HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Procella V18 Sub DIY ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2018/11/04 :  10:13:36  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hej !

Jag har suttit och dreglat på denna Sub ifrån Procella Audio ett tag

Det är alltså Procella Audio V18 som verkar intressant
https://procella.audio/product/v18/





Hade tänkt att använda 4st 18 Sound LW2500 element, hur och vad skall man tänka på när man simulerar denna best ?

Med tanke på den hyggligt moderata lådstorleken så är det ju ingen omöjlighet att ha 2st i ett vardagsrum


Edited by - tian on 2018/11/04 12:40:59

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/11/04 :  17:27:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De kan nog vara väldans trevliga, men jag måste gnälla lite på att de slutna lådorna är för små och ena elemetet bör vändas så att man får andratons-utsläckning. Elementen bör dessutom ha samma låda så att de känner av varandra på båda sidor av konen.

Läs gärna på om PPSL (om du inte redan gjort det).

Nu kanske jag låter gnällig och tråkig (och det är jag förvisso) men det är inte riktigt min mening. Dessa kan nog vara nog så bra på många sätt. Om jag skulle bygga två sådana så skulle de bli lite annorlunda bara. Går du från två stora kvartsvågspipor med 18LW2500 i så är jag rädd att dessa kommer låta nog så neutrala, punchy, rena och trevliga, men ändå sakna lite allmän rocknroll och djeafvlar anamma i jämförelse.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2018/11/05 :  10:46:46  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Ah okej .... ska läsa på om PPSL.

Jag gillar mina kvartvågspipor, men jag är riktigt sugen på att prova något "lugnare" som även kan spela djupare :)
Å även om jag bygger sådana så har jag ju alltid mina KVP lådor kvar !

Vilket program är bäst för att kunna simulera denna typ av låda ?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/11/05 :  12:24:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag tror Hornresp överdriver peaken en aning. Verkligheten har sällan så höga Q-värden.

Hornresp fungerar bra att simma den konstruktionen med.

quote:
ag gillar mina kvartvågspipor, men jag är riktigt sugen på att prova något "lugnare" som även kan spela djupare :)


Isåfall låter detta som ett bra alternativ.

Jag vet ju inte riktigt hur de har resonerat när de tog fram dessa lådor så jag vill egentligen inte hålla på och såga konstruktionen.

Nelson Pass förklarar delvis fördelarna med PPSL i sin öppna baffel artikel:

http://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf

Med ena elementet vänt åt andra hållet i en så trång och tight slot som möjligt så får du en högst påtaglig andratons-utsläckning och en rejäl undertryckning av energiöverföring till lådan (mekaniskt brus i lådväggar och förluster). Man brukar prata om ca 20 dB undertryckning av andratonsdist och 20 dB undertryckning av lådljud vid lite glädjande ljudtryck. Det är rätt spektakulära förbättringar!!!

En korrekt konstruerad PPSL låter rätt likt ett horn fast inte lika storskalig och överväldigande såklart.

PPSL kan görsas som en sluten låda, en BR (gud vet varför man sjunker så lågt?!?), TP, TH, ODQW mfl avstämningar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/11/05 :  12:27:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
welter sys is very pro-PPSL as well, having built his own and found they are unlike any other subwoofers because they are so clean


http://data-bass.ipbhost.com/topic/179-push-pull-slot-loaded-quad-si-ht18s/

Information och bilder från ett 218 PPSLbygge.

Han har en allt för stor slot. Man får en kvartsvågsresonator som tenderar att öka mängden övertoner (dist). Sloten skall vara så liten och tight som möjligt för att minska dess benägenhet att bli en kvarsvågsresonator. Man bör undvika en plan platt bottenyta längst in i sloten av samma anledning.

Edited by - Circlomanen on 2018/11/05 12:34:25
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2018/11/05 :  13:43:45  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Intressant !!

Hittade lite matnyttigt här : https://www.hifizine.com/2012/12/subwoofer-origami/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000