HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Massdrop Airist, R2R-DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/06/06 :  11:33:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det verkar hetta till runt massdrop med deras Airist R2R-Dac. Den skall släppas idag och det är massvis med diskussioner runt om den är en klon eller inte.

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-airist-audio-r-2r-dac/talk#discussions

Konstruktionsmässigt är ju R2R intressant så jag hänger där bort och på Head-Fi för att lära mer.

P.S. Massdrop ändrade just från "Coming in 1 day" till "Coming soon"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2018/06/06 :  12:28:09  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Det här med R2R är kul. Från att ha varit orimligt dyrt så har det numer blivit överkomligt. Själv gick jag DIY-spåret och köpte Soekris DAM 1021. Hoppas du blir nöjd ifall du köper.

/Anders
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/06/06 :  18:42:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
R2R är spännande men en del verkar inte så bra som man skulle kunna tro - kolla in hands kommentarer

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/massdrop-rdac-airist-audio-r2-r-dac.6415/

Jag var på väg att köpa en Denafrips eftersom de har en varitant men motstånd med hög nogrannhet innan jag vände och köpte min PS audio dac istället. Samma ljudkvalitet men mycket enklare att leva med enligt min åsikt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/06/10 :  17:26:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fler kommentarer här

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/md-x-airist-x-sosolar-rdac-design-mysteries.6420/

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2018/06/10 :  23:07:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mycket snack om R2R i dessa dagar, de flesta har väl kommit i kontakt med dessa då många cdspelare hade PCM63, PCM1702 samt PCM1704; finns ju även massa andra multibitsdacar. Har själv en Primare CD31 som är utrustad med inte mindre än fyra stycken PCM1704K, dvs den finaste versionen av PCM1704. Den får ändå ses sig slagen av min Bryston BDA-2 som använder sig av tvenne delta/sigma-omvandlare av typen AK4399 från AKM.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2018/06/20 :  23:25:06  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Bra inlägg, Rydberg. Jag är ingen elektronikkonstruktör, men om jag inte missförstått helt, kräver R2R-tekniken identiskt matchade motstånd för att fungera bra, vilket bara finns i teorin. Dessutom kanske dessa noggrant matchade motstånd ändrar egenskaper med tiden. Kan det vara så att Delta-Sigma fungerar bättre i praktiken..? Jag var av principiella skäl emot re-sampling, som jag ansett försöker tillföra saker som inte finns i signalen, men nu sitter jag här supernöjd med en NAD M51 som använder bl.a. re-sampling. Jag börjar mer och mer luta åt att använda öronen i större utsträckning vid utvärdering av den högst subjektiva ljudupplevelsen.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2018/06/21 00:22:12
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/06/24 :  13:06:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det här är ju gammal teknik som skippades i början av 90-talet. Anledningen var just att det var svårt att få till de snäva toleranserna som krävdes. Det var betydligt mindre kostsamt med det man då kallade en-bits tekniken för att det var förlåtande när det gällde snäva toleranser. Det här känns lite som kejsarens nya kläder. Jag anser att man ska strunta i tekniken vid utvärderingar eftersom det bara riskerar att man låter sig påverkas av ens egna fördomar. Kanske någon har lyckats få till en riktigt bra da-omvandlare med denna teknik men det betyder inte att alla lyckas.

Jag vet inte mycket om dessa da-omvandlare men om man nu ska kunna hantera 24bitar så borde det väl ställa betydligt större krav på snäva toleranser än på de gamla 16 bitars omvandlarna? Eller tänker jag fel? Har svagt minne av att det var mindre noga med de minst signifikanta bitarna utan att det var de mest signifikanta som krävde väldigt snäv tolerans?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/06/26 :  18:45:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Tekniken i sig är väldigt mycket äldre än 90-talet De första DA-omvandlarna var av den typen.
Det är minst signifikanta som är svårast att få till men det är också de som är minst viktiga
Jag tror det är ganska liten chans att närma sig 16-bitar och definitivt inte i närheten av 24 bitar på det viset. Det termiska bruset kommer troligen att maskera många av bitarna(bitsen?).
Undrar om man kan göra en återkoppling runt resistorerna med ett förstärkarsteg? Då kanske man har en chans att kunna få ut en vettig signal även av de små bitarna. Det innebär dock att man ska skapa 48 stycken förstärkmoduler med olika signalnivåer ut och med bra precision sinsemellan. Hade kanske varit ett kul projekt för någon (circlo?)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000