HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Projekt högtalarvägg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/06/20 :  20:06:40  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Hej, kreativa och idéfulla med-diy:are.
Jag skulle vilja ha lite hjälp med spånande kring en ny vägg i vardagsrummet som vi tänkte sätta upp. Har tyvärr inga ritningar ännu.

Det är såhär att rummet behöver delas på mitten, ungefär, för att få ett extra sovrum under tiden vi bygger ut vårt alltför lilla hus. Sovrummet har vi bra koll på, det blir lite compact living- inspirerat med platsbyggd loftsäng ihopbyggd med den nya väggen, som också kommer att få tjänstgöra delvis som bokhylla/förvaring. Väggen har en öppning i vänsterkant för framtida dörr, men till en början blir det bara en öppning där. Eller snarare: vi avslutar nya väggen innan den når ytterväggen. Sen tänkte jag ha de genomgående hyllorna i höger kant, så att det är öppet på båda sidor om mitten (fast blir ju mindre öppning till höger, men anyway)

På vardagsrumssoffan av väggen tänker vi sätta en TV, nära öppningen, vilket då gör att tv:n hamnar ungefär mitt i rummet. Eftersom väggen ska ha ett djup, låt oss säga ungefär 30 cm invändigt, så tänkte jag utnyttja hålen i den till att sätta högtalare i. Framför allt baselementen, men kanske även mellanregister/diskant.

Jag vill gärna ha högeffektiva element så att det går att använda få watt i slutstegen. Skulle en transmissionslinje kunna vara en bra variant? Med en 15-tummare nära golvet och transmissionsöppningen ovanför tv:n?
Eller kanske dipol i väggen? Isåfall kommer ju ljudet att gå rätt ut i sovrummet bakom, men isåfall får vi se till att bara köra där när alla tittar, eller de har lurar på sig i sovrummet...
Edit: eller kvartsvågspipa? Kanske ännu bättre?
Vad sägs? Hjälp mig gärna att spåna:)

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2018/06/20 20:30:08

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/06/20 :  20:40:54  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vad tror du om detta ?

http://www.rauna.forum24.se/rauna-about11.html&highlight=%E5ke+horn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/06/20 :  20:42:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag har också byggt tricolumner fast liggandes o med 2x12"
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1892.html
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/06/21 :  18:41:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Intressant! Jag behöver ha plats med andra grejer i väggen också, så det kan tänkas att volymen inte räcker till - fast iofs ser det ju bra ut med den där tv-väggsnutten på bilderna :) har noll erfarenhet av horn. Jag har ett antal 12-tummare som var tänkta till en h-dipol-sub eller liknande, och gick i funderingar på att skaffa 15-tums baselement med hög känslighet, men horndrivers blir ju nåt annat. Vad ska man titta på isåfall?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000