HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Loftin & White DIY med 2A3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/02/25 :  22:11:41  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej
Börjar en bygg/bildtråd nu, skall vara klart till DIY-Träffen i Mölnlycke.


Bild på råvarorna

Finns
Schema, låda, nättransformator i lådan, swinging reactor, kondensatorer, rör, rörsocklar, utgångsjärn, kontakter, potentiometer, ratt, IEC-nätbrunn med filter, kopplingstråd.
Saknas: Resistorer.

Utgångstransformatorer från UTC (NOS)
Swinging reaktor från UTC (NOS)
Kondensatorer från RIFA och Arcotronics (NOS)
Potentiometer från Noble (NOS)
Rör från Kina (NOS)
Låda med nät-transformator från AGA, har varit någon slags linjeförstärkare.

Schema från L'Audiophile: Loftin et White

mvh highfive

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2019/02/26 :  00:10:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser lovande ut, jag är svag för gamla inkapslade trafos.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/02/26 :  06:08:36  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
UTC produktkatalog från 1963 finns här:
http://www.junkbox.com/electronics/utc_transformer_catalog_1963.pdf

Utgångstransformatorerna är av typ S-14


Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2019/02/26 06:30:50
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/03/04 :  04:35:02  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply

Lådan är strippad och rengjord

Nu börjar det roliga, inga hål förutom de små för novalrör, har rätt storlek eller placering för att det skall vara användbara.

Ny topplåt i eloxerad aluminium skall skäras till och förses med hål, mha stegborr.
Placeringen av transformatorer och rör skall vara både estetiskt och viktfördelat, så att tyngdpunkten hamnar någorlunda i mitten. Jag tänker mig en extra glödspänningstransformator till vänster, utgångstransformatorerna, slurören, ingångsrör, mätare för anodspänningen, anodspänningskondensatorer, swinging reactor och till höger nätspänningstransformatorn.

Utgångsjärnen och rören är ju det man vill ha i centrum på ett bygge. Speciellt om man kör den utan den perforerade kåpan på kvällen eller natten, som är rörens tid,

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2019/03/04 08:51:13
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/03/04 :  05:57:24  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det här kan ju bli riktigt snyggt.
Ser fram mot att se fortsättningen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2019/03/04 :  16:29:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Helt i min smak! Du tänker väl på att vända trafos och drosslar så att de får minsta möjliga magnetisk koppling till varandra? Ett effektivt sätt att minska mängden brum.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/03/05 :  00:08:39  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Helt i min smak! Du tänker väl på att vända trafos och drosslar så att de får minsta möjliga magnetisk koppling till varandra? Ett effektivt sätt att minska mängden brum.


Tack för tipset!

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000