HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Westlake Audio -- hifi nirvana för 1.5 Miljoner?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2018/04/28 :  22:23:30  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply

Efter att ha tröttnat på att försöka få mina hemmabyggda högtalare att låta bra (placering, delningfilter osv) la jag ner projektet Alltid ngt fel.. oj, där lät rösten lite för skrikigt, lät inte basljudet lite dovt dovt? . Lite sur och besviken på mig sjölv att jag inte lyckades få det perfekta ljudet för par år sedan.

För ett par veckor sedan var jag i en tonstudio där man hade ett par värstinghögtalare. West Lake Audio Tower SM1. Vi snackar inte 20 000, 50 000, 100 000 kr klassen. Nej, de kostar ungefär 1,5 Miljoner Kr, utan delningsfiltret som kostar 300 000 kr. Alltså ett par #8222;Überglieger#8220; som man säger in old good Germany. Hade nöjet att få lyssna på dem#61514; Äntligen skulle man få uppleva nirvana.
Naja... sjölvklart var det otroligt bra. Men fortfarande hörde jag sådant som jag alltid stört mig på. Rösten som skränade lite till där, ett basslag som inte lät helt rent osv..
Slutsats? Det är min hjärna det är fel på. Jag kommer aldrig bli nöjd, och kan lägga ner hifi projektet för alltid....

/filip




Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/04/29 :  08:58:46  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag brukar fundera över vissa missljud ibland och trösta mig med att det förmodligen är artisten eller inspelningen som är halvmedioker... allt är inte alltid högtalarnas fel

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/29 :  09:41:40  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Fimax: Jag lider också av att alltid hitta fel i återgivningen. Ett missljud från en inspelning säger dock inte så mycket, det svåra är att avgöra om det ska vara så eller inte - dvs ligger det i högtalarna eller mixen? Jag brukar lyssna efter brister som kvarstår mellan många inspelningar, då vet jag att det är systemet som briser. Att gå vidare och identifiera källan till bristen är en annan femma. Sen har jag också nästan gett upp detta många gånger då vi är så förtvivlat långt från illusionen av verkligheten. Det kan alla, som vet hur riktiga instrument låter, hålla med om. Vet nu att det går att skapa en total illusion av musiker av kött och blod efter att ha hört Qtrons prototyphögtalare med OTL-drivning, även om mässan senast inte fixade att visa det.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2018/04/29 09:42:33
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2018/04/29 :  10:17:09  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har slutat lida av sådant här då inspelningar är just inspelningar. Och visst kan du få grejer för mindre 1,5 Miljoner Kr som får var enda tomte att bara Köp någon av JBL:s bättre burkar med passande elektronik så är man i hamn, hamnar på max 500.000kr.
Sedan kan man fråga sig hur hälsosamt det är med burkar med super duper upplösning, hur njutningsfull blir lyssningen. För egen del så vill jag inte ha burkar som framhäver det dåliga utan jag kör med sådant där man kan spela mer av skivsamlingen utan att öronen skriker nej hela tiden, där musiken som helhet är viktigare än enskilda detaljer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/04/30 :  10:45:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Sen har jag också nästan gett upp detta många gånger då vi är så förtvivlat långt från illusionen av verkligheten. Det kan alla, som vet hur riktiga instrument låter, hålla med om.


Helt rätt jag brukar närvara när mina hifikamrater har gig påde akustiska och elektriska sådana vi är så långt borta från verkligheten det går det är som ett hyfsat trolleritrick vi lyssnar på.

Så numera försöket jag bara skapa en känsla av närhet till musiken inte att var enda ton skall vara korrekt det går inte inte ens om helvetet fryser till is (om det finns) då slipper man att bli tokig på att det inte låter rätt.


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000