HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 B&C TBX100 X-limit
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

custom
Starting Member

11 Posts

Posted - 2018/10/07 :  22:33:51  Show Profile Send custom a Private Message  Reply
Godkväll!
Har äntligen fått igång mina Tham15lådor, å oj vad dom levererar! Tajt bra tryck! Bara en sak som oroar mig! Har inget bra highpassfilter som man kanske bör ha! Men är det verkligen nödvändigt att filtret ska skära 24 dB/oktav vid 40 Hz? Har ett aktivt delningsfilter som skär 18dB/oktav vid 30 Hz! Kan det räcka? Och här kommer vi in på elementen ( B&C TBX100 ) som sitter i lådorna! B&C anger aldrig X-damage för något element! Endast Xmax ( 9 mm ). Andra tillverkare ( RCF, Beyma ) anger nästa uteslutande X-damage! Vad kan dom klara tror ni? Motsvarande element hos konkurrenterna har åtminstone X-damage peak-peak 35-40 mm!
Med vänlig hälsning Jan-Åke

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/10/08 :  09:49:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Har äntligen fått igång mina Tham15lådor, å oj vad dom levererar!


Kul att höra!

quote:
är det verkligen nödvändigt att filtret ska skära 24 dB/oktav vid 40 Hz?


Du kan högpassfiltrera dem 18 dB/oktav vid 30 Hz. De tål mycket. 15TBX100 har väl 30 - 35 mm xmech, progressiva upphängningar och allmänt robust konstruktion. Du kommer inte bottna ut dem sålänge du inte gör nått dumt. De kommer dock börja låta ansträngda tidigare om de får mycket energi runt 30 - 35 Hz.

Med 1000 - 1500 watt per kanal och 30 Hz 18 dB/oktav vid 30 Hz så är det bara att spela för kung och fosterland. Undvik att EQa upp botten och kontinueligt klipp bara.

Mvh Johannes


Edited by - Circlomanen on 2018/10/08 09:53:50
Go to Top of Page

custom
Starting Member

11 Posts

Posted - 2018/10/13 :  09:34:30  Show Profile Send custom a Private Message  Reply
Tack för hjälpen Circlomanen!Nu blev jag mycket lugnare!Har ett Crown 3600 som ska lämna 1100 watt vid 8 ohm,men som kallas "wooferkiller"! Så jag antar att det kan sticka iväg ytterligare i effekt.Men med highpass vid 30 Hz så tror jag inte ens det steget ska kunna köra elementen i botten. Men försiktighet är en dygd!#128521;
Ha en bra helg!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000