HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver lite pickup tips
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2018/12/05 :  22:46:47  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Skoj!

Spännande att se vad du tycker när du lyssnat lite mer. Det bor ju en tvilling till ditt riaa även hemma hos mig. Om nyfikenheten kryper sig på finns det en Denon dl103R i midasskal här du kan låna om du är intresserad. Sitter monterad i ett skal med samma fattning som du har så monteringsarbetet borde ju inte vålla några större bekymmer.

Gångavstånd från Alfa.

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/12/06 :  22:31:26  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Håller på att lyssna in mig på mickes dl103, det är väldigt annorlunda mot det jag spelade på förut. Helt klart mycket mer detaljerat och obeslöjat men inte samma driv men det kommer kanske. phonostagen är ju helt ny och har gått kanske 5 timmar.

Ett otroligt vänligt erbjudande jojje men först ska jag lyssna och köra 103:an mer. Mycket mer.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/12/08 :  12:05:45  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Då drar det ihop sig lite för nu har jag hunnit lyssna mycket mer. Jag hade gasnska höga förväntningar på både det nya steget med också den pickup som alfagtv har vänligheten attt låna ut till mig.

I början undrade jag om jag hade gjort något fel, jag hörde av mig till säljaren av Tom Evans och kollade så att allt var rätt inställt och det var det.Kollade över inställningarna av pickup'en men allt var riktigt där också. Nåja jag låter den gå ett par dagar och visst låter det mycket bättre nu. Faktiskt mest när jag spelar klassik musik. Separationen mellan instumenten är riktigt bra. Ortofonen var i jämnförselse en riktigt rock'n roll pickup med mer fart och fläkt.

Över lag mer detaljer i 103'an klarare ljud men kanske lite återhållsam.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/08 :  19:08:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är lite förvånad över din reaktion faktiskt, DL-103 och Tom Evans brukar liksom vara på bild i uppslagsboken under "Driv"! Vad kör du för nåltryck?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/12/08 :  23:53:19  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
jag ställde in nåltrycket på 2.5 gram. Det har jag trippelkollat. Kanske tom evans behöver mer inspelning. Det är inte på något sätt så att det låter dåligt, tvärtom. Kanske blodfattigt är ett bättre uttryck eller så är mna öron kassa av förkylningen från helvetet som jag har åkt på. Nåja jag spelar på så fär vi se vart det hamnar.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2018/12/10 :  17:14:38  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
En klassisk kombo med 3012 är ju Ortofon SPU. Bytte min Denon DL103 mot en SPU i min 3012:a, synnerligen nöjd.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/12/10 :  22:13:08  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
SPU har jag kikat på ett flertal gånger, köpte du en E eller S?

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2018/12/10 22:14:17
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2018/12/11 :  16:55:31  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Jag har faktiskt två, en GM och en GME. GME använder jag på nyare skivor och GM på äldre.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/12/12 :  19:34:06  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Ojj så trevligt. Efter lite funderande så tänkte jag att det kanske var lite dålig matchning i någon annan del av systemet. Man tager vad man haver så mina Canton RC-L togs hem från förrådet och fick stå ett dygn eller så för att få upp tempen lite. Igår spelade jag lite och nu jävlar händer det grejer. Så till den milda grad att tanken på att sjukskriva mig för att sitta hemma hela dagen idag och bara lyssna på musik.

Nu låter det i mina öron riktigt riktigt bra.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/12 :  20:13:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror att även Tompa börjar bli varm i kläderna också! Och det var länge sedan Midas DL-103 var i bruk också, typ 2 år.
Kul att det funkar iaf! Det brukar va kul att lyssna till din kombination! (även om jag inte hört din spelare/arm)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/12/12 :  20:49:30  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Livligt är nog ordet.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/12/19 :  19:29:39  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Det har gått ett par dagar där varje ledig stund tillbringas framför musikanläggningen. Skiva efter skiva avnjuts till fullo och ett par av dom spelas igen och igen.

Duke Ellingtons 70 års tour, en skiva (eller igentligen 2) inspelad i manchester england 1969. En liveinspelning som tar musten ur en.

Tack micke för att du lånade ut pickupen till mig. Måste medge att jag sliter lite på den men jag kan inte låta bli.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2018/12/20 23:00:47
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/12/19 :  20:22:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Herreje, det var ju syftet! "Hä e bar å åk"

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/06/18 :  19:37:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallåj Wader! Hur går det för dig med pickupval och inspelning av TEAD RIAA?
Nyfiken på dina beslut!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/06/20 :  17:16:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja hur går det!

Med de 6 månader av tystnad kan man misstänka att du har fått en musiköverdos av skivspelande.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2019/06/21 :  19:26:38  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Hallojs. Kan man verkligen få en musiköverdos? Skämt åsido, den lånade pickupen låter ju verkligen bra med mina mått mätt. Det spelas och har spelats mycket skivor. Kombon TE och denon dl 103 är nog riktigt bra tror jag. Nu har jag ju inte så mycket erfarenhet av olika pickuper men vi har blivit att trivas väldigt bra ihop. Dock misstänker jag att pickupen kanske längtar tillbaka till sin husse. Jag har läst och läst om olika pickuper och när man nästan har bestämt sig så börjar man fundera om en annan PU kanske skulle passa bättre. Nåja som det ser ut nu så får det bli en Ortofon SPU #1 E. Det är i den prisklassen jag hamnar.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2019/07/09 :  15:01:17  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Alfa GTV's finfina denon dl 103 i midashus är nu avmonterar och rycker i kopplet för att komma hem till sin husse igen. Bytte tillbaka till den Ortofon 2M Bronze som jag har spelat på tidigare och det är sannerligen ingen dålig PU men det blir ju tydligt att denon 103 med Tom Evans är mycket bättre. Nåja vi får väl se vad det blir framöver, det är ju sommar nu och jag har fler järn i elden så ortofonen får stå för avspelningen tills vidare.

Det jag saknar mest med denonen är nog detaljerna och dynamiken. På vissa skivar blir det nästan kusligt närvarande.

Ett jättetack till alfa för lånet.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000