och prioriteringar kan jag säga. Det berättar jag för honom och någon mobbing blir det också fråga om från min sida. Han från sin sida kritiserar mig för dom grovsopor jag spelar på med mitt basslutsteg från Behringer som främsta exempel, men vi kan skratta åt allt det här och möts genom musiken.
Jag anser att detta borde vara fullt möjligt även på ett ljudforum.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/03/14 20:25:02
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/14 :  21:21:34  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Som jag ser det finns två olika koncept i jakten på välljud med ett oändligt antal "mellanlägen". Inget kan sägas vara rätt eller fel eftersom det handlar upplevelser vilka inte kan mätas av nån annan än musikälskaren själv.

1) Dom flesta musikälskare. Man bygger och/eller köper apparater med egenskaper som man jämför med andras apparater eller sina egna som man har använt tidigare för att få bättre ljud. Man fortsätter sedan att uppgradera, men riskerar samtidigt att få fortsätta att testa i oändlighet. Eftersom testandet ofta är kul och intressant upplevs det inte som en nackdel.

2) Neutralitets-maffian varav de flesta håller till på ett annat forum. Man försöker välja bypass-lyssnad utrustning där det som kommer ut ur apparaten är så likt det som går in i apparaten som möjligt. När man till sist bara har sånna apparater är man "hemma" eftersom ytterligere förbättringar inte är möjliga. "Inget kan vara mer neutralt än neutralt". Eftersom man är lata och inte vill testa själva eftersom det är jobbigt kan man läsa tester i en tidning som gör anspråk på att bara publicera test som är vetenskapligt oantastbara. Till sist är det bara högtalare och rumsåtgärder som återstår och alla vet ju att högtalare är svårast eftersom man då bara kan skatta ljudet med öronen. Det går ju inte att mäta och på så sätt bevisa vilka som är bäst.

En kritik som anförs mot grupp 2 är att konceptet är värdelöst eftersom ljudet ändå ska ut genom högtalare och rum som arbetar i en annan domän.
Kritik mot grupp 1 kan vara just den tidigare beskrivna risken av en byteskarusell som aldrig kan ta slut och att att stora förbättringar påstås uppnås även om det låter bra redan från början. Hur bra är möjligt?

Kompisen skaffade för många år sedan en Droplet CD-spelare med rör i som jag tyckte lät väldigt bra. Det skulle vara kul att jämföra den med det han lyssnar på i dag. Kanske skulle resultatet av en sån lyssning bli överraskande?

Kan trådens läsare nu behärska sig eller blir det bråk i sandlådan som vanligt? Visa hur mogna ni är nu!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/14 :  21:59:32  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
OK. Inte för att jag vill ha bråk, men...

Troligen är jag på nåt sätt knuten till "Neutralitets-maffian", men det är delvis en fiktion. Om jag plockar fram nån vinylsak och lyssnar och är nöjd ("det låter ju fint!"), så är det ju helt subjektivt. Jag vet nämligen inte alls hur det lät (om det ens gjorde det) när man satt i studion och mixade ihop det hela. Jag tycker kanske att det låter "naturligt", för jag vet hur röster, trummor, gitarr och trumpet låter, men vad man gjort på ljudteknikersidan vet jag ju inte. Undantag är om man lyckas få tag i nåt direktgraverat, men det är inte så lätt. Det finns ju ingen efterbehandling där, så det som finns i spåret är det som mikarna fångade upp. Men hur man skulle uppfattat det om man varit på plats själv, vet man ju inte.

Men min grundidé är att man ska fånga ljudet, spara det och sedan kunna spela upp det så att det låter "naturligt". Det kräver bra mikar, linjär elektronik (god frekvensgång och fashållning) och bra högtalare. Att svårigheterna ligger i uppfångning (mikar) och återgivning (högtalare) är nog många ense med mig om.

Att bygga förstärkare med goda grunddata är inte voodoo, det har man kunnat sedan 30-talet. Mikar likaså. Att lagra ljudsignal är nåt man fixat med ett antal olika metoder under tidernas gång. Den kvarstående utmaningen är högtalarna.

Sedan är det ju en rackarns skillnad på hur man får "njutbart ljud" av en 100% studioinspelning, som aldrig har hörts i sin helhet under skapandet, och hur man återger en direktinspelning av en konsert. Tycker jag...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/03/14 :  22:41:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Kompisen sitter i ett kalt rum med ekparkett som han lagt en matta på, men det är likväl ett kalt rum. Han har största möjliga Sonus Faber och Nordost överallt utom nätverkskabeln från routern som är nåt annat dyrt märke. Han har Furutech-uttag i väggen och nån hifi-nätkabel ner till proppskåpet i vilket man finner rörsäkringar med kontaktytor i guld. Dacen är inget speciellt. "Inget andrahandsvärde, det kommer alltid nåt nytt". Däremot har han separat streamer Auralic Aries utan DAC...
Skulle jag lägga dom pengarna på ljud blev det helt andra överväganden och prioriteringar kan jag säga. Det berättar jag för honom och någon mobbing blir det också fråga om från min sida. Han från sin sida kritiserar mig för dom grovsopor jag spelar på med mitt basslutsteg från Behringer som främsta exempel, men vi kan skratta åt allt det här och möts genom musiken.
Jag anser att detta borde vara fullt möjligt även på ett ljudforum.
"Skulle jag lägga dom pengarna på ljud blev det helt andra överväganden och prioriteringar"
Det skulle 9 av 10 Hifi intresserade personer göra om de haft hobbyn ett tag och inte bara lyssnat på någon säljare som vill kränga. Det är ju helt galet. Rummet total katastrof och sedan inga pengar på vettig DAC. Jag vet en butik som lagt upp bilder på kunders system, (inga billiga grejer)och man ser att de akustiska förutsättningar är på noll, sådant gillar jag inte.
quote:
Som jag ser det finns två olika koncept i jakten på välljud med ett oändligt antal "mellanlägen". Inget kan sägas vara rätt eller fel eftersom det handlar upplevelser vilka inte kan mätas av nån annan än musikälskaren själv.

1) Dom flesta musikälskare. Man bygger och/eller köper apparater med egenskaper som man jämför med andras apparater eller sina egna som man har använt tidigare för att få bättre ljud. Man fortsätter sedan att uppgradera, men riskerar samtidigt att få fortsätta att testa i oändlighet. Eftersom testandet ofta är kul och intressant upplevs det inte som en nackdel.

2) Neutralitets-maffian varav de flesta håller till på ett annat forum. Man försöker välja bypass-lyssnad utrustning där det som kommer ut ur apparaten är så likt det som går in i apparaten som möjligt. När man till sist bara har sånna apparater är man "hemma" eftersom ytterligere förbättringar inte är möjliga. "Inget kan vara mer neutralt än neutralt". Eftersom man är lata och inte vill testa själva eftersom det är jobbigt kan man läsa tester i en tidning som gör anspråk på att bara publicera test som är vetenskapligt oantastbara. Till sist är det bara högtalare och rumsåtgärder som återstår och alla vet ju att högtalare är svårast eftersom man då bara kan skatta ljudet med öronen. Det går ju inte att mäta och på så sätt bevisa vilka som är bäst.

En kritik som anförs mot grupp 2 är att konceptet är värdelöst eftersom ljudet ändå ska ut genom högtalare och rum som arbetar i en annan domän.
Kritik mot grupp 1 kan vara just den tidigare beskrivna risken av en byteskarusell som aldrig kan ta slut och att att stora förbättringar påstås uppnås även om det låter bra redan från början. Hur bra är möjligt?

Jag har varit i båda facken. Och aldrig mer Neutralitets-maffian för min del, trodde väl på den tiden att det var vägen till det optimala ljudet. Tog död på musiklyssnandet totalt. För mig är musik känslor och är det inte kul att lyssna så lyssnar jag inte. Och med sk. ultra neutrala grejer så försvann den glöden att vilja lyssna för det lät tråkigt, och jag är inte ensam om det. Vet flera som sagt samma sak till mig att den sk. Neutralitets-maffian grejer är ultra tråkiga att lyssna på, andra älskar dem. Sedan om det innebär att jag gillar färgad återgivning enligt en del så får det vara så. Har lyssnat så mycket på musik live (min sambo sjunger i en kör) och det är inte tråkigt ljud då, så för min del så bryr jag mig inte ett dugg om att försöka återge skivorna så neutralt som möjligt utan musiken ska beröra mig sedan om det innebär färgade grejer rör mig inte i ryggen. Smaken är verkligen som baken, delad! Och inget är fel, utan det handlar om att vi är olika individer som upplever saker olika, det är som med mat, öl, godis osv osv. Så ser jag på det, men en del andra säger att mitt synsätt är fel, inte mer fel än deras i så fall. Det är inte rätt och fel om hur vi upplever ljud som jag ser det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/15 :  11:01:01  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är ju inte så, att jag menar att "Neutralt = Optimalt" sådär generellt. Det man gillar att lyssna på/till är ju självklart det optimala för en själv. Jag brukar tänka på tillfällen när man tar en skiva (det blir rätt mycket vinyl eller möjligen CD när jag lyssnar) och lyssnar hos nån annan. Man kanske tycker det låter mysigt och riktigt bra. Sedan spelar man samma skiva på egen anläggning och då blir det ....annorlunda. En annan ljudprofil. Man hör andra saker. Bättre eller sämre kanske inte går att avgöra, men olikt. Självklart har det att göra med hur anläggningen färgar ljudet. Hur "neutral" någondera varianten är, kan man inte avgöra, eftersom det inte finns möjlighet att veta hur det lät från början; man måste inse att där finns en begränsning. Men det är självklart så, att man bör kunna fundera över vad i de olika anläggningarna som gör vad med ljudet - det blev ju olika.

Personligen tror jag mest på att högtalare och rum har största rollen.
Sen kommer lyssnaren
Sen kommer pickup och RIAA-steg (om det är aktuellt)
Sen kommer huvudförstärkarens tonkurva och fashållning
Sen kommer CD-spelarens analogutgång (om det är aktuellt)
Sen kommer signalkablage
Sen kommer högtalarkablage

Detta om ljudkaraktären. Störningar är nåt annat och inte med här.

Edited by - lampuradio on 2018/03/15 11:01:54
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000