HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/07/21 :  21:28:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
En DAC att köra mellan min Mac till en intregrerad förstärkare, har någon något förslag?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/07/22 :  07:46:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag är väldigt nöjd med min Gustard DAC X-12. Jag har provat en Matrix Sabre X Pro och det är en "Herrejösses!"-apparat.

I övrigt finns det hur många DAC'ar som helst att välja mellan och utvecklingen går i svindlande fart.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/07/22 :  15:56:39  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Att rekommendera DAC är svårt pga att alla audiofiler har hittat sin och urvalet är oändligt. Generellt kan sägas att de mesta nuvarande dac är bra i jämförelse med någon från 10 år tillbaka. Dessutom är kvalitetschippen räknade på ena handens fingrar och signaturerna kan vara ganska likartade om man inte föredrar NOS modeller. Själv har jag ett antal dacs för jag har inte kunnat komma mig för att avyttra äldre modeller heller. I mellanklassen har jag Audiolab M-DAC som har flere ingångar samt fjärr med volymkontroll. Inte riktig lika bra som min huvud dac men gott en bra presterare. Dessutom får man lurförstärkare på köpet. Kanske Audiolab Q-DAC skulle vara något ? Extremt prisvärd som jag har delegerat till sovrummet. Också den har lurförstärkare för nattlyssning.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2018/07/22 :  18:04:27  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Bra fråga... Svårt att ge generella svar, vilket MartinN skriver här ovanför. Jag har själv använt mig av en SMSL M8 (Ess9018), en Project S2 Digital (ESS 9038) och även en Schiit Modi Multibit. Alla har sina fördelar och nackdelar. Just nu kör jag med Schiiten i hörlursriggen och gillar den verkligen. Den är i brist på andra termer mer "musikalisk" (i mina öron) än vad Projecten är. Om jag lyssnade mer på lurarna skulle jag nog snegla mot en Gungnir Multibit...
Men Projecten har många andra fördelar (fjärr, volymregelering, Roon & MQA stöd...). Just nu tror jag att ProJecten kommer att få sin plats på jobbet istället.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/07/22 :  18:46:55  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Man måste naturligtvis veta om man vill ha dsd och mqa. Själv betalar jag inte för downloads i hires och därför valde jag de något åldrade versionerna av Audiolab.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/07/22 :  22:43:09  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har hittat något jag ska testa, Pro-Ject Pre Box S2 Digital,
Beställd........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2018/08/09 :  22:12:56  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Spännande! Ser fram emot feedback på DAC:en. Skulle vara kul att höra om det är någon skillnad på optisk in och USB. I princip alla Mac:ar har en bra optisk utgång (optical/analog mini-jack combo). Kör själv optisk ut från Mac Mini (till NAD M51) med bra resultat.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2018/08/10 :  17:54:14  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Jag provade och valde bort Pro-Ject Pre Box S2 Digital, eftersom den inte klarade att stabilt ta emot digitalt ljud ut optiskt från Apple Airport Express (mini-TOS ->TOS). Ljudet tappades och började hacka och det uppstod drop-outs. Felen uppstod inte USB ut från min MacBook och inte heller från min bluray-spelares optiska (TOS->TOS) utgång. Så PreBoxen har möjligen (liksom en del andra avancerade DAC-ar) en känslig TOS-ingång vad gäller att behålla signalen/klockningen om signalen inte är helt ren och stabil. Utgången på Airport Express och en del TV-apparater verkar ha för låg kvalitet för dessa DAC-ars krav.

/Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000