HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Klenoder tillbaks från avgrundens brant....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  19:06:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här med att åka till återvinningen för att slänga skräp kan ibland få biverkningar.

När jag gick för att slänga vid en annan container än där jag stod passerade jag en äldre herre som stod och tittade fundersamt in i sin egen bagagelucka. Jag slängde ett öga och förstod direkt vilka kval han stod med. Jag gillar inte att vi har ett samhälle där kvalitetsprodukter går på tippen för att de blivit gamla/behöver lite "Tender love and care" eller helt enkelt för att de inte är moderna längre.

Jag gick fram till honom och frågade "om du skall slänga de där, kanske jag kan få ta hand om dem istället?"

Först såg han aningen förbryllad ut men efter bara någon sekund spred sig ett leende i hans ansikte. Jag tror att han insåg att han klenoder var på väg emot ett nytt liv och han svarade "Javisst! Om du vill ha dem så ta dem!".

Jag har aldrig haft med Tandbergs förstärkare och skivspelare att göra. men vad gör man när man ser två klenoder balansera på avgrundens brant?


En dammtorkning senare...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  19:09:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det jag slet ur HiFi-dödens käftar var en Tandberg TR220....




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  19:10:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
... och en Tandberg TT5000.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  19:35:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag började med förstärkaren.



Rent och inga läckande elektrolyter, oxiderade kretskort eller annat som visar på att man skall ta det varligt med nätspänningen.

Många elektrolyter, men inga läckande!


Ser inte ut som att det oxiderat så där jättemycket runt de diminutiva slut-trissorna och deras trimpottar för tomgångsströmmen så här kan man nog dra igång utan att det säger "poff" - hoppas jag....



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/10/06 :  19:42:38  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Varför har jag inte samma tur vid besök på återvinningen ?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  20:03:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Varför har jag inte samma tur vid besök på återvinningen ?
Ja du PG, tur och tur, det är ju inte som att jag inte har tillräckligt med HiFi-projekt på gång ändå. Jag behöver ju liksom inte ett till....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  20:24:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Äh jag kan ju inte sluta nu utan måste kolla om det säger "POFF!" när jag kör igång den.

"Klart bakåt, Skott kommer!"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  20:25:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tänt var det här!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  20:29:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag smög igång den för att kondensatorerna skulle få en liten chans att formatera om sig om det behövdes.

Det sade inte "Poff" någonstans och nu verkar det som om spänningar är där de skall vara och slutstegstrissorna blir inte "kokheta".

Rätt snyggt faktiskt...


En lampa verkar vara slut. Den är inbyggd i mätaren, men det går kanske att lösa på något sätt




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  20:49:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
HiFi Engine beskriver TR220 med följande data:

quote:
Tuning range: FM
Power output: 13 watts per channel into 8 ohm (stereo)
Frequency response: 30Hz to 30kHz
Total harmonic distortion: 0.2%
Damping factor: 40
Input sensitivity: 2.5mV (MM), 130mV (DIN), 130mV (line)
Channel separation: 55dB (line)
Speaker load impedance: 4-16 ohm;
Dimensions: 567 x 117 x 312mm
Weight: 5kg
Year: 1975



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/10/06 :  20:56:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det går säkert att byta lampor om du räknar ut hur man får isär/loss mätarna. Jag har ett vagt minne av att Svalander har några varianter på skallampor, men om de har just dessa (vilka de nu är) vet jag inte.

För övrigt anser jag att folket behöver fler 70-talsmätare och radioskalor. En topprenoverad Pioneer SX-939 eller SX-1010 hade inte skadat.

(Det här påminner mig tyvärr att mina Pioneer HPM-60 i äkta plastfoliefanér behöver nya kanter på basarna. De var någorlunda nybytta när jag köpte dem, men en gick åt h*lvete i somras när jag var lite oförsiktig, vilket var föga förvånande med tanke på hur spröda de visade sig vara vid närmare inspektion. Jag behöver nog ett par HPM-100 som inte har skumkanter. Alltid en lösning! )

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/10/06 :  20:58:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Den där tror jag kommer bli snuskigt fin innan den tar slutgiltig plats!
Fattas bara en kasettbandare att konkurrera med Studern nu!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  21:01:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
@AlfaGTV, Fattas och fattas...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/10/06 :  21:19:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Tandberghögtalare då?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2018/10/06 :  21:48:27  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jag gillar knappen "Extra"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/06 :  22:05:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Javisst Håkan! Phono, FM och Tape, vad mer behöver man? Allt annat är ju extra!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2018/10/06 :  22:09:47  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Det var härliga tider. Min mormor hade en Ferguson. När jag en gång skulle skruva upp volymen sa hon "Rör inte den, den kan explodera".
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/10/06 :  22:11:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Det var härliga tider. Min mormor hade en Ferguson. När jag en gång skulle skruva upp volymen sa hon "Rör inte den, den kan explodera".


Inte helt ogrundat på gamla prylar; faderskapet hävdade att farmor hade Sveriges enda ångdrivna tv som fortfarande var i drift när det begav sig.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2018/10/06 :  22:15:45  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
ztenlund:
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/07 :  08:41:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skalbelysningen fixar du med BLÅ lysdioder, inget annat!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2018/10/07 :  08:55:57  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Snyggt jobbat Pac, en riktig kulturgärning!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/08 :  09:51:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi ljudmänniskor borde infiltrera landets återvinningsstationer och rädda gamla klenoder från förgängligheten.
Undrar hur många rörförstärkare som gått förlorade.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/08 :  18:15:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Många, många....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/10/09 :  04:48:22  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Den ser fin ut!
Skall du byta elektolytkondensatorerna? Det är den värd...

Om du vill kan du få ta över ett Tandeberg TCD310 mk I....
Jga har tre stycken i olika stadier av renovering

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2018/10/09 :  11:36:26  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Härligt med lite flyt - du brukar ha det Pac

Men en viktig fråga dyker upp i mitt huvud när du säger att du varit på återvinningen....
Blev det mer i skuffen på väg hem än det du släpade dit??
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/10/09 :  19:30:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Blev det mer i skuffen på väg hem än det du släpade dit??
Nä, det var ju bara två små pinaler med hem och hela bussen full när jag åkte dit.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000