HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Digitalt högtalarfilter i FPGA Ver 0.2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2018/12/09 :  22:38:51  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Anledningar till ny version
Det finns ett antal punkter som gör att jag vill utveckla en ny version även om Ver 0.1 sitter i stereon här hemma och fungerar fint.
1. Ver 0.1 blir lite för varm, och drar en del ström. Det tycker inte känns bra ur miljösynpunkt.
2. Jag vill kunna ladda in nya filterkoeficienter på ett smidigt sätt utan att behöva synesetisera om koden för FPGAn.
3. Jag vill kunna utnyttja FPGAn fullt ut, och för det behövs en extern klocka med högre frekvens.
4. Det viktigaste. Vad ska jag annars göra nu när ver 0.1 är klar.

Uppdateringar till Ver 0.2
1. Ny kraftförsörjning som klarar inspänning mellan 10-20 V.
2. Ny analog del. Med DAC som drar mindre ström än Ver 0.1. Sen har jag tagit bort den analoga volymkontrollen, som visade sig brusa en del.
3. En Raspberry Pi har integrerats, för att ta över uppgifterna som en picoblaze processor i FPGA:n hade hand om. Raspberry Pi används även för att konfigurera FPGA kretsen vid uppstart.
4. Eftersom en Raspberry Pi har mera minne och processorkraft än picoblaze processor har, så har jag även lagt till möjlighet att ansluta en grafisk display.

Så här ser schemat ut just nu.
http://privat.bahnhof.se/wb468040/DigitalFilter2/Schematics.pdf

Och så ungefär så här har jag tänkt att mönsterkortet ska se ut.

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2018/12/10 :  09:29:22  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Imponerande!
Snyggt caddat.

Signatur..
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2018/12/10 :  21:04:26  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Tackar.
Nu har jag lagt ordern på mönsterkortet hos JLCPCB. Det ska bli spännande att få se hur det ser ut när det kommer tillbaka.. Det stod att de hade discount på frakten, som jag inte hade räknat med, så det blev totalt 340 kr med DHL frakt.

Edited by - Bjäris on 2018/12/10 21:05:24
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2018/12/12 :  17:59:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Sjukt seriöst. Imponerad!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/12/12 :  21:13:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul med seriös DIY! Bra val att lägga ut funktioner till en Pi för att frigöra resurser i FPGA'n. Hoppas vi får följa designen och arbetet framåt Om du får tråkigt så kan du alltid implementera fir-filtren i GPU'n på Pi'en istället och köra pass through till dac'arna.

Edit: Kanske via OpenCL och detta:

https://github.com/doe300/VC4CL

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2018/12/12 21:28:20
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2018/12/15 :  12:13:33  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply

Jag fick det här i ett meddelande från DHL. Hoppas att mönsterkortet kommer rätt..
Det teoretiska maxvärdet på filtret som grafikchippet skulle klara är faktiskt något högre än vad jag siktar på i fpgan. Det är ju lite störande. :-). Jag får lära mig löda BGA kapslar till nästa generation, så att jag kan välja en större FPGA eller en Spartan 7 kanske.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2018/12/18 :  13:18:27  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu har mönsterkortet kommit, så nu ska jag börja montera strömförsörjningarna, och se om dessa funkar som jag har tänkt..
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2018/12/19 :  12:19:05  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Helt fantastiskt!
Flyback konverten som omvandlar inspänningen till +5V och +/- 8V fungerade på nästan första försöket. Det var vara en diod som jag hade vänt på.
Så nu har jag lindat min första egna #8221;transformator#8221;. Den kanske inte ser så snygg ut invändigt, och jag fick klämma till lindningarna med en polygrip, för att få på feritkärnan, men det syns ju inte på utsidan. :-)
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2018/12/29 :  14:52:10  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu har det rört sig lite framåt. Jag har lött dit FPGA kretsen, och fått kontakt mellan den och Raspberry Pi kortet.

Jag läste den här länken och blev lite sugen på att försöka automatisera mätprocessen, och få fram filtren på ett smidigt sätt. Men det får bli om jag har tråkigt och mycket tid över någon gång i framtiden.
https://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/215529-python-correction-porc.html
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/01/08 :  20:20:58  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Bjäris, detta är intressant och jag är imponerad av ditt kunnande och tålamod!
Verkar som om detta skulle kunna funka till mina Fjorgyn, eller har jag fattat fel? Aktivt filter (4-vägs?) equalizer och FIR-filter i ett?

Kör hårt!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/01/09 :  23:17:51  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej Amatören. Japp det här kortet borde fungera alldeles utmärkt till dina högtalare, men det kan dröja ganska lång tid innan jag har något framme som jag kan låta någon annan prova. Vad har du för delning nu? (Ber om ursäkt om jag har läst lite slarvigt)
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/01/09 :  23:53:08  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tid har jag gott om!
Om jag inte missminner mig så ligger delningarna ca 80-350-2500 Hz med 48dB branthet.
Dessutom har jag korrigerat för fasförskjutning och rummet.

Fråga: Idag kör jag med ett Xilica filter, riktigt bra förutom att det brusar lite svagt vilket kan störa vid mycket låg volym och mellan låtarna. Hur är ditt filter på denna parameter?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/01/10 :  21:29:52  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Amatören: Prova med L-Pad. Det gjorde susen (eller tog bort det...) hos mig. Med hög känslighet så hörs allt trots lågt brusgolv i elektroniken.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/01/10 :  23:08:23  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
HerrD: Bra tanke, det provar jag gärna.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/01/11 :  16:02:52  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Om det brusar även när du kortsluter ingångarna till effektförstärkarna, så är nog L-pad enda valet, om du inte vill modda effektförstärkaren eller skaffa nya.

Blir det tyst med kortslutna ingångar till effektförstärkaren, så är det mera lämpligt att dämpa signalen till ingångarna. Kanske med en kabel likande den jag gjorde till min förstärkare. http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95855
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/01/11 :  16:11:03  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hur mycket ver 0.2 av mitt filter kommer brusa, får vi se när det är färdigt. Ett av målen är att det ska brusa mindre än det första.
Jag vet inte vad man brukar ha för enhet för känslighet på aktiva högtalare från lågnivå till ljudtryck. Först hade jag 52 dB/mV. Då kunde jag höra brus på 1 meters håll. Nu när jag har dämpat med 20 dB till 32 dB/mV så är det precis att jag kan höra ett svagt brus när jag lägger örat intill högtalaren.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/01/15 :  12:43:57  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu har jag fått displayen att fungera också. Signalen går från Raspberry Pi via I2C till fpgan, och sedan via det parallella interfacet (KS0108) till displayen.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/04/04 :  09:21:05  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej. Är det någon som vet vart man kan köpa en liten bit aluminiumplåt. Jag skulle behöva en skiva för att skruva fast kretskortet på och för att leda bort värme. Jag behöver 20*30cm ungefär. Tidigare har jag köpt 2 mm tjock på clas ohlson, men det tjockaste jag hittar nu är 1,5 på bauhaus. Jag är orolig att 1,5 mm blir lite svajigt, så 2-3 mm tror jag är lagom.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2019/04/04 :  13:30:08  Show Profile Send Parasite a Private Message  Reply
Bjäris. Om man vet vad du bor kanske de är lite lättare , hade du bott nära eksjö hade jag kunnat fixa på jobbet

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/04/04 :  14:48:35  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Tack för erbjudandet. Jag bor i Linköping, så nu är detta det mest lockande alternativet. https://www.bauhaus.se/plat-aluminium-250x500x1-5mm
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/04/07 :  22:44:40  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
I dag var jag nere på Bauhaus, men det blev inget köp. Det stod att de hade 5 st på hemsidan, men hittade ingen. De jag hittade av andra tjocklekar var vikta eller skadade i hörnen.. Så det blir till att leta vidare.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/04/08 :  08:51:16  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu har jag beställt plåten från ett annat ställe. Det blev en hundring dyrare på grund av frakten, men å andra sidan får jag dubbelt så mycket och i den tjockleken jag ville han från början.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/04/23 :  01:04:12  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Vad kan du göra bjäris som man inte kan med en minidsp?
För mig lutar det åt minidsp om jag inte hittar ett alternativ.
behöver 2*3 kanaler ut för aktiv delning samt möjlighet till FIR filter och delay.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/04/24 :  18:27:09  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu är jag inte så jättebra påläst kring vad de nyare minidsp varianterna klarar. Tittade på deras hemsida och det finns en uppsjö med nya varianter.

När jag började med projektet så hade minidsp bara analoga ingångar, och jag vill ha så ren signalkedja som möjligt, därför har jag bara digitala ingångar på mitt kort.

Sen hade minidsp lite halvdåliga recensioner kring DA omvandlarna när jag tittade för några år sedan, och problem med brus mm. Nu har minidsp dsp enheter i olika prisklasser, så det borde ju inte vara något problem i de dyrare.

Jag tror att minidsp fortfarande byter samplingsfrekvens på ljudet och använder 48 eller 96 khz som samplingsfrekvens. Mitt använder den samplings frekvensen som insignalen har hela vägen till DA omvandlarna. Jag körde blindtest för några år sedan och testade om jag kunde höra skillnad på om en cd skiva var omsamplad till 48 khz och det kunde jag. Så en apple TV av gen 2 försämrar i alla fall ljudet när den byter samplingsfrekvens. Hur det är med minidsp vet jag inte, de kanske har bättre algoritmer.

Anledningen till att jag fortsätter med prorjektet är att jag vill veta hur min enhet fungerar och att jag vill ha signalkedjan så ren som möjligt. Om jag skulle satsa på ett annat system, så hade det nog blivit http://www.freedsp.cc/.

Det vore jättekul om du ville bygga ett digitalt filter enligt min ritning, men jag kan inte rekomendera dig att vänta. Det kommer nog ta några år innan jag är klar.
Jag har hört någon säga att hifi är en dyr hobby, men jag lyckas lägga ner ganska många timmar per krona som jag behöver köpa utrustning för, så jag tycker den verkar ganska billig. :)
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/04/24 :  19:06:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
quote:
Jag har hört någon säga att hifi är en dyr hobby, men jag lyckas lägga ner ganska många timmar per krona som jag behöver köpa utrustning för, så jag tycker den verkar ganska billig. :)


Och vad tror du att du kostar per timme?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2019/04/24 :  21:48:18  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Det beror på om man ser konstruerandet eller skälva lyssnandet som hobbyn. Om man ser lyssnandet som hobbyn och arbetet för att komma dit som just arbete, då kanske man får kanske lägga på en 150 kr/timme. Men nu har jag ett till stor del självbyggt system som jag är ganska nöjd med, och ser själva konstruerandet som själva hobbyn.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000