HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Snabbprojekt: Recap PSU till NTP177-400
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/21 :  20:02:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tja, vad gör man då man har tråkigt en Torsdagskväll och precis har fått hem en 40 år gammal VU-mätare?

Jo, man drar igång ett snabbt recap-projekt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/21 :  20:14:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
NTP177-400 är en "Peak Program Meter", det vill säga en VU peak-mätare som användes i studios. Jag kommer att använda den då jag spelar in på mina rullbandare för att vara säker på att jag inte överstyr.

Min mätare kommer från Tyskland och jag har ingen aning om när någon gav den lite kärlek senast så det första jag gjorde var att koppla in och kolla att den funkadem vilket den gjorde, puhhh!

Nästa steg var att öppna och se hur man kalibrerar den och det var då den äckliga "läckande elektrolytkondensator"-doften slog emot mig så snabbt som ögat letade jag fram ersättningskonensatorer för kraftaggregatet.



Det blev finkondingar, Panasonic FR, som filterkondingar efter likriktaren.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/21 :  20:16:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Snabbt och lätt hittade kondingarna sina nya platser i NTP-aggregatet.



Ganska enkelt aggregat NTP designat, men det funkar och är ändamålsenligt så varför inte?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/21 :  20:19:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

När jag ändå hade isär den tog jag mig en titt på hur man justerar och hittade justeringen under en liten lucka.



Det ser inte allt för svårt ut bara man har en bra signalgenerator. Och som av en händelse så råkar jag vet en kille med en sådan! Ping Secanbj!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/21 :  20:28:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Min VU-mätare har som sagt varit i Tyskland och det fick jag bevis för under locket.



"Bavaria Film" verkar vara en stor studio som spelat in allt från Hitchkock och Monty Python till Oliver Stone. Jag undrar vad de gjorde i Studio-D på 90-talet då min VU-mätare troligtvis fortfarande var i bruk?

Datumen 3/91 och 1/91 tyder på att den varit inne för kalibrering då åtminstone. Jag sätter nog en krumelur på den då jag kalibrerar den så att den som öppnar den om 40 år också har lite hum om vad den varit med om.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/21 :  20:32:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När jag var klar var jag ju tvungen att testa om patienten överlevde operationen....



Och det gjorde den!

Nu får den vila och pryda sin plats medans den inväntar att vi skall kalibrera något och därefter kommer den att brukas då jag gör inspelningar tror jag.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2019/02/22 :  09:20:19  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
klart vi skall kalibrera
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/02/22 :  10:55:13  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Pac & secanbj

Älskar er hängivenhet!
Totalrenoverad Studer, som är bättre än när den var ny, map på kondensatorvalet, sådana kondensatorer fanns ju inte när den lämnade Studers fabrik.

Trimning på det och PPM fyndet.....
-Det kommer att låta världsklass!

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/02/22 :  12:20:46  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Hej Pac & secanbj

Älskar er hängivenhet!
Totalrenoverad Studer, som är bättre än när den var ny, map på kondensatorvalet, sådana kondensatorer fanns ju inte när den lämnade Studers fabrik.

Trimning på det och PPM fyndet.....
-Det kommer att låta världsklass!

Med vänlig hälsning, highfive


+1
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/22 :  16:13:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
quote:
Hej Pac & secanbj

Älskar er hängivenhet!
Totalrenoverad Studer, som är bättre än när den var ny, map på kondensatorvalet, sådana kondensatorer fanns ju inte när den lämnade Studers fabrik.

Trimning på det och PPM fyndet.....
-Det kommer att låta världsklass!

Med vänlig hälsning, highfive


+1


Tack!

Att "komma så nära källan det går" är ju liksom syftet och målet med sådana här övningar.

Världsklass? Ja det hade ju varit roligt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/25 :  12:22:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I helgen fick jag hjälp att kalibrera den. Tack Secanbj!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2019/02/25 :  14:04:19  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
nemas problemas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000