HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fostex 168 tysta
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2018/09/23 :  15:21:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Plockade fram två bortglömda element i lätt fuktig källare. De måste ha varit där 5-7 år typ. De ser fina ut, inget visuellt fel, inget organiskt som börjat växa eller så....haha...men de är helt döda när jag ska prova dem! Båda två.

Någon som har tips vad jag ska försöka? Kan saker och ting ha rostat inne i dem?

Artphotography

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/09/23 :  18:35:22  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nu vet jag ju inte exakt vad för typ av utrustning det är, dvs bara element eller en "låda", men steg 1 är kanske att mäta resistans i anslutningarna?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2018/09/23 :  20:21:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Det är lösa element, ingen låda.

ok, antar att man använder en multimeter då? inget jag någonsin gjort....

Artphotography
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/09/24 :  09:20:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du kan ju snabbt kolla om det är kortis eller avbrott i dem medelst ohmmätning.

OHM du absolut MÅSTE ha ett par sådana element har jag ett par snarlika "liggande". De kan iofs vara ett par FE164 och som du kan få överta mot en rimlig peng.

(Du kanske hade kört slut på dem, slängt ner dem i källaren i hopp om att framtiden skulle uppfinna en reparationssats och att du sedan glömt bort att de var trasiga ...)
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/09/24 :  11:07:48  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jo, en multimeter som kan mäta motstånd (Ohm). Man ställer in på det område som är för låg resistans och kopplar testsladdarna till anslutningarna på resp. element. Det bör vara ett par ohm och det bör nog i normala fall höras ett knäpp när man får kontakt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000