HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ethernet eller WiFi?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/05/16 :  08:59:10  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Har nu skaffat mig en Bluesound Node 2 och efter en del besvär kopplat upp den mot mitt nätverk. Den är nu uppkopplad via Wifi. Min undran: Blir det bättre med en nätverkskabel, och i så fall finns där några skillnader i dessa? Så till den eviga frågan om kablar mellan förstärkare - Node. På Klubben sade de att dessa har stor betydelse? Någon som har erfarenhet?

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/05/16 :  16:44:05  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
wifi eller ethernet ( eller token ring, fddi whatever) är bara en transportled. wifi delas av alla datorer
som ju slåss om frekvensutrymmet ethernet är vanligtvis punkt-till-punkt mellan 2 noder och störs inte av
anan trafik. Ethernet har dessutom bättre bandbredd och mindre delay.
Däremot delar alla transportsätt de inblandade ändpunkterna ( bluesound / fileserver .

Så välj det som är praktiskt. Vad gäller kablar så gäller cat5E eller cat6
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/05/16 :  19:26:18  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Har själv en Node 2 och eftersom jag har ganska många klienter samlade intill Noden så drog jag en lång nätverkskabel, tror den är 20 meter, från routern till en switch. Jag har kopplat in Node 2, digitalbox, surroundförsteg, TV samt en Oppo 93 till switchen. Trots att jag har en ganska kraftig dubbelbandsrouter, Linksys 1900 AC, så laggade vissa HD-filmer när jag streamade trådlöst till Oppon. Ny flyter allt stabilt och perfekt. En grundregel är enligt min uppfattning att man ALLTID ska välja Ethernet framför trådlöst om det finns möjlighet. Undvik skärmad nätverkskabel. Den har du ingen nytta av och dessutom är den stelare att jobba med. Skärmade kablar använder man endast i speciella miljöer med många störkällor.

Mellan Node och min DAC från Emotiva använder jag Supra EFF-I. En prisvärd kabel, framförallt om du löder kontakterna själv.

Hasse
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/05/17 :  14:29:24  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Vad jag förstår är det kabel som gäller? Tills nu är min Node kopplad via WiFi. Behöver jag göra om inställningarna efter jag installerat den via kabel?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/17 :  15:27:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nej, men jag är osäker på om den disablar det trådlösa då den upptäcker ett anslutet kabel med nätverksaccess. (om inte, skulle jag ta bort trådlös konfig för att undvika WLAN aktivtet. )

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2018/05/29 :  18:14:21  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Galvanisk koppling är alltid bäst.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2018/06/10 :  19:06:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag har kopplat in en fiberstump sista metern till nätverksspelaren och jag vill inte leva utan det, trådat hela vägen dit.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000