HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Wish. Fake Sennheiser IE800
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/04 :  17:17:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Beställde en Sennheiser EI800 av märket Samebutdifferent för c.a 500:-
Får se hur nära man kommer orginalet som jag har hemma.
Ett klipp eller ett hyfsat köp eller lurad?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2018/08/11 11:30:34

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/08/04 :  17:37:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Intressant! Glöm nu inte att ge dem ett omdöme när det blir aktuellt sedan!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/08 :  19:02:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ett paket damp ned i brevlådan.








"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/08/08 :  19:04:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Oj, kvickt det gick då?
Väntar angeläget på dina intryck!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/08 :  19:06:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Original och kopia.




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/08 :  19:08:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Låter det lika?
Nej.
Det låter som om "kopian" inte är inspelad. Vilken överraskning. Ljust och lite syntetiskt. Originalet har fylligare klang.
Nu får "kopian" spela in sig några dygn.

Jag ser i alla fall ingen skillnad. Allt verkar identiskt. Enda anmärkningen är att man verkar ha blandat ihop de ovala och runda pluggarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2018/08/08 19:13:39
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/08/09 :  14:18:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant!
https://www.youtube.com/watch?v=mGYZ1GNq3X4

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/11 :  10:56:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu har lurarna fått spela in sig lite.
Jag är konfunderad. Kopiorna låter ljusare, men jag börjar misstänka att något har hänt med mina originallurar. I ett orkesterstycke hör jag tydligt att någon slår på en triangel i kopian, det är helt borta i originallurarna. Jag kan heller inte höra instrumentet i mina Sennheiser IE Momentum lurar.
På kopiorna hörs det tydligt.
Jag byter spelare och testar även Hifiman Edition X. Även här sticker kopian ut, Hifiman ligger närmare original IE800 och jag hör nu instrumentet svagt även med original IE800. Det kan ju handla om en betoning i kopian.
Vi kan i alla fall konstatera att det inte låter likadant. Men det låter inte dåligt.

Självklart stör det mig att någon tillverkar en kopia som ser identisk ut, från förpackning till själva luren. Det går inte att se någon skillnad. Det görs ju med syftet att lura oss. Momentum och IE80 finns också som kopia, och ska man idag köpa begagnat, så får man begära att få med kvittot från köpet hos handlaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/11 :  11:02:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag lutar åt att det handlar om en betoning, eftersom kopian låter betydligt ljusare än de andra lurarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/08/12 :  09:13:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Skrämmande att man kan köpa förfalskningar så enkelt. Snacka om piratverksamhet...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/08/12 :  09:51:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu verkar ju detta handla om en annorlunda ljudsignatur men ändå "inte dålig".
Är det då kineserna som är pirater, när de säljer samma produkter (fast tillverkade efter dagskiftet) till en tjugondel av priset? Eller är det de europeiska firmorna som förlägger tillverkning och köper färdiga produkter (förvisso efter en bröt med utvecklingskostnader) från Kina och lägger på en så där 1000% i marginal?
Jag är inte helt säker på varken det ena eller andra...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/12 :  11:05:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kan inte tänka mig annat än att lurarna tillverkas i samma fabrik som originalen. Det är ju knappast något som tillverkas för hand och det krävs en hel del teknik och specialtillverkad maskinutrustning för att tillverka sådana här miniatyr produkter. Men varför låter det då så annorlunda? Jag vet inte. Det finns ju uppenbarligen också en hel kopieringsindustri i Kina, och det är ju egentligen förskräckligt.

Jag har skrotat Wish appen. Det är ett ställningstagande som jag har gjort.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/08/12 :  11:15:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har följt tråden med intresse

Om du låter någon lyssna på lurarna som inte vet vilken som är fejk,
kan de då avgöra vilken som är den "dåliga"?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/21 :  18:43:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu får man allt begära att se kvittot från köpet i hifibutiken om man ska köpa begagnat.
https://www.tradera.com/item/340266/319242006/sennheiser-ie800-in-ear-lur-i-referensklass

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2018/08/21 18:44:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/08/22 :  17:03:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
AlfaGTV, jag förstår precis den balansen du pekar på, vem är egentligen pirat?

Det är inte renhårigt att lägga marginaler i ocker-klass men det är heller inte OK att sno någons kunnande genom kopiering.

Bägge kanske är piratverksamhet, men på olika sätt?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/08/25 :  10:11:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns bara ett sätt att se det, det är om Sennheiser gör oskäliga vinster.
Det tror jag knappast.

Om det kommer ut överskottprodukter på Wish så speglar priset knappast verkliga kostnader. I princip behöver man bara täcka in material och arbetskostnad, om ens det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/08/25 :  18:05:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Björn-Ola, eftersom "oskälig vinst" inte är en SI-enhet eller följer ISO-standard blir det där ett ganska ganska flummigt och godtyckligt uttryck.

Vare sig du eller jag har någon måttstock, mer än vår moraliska kompass, när det kommer till "skälighet" i vinst så vi borde nog lämna diskussionen och använda våra valsedlar för att ge uttryck för vad vi tycker istället.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/08/27 :  15:19:36  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vinst mäts oftast i absolut värde (valuta) eller procent så de följer definitivt SI
Sen mäts väl vinst bara på bolagsnivå och man använder marginal på produktnivå?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/08/28 :  15:24:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Skarpt som vanligt Lovan. Låt mig editera bort "vinst" och göra det lite svårare för dig. Hur gör du nu?...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/08/29 :  15:08:51  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
På ett svarar jag Banan och på två säger jag fem
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/08/29 :  18:18:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/08/29 :  18:57:35  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Någon här i Finland har resencerat Sennheiser HE 1 och har ungefär skrivit att pengar inte är ett ett problem och att lursystemet 'har bra ljud'. Vad annat kan man vänta sig av någon noveau riche ? Kanske en något utförligare förklaring på vilket sätt ljudet är bra. Men kanske detta är ett troll.

Jag fick kaffet i vrångstrupen när jag såg priset 620000 kr. Vad man än kokar ihop så borde låda och lur inte kosta mer än 62000 kr.

Någon trissar upp astronomiska priser för samma gamla elektroni(skit).
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/08/29 :  19:05:48  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
PS jag kunde tänka mig att betala någon gråhandlare 6200 kr för fake Sennheiser HE1
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/08/29 :  19:37:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
HE90 kan jag berätta om.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/08/29 :  21:25:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu blev det kanske lite offtopic, men kan du inte göra det Pac? Det var inte du som nöp de som låg till salu för någon månad sedan?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/08/30 :  17:30:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det där var nog ett annat par, jag köpte mina för rätt många år sedan(10-12?) och de är sålda sedan några år också(5-6?).

Jag gillade dem men det blev lite för mycket "one of a kind" / "museum" över dem så jag vågade knappt använda/slita på dem, och om grejorna är för fina/exklusiva för att brukas så har det gått för långt i min bok, därav att jag sålde dem.
De är utan tvekan de mest omtalade lurarna jag haft på skallen men jag tycker nog att Stax SR007 & SR009 är bättre lurar än vad mina HE90 var. Men smaken är som baken och var och en har sina egna preferenser.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000