HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta rör på Musical Fidelity Tri-vista 300?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2018/04/07 :  15:54:32  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Hej!

Vad tror ni?

Den har börjat låta lägre och lägre, samt tappar ofta kontakten med ena högtalaren.
Är det ett tecken på att det är dags att byta rör? Det är en hybrid med rör och transistordel.
Den är från 2006 och har inte bytt några rör än.

Om så, vart beställer jag dessa rör, är det något en oteknisk som jag klarar av att byta själv?

Någon som har en hum om vart dessa kostar?

Hälsningar
Kim


Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/04/07 :  17:07:10  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det verkar osannolikt att det är problem med något rör.
Möjligen sockelkontakt, ta ur och sätt i dem en gång och se om det går över.

Vad de kostar ? Det beror på vad det är för rör. Berätta typ och antal
så skall jag berätta vad det kostar på tubular-well

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/04/07 :  18:27:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om det här stämmer verkar rörbyte vara en besvärlig procedur.
quote:
Don't confuse this with some unknown Japanese amp maker finding 16 pairs of some pre-war triode, enough to make, say, eight amps for friends (and a journalist or two). No way: Michaelson buys his valves in the thousands. This time, it's a cache of subminiature tubes designed for military use. But - unlike nuvistors - they need no valve bases; MF's biggest headache with the nuvistor was the scarcity of valve bases. Instead, they are hardwired via five filaments exiting from the bottom of the glass envelope; [See sidebar: What Is A Trivistor Tube?] The Tri-Vista 300 Integrated Amplifier is believed to be the first to use these tubes in a commercial audio product, but I have no doubt that some eagle-eyed and elephant-memoried reader will recall some near-forgotten phono amp or some such which used them, too. To be honest, they looked to me like something you'd find in a valve microphone.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2018/04/07 :  20:08:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Stämmer som jag ser det, eller?
http://www.hifishock.org/galleries/electronics/musical-fidelity/integrated-amplifier/tri-vista-300-3-musical-fidelity.jpg

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/04/07 :  21:36:31  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Problemet som beskrivs låter (tack och lov) inte som ett rörproblem, snarare nåt med kontaktproblem någonstans. Det kanske finns någon intern omkopplare i förstärkaren eller nåt med anslutningar in eller ut. Att hitta rör av den typen är antagligen inte lätt och det är ett bök att byta.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2018/04/08 :  09:33:53  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Eller göra en extreme makeover. Det kostar 799 pund + frakt och andra avgifter. Jag antar att köpa en motsvarande förstärkare kostar betydligt mer.

http://www.musicalfidelity.com/fine-tuning/fine-tune-int-amps

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000