HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MiniDSP, DSPeaker vs analoga filter old shool?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2018/11/24 :  10:26:46  Show Profile Send ymf a Private Message  Reply
Min DAC dog igår och därav funderar jag på ny setup och alla nymodigheter med apparater där man med eller utan datorn kan inkludera DAC, aktiv delning, DSP och försteg, vs mer analog setup likt den jag kört nedan....Tips ?
Nyttjar uteslutande datorn för att spela musik (källor Jriver Media Center app för att spela FLAC-filer samt streamingtjänsten TIDAL, bägge inställda så att WASAPI nyttjas och att Windows inte hanterar ljud eller volym alls) via USB-DAC till Pro-Ject Pre Box SE försteg till Senetc EC9 HP/LP delningsfilter till aktiva subbor under 80Hz och PrimaLuna Prologue Five rörslutstteg till övre registren.

Har kört såväl slutsteget (100k ingångsimpedans) med som utan försteget men det blommar ut bättre med försteg, tyvärr då jag gärna minimerar involverad elektronik.

Är inte så påläst när det gäller alla dessa apparater som kan agera DAC, DSP med delning etc men inser att signalbehandling i den digitala domänen av flera skäl är att föredra....DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core för att ersätta såväl DAC, delningsfiltret och försteget lockar, likväl som MiniDSP-produkterna men lånade en sån och den va på gräns till för invecklad för mig....
Fjärr med möjlighet att kunna välja mellan några lagrade olika ljudbilder vore inte fel....

Så erfareneheter av dylika DSP och allt-i-ettlösningar vs gamla hederliga som jag har, för en gammal gubbe som gärna finputsar och mixtrar med ljudbilden men samtidigt inte fixar för mycket moderna apparaters inställningar?

Gör nåt då !

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/11/24 :  11:36:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Dspeaker anti-mode 2.0 dual core har ju alla de funktioner du önskar!

Jag har en sån som jag använder för att integrera mina bashorn i systemet med, men det är också det enda jag använder den till, samt den fina rums-kalibreringen.
Menyerna är lättanvända och man kan gå in och justera lite här och var för önskade kurvor och nivåer.

De andra funktionerna har jag ingen åsikt om då jag inte använder dem.

Det enda jag saknar är att kunna ställa delay mellan kanalerna, och därför ska jag byta ut min inkom snar framtid.

Var bor du?
Om du av en slump bor i närheten av Rimbo eller Uppsala så kan du få låna och prova!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2018/11/24 :  20:30:06  Show Profile Send ymf a Private Message  Reply
Såg nu att DSPeaker inte har flera par RCA ut så den kan man ju tyvärr inte bi-ampa med och dela bort basen ifrån rören till med. Rumskorrigering är lite ball men inte prio. Volymkontroll på fjärr, DAC och aktiv HP/LP måste. Kikar försteg med dessa egenskaper men hittar inga. Kanske är hemmabioförsteg man får spana in men känns långt från HiFi

Gör nåt då !
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/11/24 :  21:45:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nej, det stämmer, det är bara två kanaler ut.
Det är synd!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/11/24 :  22:30:30  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Enligt den här sidan kan du köra fyra kanaler ut från Dual Core 2.0 :

http://www.dspeaker.com/en/technology/anti-mode-technology/anti-mode-20-dual-core-connection-examples.shtml

Annars kanske DEQX kan vara något? Lite saftigare pris men allt i ett kit och förmodligen hög standard.

Jag kör en MiniDSP OpenDRC DI till ett Dynacord DSP600 samt ett Labgruppen IPD2400. Går att hitta på mycket kul med det

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2018/11/25 :  11:36:55  Show Profile Send ymf a Private Message  Reply
Hade missat det om att ansluta både RCA och XLR-utgångarna samtidigt på DSPeaker, intressant! Har visserligen inte balanserat på steget till topparna men det går ju att nyttja XLR-RCA med adaptrar. Blir fundersam till detta i länken du skickade dock: Note: in this setup the cross-over of the subwoofer must be used instead of ones in Anti-Mode 2.0 Dual Core. Hmmm, kan man enbart skära bort basen från topparna genom DSPn då och får nyttja subbarnas inbyggda delning alltså? Kan DSPn verkligen jobba optimalt om den inte har full kontroll över subborna i den digitala domänen då??
Slipper visserligen degradera topparnas signalbehandling med analog filtrering iaf och kan skippa separat anaologt delningsfilter. Black week-pris dagen ut på DSPeaker så vart det ågren....

Gör nåt då !
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/11/25 :  14:00:31  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
The devil is in the details, som vanligt. Jag landade i att dela upp funktionerna. MiniDSP sköter volym digitalt och FIR-filter för att styra upp fasfel. Dynacord DSP600 sköter 3 av 4 delningar och eq. Labgruppen IPD 2400 sköter subbarna med delning och eq. MiniDSP'n matar DSP600 och IPD2400 med AES/EBU. Det funkar kalas och går att bygga ut med fler kedjade AES/EBU enheter om behov skulle uppstå.

Ett alternativ som jag lyssnat på och som funkat fint är Lynx Aurora med USB. Det ger dig 8 eller 16 kanaler DAC. Sen får du fixa delning, eq samt fas i någon faltningsmotor i en PC. JRiver har en bra tror jag. Förmodligen skulle det funka bra med roon också.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2018/11/25 :  16:20:25  Show Profile Send ymf a Private Message  Reply
Blir gärna många apparater...Jag har Jrivers Media Center men är inte insatt i vad man kan göra däri avseende rumskorrigering, delning etc. Kanske ska ta en titt på det först. MiniDSP känns inte fel, men komplext

Gör nåt då !
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/11/25 :  17:02:51  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Om du kör PC så kan du stoppa i ett studioljudkort i datorn och experimentera. För några år sedan var det väldigt populärt med Lynx 2B t.ex. Det har jag provat och det låter utmärkt. I JRMC kan du köra convolution filter och channel routing så du har möjlighet att dela aktivt, eq'a och faskorrigera. Bör finnas många guider på nätet om hur man gör det bäst. Du behöver också mic, mätprogram, program för att generera convolutionsfilter. Jag har kört med MiniDSP U-mik, REW och RePhase men det finns fler alternativ.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2018/11/25 :  21:29:03  Show Profile Send ymf a Private Message  Reply
har ett bra lyssningsrum så det blev en ny DAC med MQA-stöd

Gör nåt då !
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/11/26 :  23:30:37  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul! Vad blev det och hur låter det?

Har spenderat kvällen hos en musikkompis med att lyssna på en Chord MScaler med en Chord DAVE. Låter oförskämt bra, en helt ny nivå av digital återgivning för mina öron. Lite kostsamt dock

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/11/27 :  07:55:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag är en förespråkare av old shool analoga filter.
Skillnaden i mina öron är ungefär densamma som att jämföra vinyl med CD en mer organisk, levande ljudbild. Har provat digitalt (minDSP), aktiva filter med OP-förstärkare samt traditionella analoga L-C filter, och alltid återvänt till det senare.
Mina 5..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/11/27 :  10:07:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är det fler som delar Pix erfarenhet att ni hör skillnad på analoga och digitala filter?
(med samma delningsfrekvenser, brantheter osv...)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/11/27 :  13:25:09  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Pix jämförelse med vinyl vs CD är ganska bra även om jag snarare skulle jämföra det med en klassisk sportbil och en modern supersportbil.
Det finns en väldigt stor fördel med analoga filter och det är kostnad. Med de andra behöver du alltid använda flera slutsteg och det är oftast mycket dyrare än komponenterna i filtret. Analoga filter kommer att påverka mera då de sitter mellan förstärkaren och högtalaren(elementen). Du får resonanser av filterkomponenterna och av att du har flera element, förluster och "sämre" kontroll. Men det är många som gillar förstärkare med lite eller ingen återkoppling och transformatorer också
Med aktiva, och framförallt digitala, filter har du mycket mer möjligheter att kompensera för elements egenheter. Du kan kompensera för rummets påverkan osv. Det är nästan fel att jämföra det mot varandra
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/11/27 :  13:54:37  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Har man en gång börjat att köra med aktiva filter så finns det ingen återvändo!
Ni vet, som att dra bort filten över högtalarna...
Dessutom så bränner man inte en massa energi i onödan, utan slutstegen levererar direkt till elementet/en.
Enda nackdelen är, som tidigare nämnts, fler slutsteg.
Mina 5 cent...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/11/27 :  14:55:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tror att det är svårt att säga vad som är rätt och fel här.
Egna preferenser och den egna anläggningen spelar stor roll.
När jag spelade CD (med en rad av integrerade och digitala kretsar) märkte jag knappt någon skillnad mellan digitala vs. analoga filter.
Troligen beroende på att ljudet redan innehöll de defekter den digitala domänen ofrånkomligt innehåller.
Dock när jag spelade vinyl och med en hel-analog signalkedja via enbart 4 trioder, så blev degraderingen med digitala filter uppenbar.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000