HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken skivspelare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2019/05/11 :  20:03:39  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message  Reply
Detta är första inlägget på en massa år, har inte varit aktiv eller i hifi-träsket på över 10 år men har lite hittat tillbaka på sätt och vis. Jag har idag en rigg med JBL-L250, Musical Fidelity A370, Audio Analogue Bellini, Pioneer PD-S06, Yamaha WXC-50 och letar nu en vinylsvarv för minnenas afton. Sitter ju på gamla vinyls och vill gärna lyssna på dom igen.

Vad finns att välja på idag upp till 7-8 tusen med pickup?

/J

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/12 :  17:25:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Minnenas afton? Det låter som att du inte är ute efter en "super-transparent, HiFI-parametrar 100%, Extrem-maskin?
Det finns oändligt många äldre skivspelare att välja bland. Jag håller på och grottar mig ner i sextio/sjuttio-tals-spelare, främst Dual och Lenco just nu. Baserat på det skulle jag nog tipsa om en DUAL 1219/29 eller Lenco 70/75/78.
Om du parar en av de apelarna med en juste ny nål (Jico SAS?) till MM-pickupen som troligtvis redan sitter där får du mycket växel över att köpa skivor för.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2019/05/12 :  18:24:25  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message  Reply
Njae, kanske inte "super-transparent" men ändå detaljerad då jag upplever riggen nu som ganska bra, förvånansvärt bra faktiskt. Jag är helt grön med vinyl, har inte haft det på 30år.

/J

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/05/12 :  18:31:29  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Håller med föregående talare (Pac) här! En Lenco 78 tjänstgör som svarv och jag växlar mellan en Ortofon 2M Red och nån form av Shure M44 utan att kunna avgöra vilken som låter bäst... Men det låter hursomhelst inte illa alls och spelaren är väl nästan skottsäker. Ortofonen kostade runt 1200 och spelaren var ett soprumsfynd (!). Sån tur har man väl inte ofta, men en begagnad L78 borde väl inte vara omöjlig att komma över.

Edited by - lampuradio on 2019/05/12 18:32:54
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2019/05/12 :  19:11:40  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message  Reply
Finns en DUAL 1019 på blocket, nyservad av Svalander, kanske vore något.

/J

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2019/05/13 :  20:24:25  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Lenco kan man få för några hundringar upp till tusingen. Tonarmens knivlager ofta dåliga men det kan man fixa lätt. Armens phonokabel kan behöva bytas, har en DIN-kontakt som oftast inte passar din förstärkare. Annan bra Spelare som kostar mer, kanske några tusen är Thorens TD160. Behöver säkert lite fix också.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/14 :  07:05:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Finns en DUAL 1019 på blocket, nyservad av Svalander, kanske vore något.

/J


Ja allt beror på vad du är ute efter.

Skall du ha absoluta topp prestanda så äts sparbössan upp av ett svart hål och du kan fortsätta hälla pengar i det, "the sky is the limit".
Om du vill ha riktigt bra prestanda och en fullständigt "skottsäker" spelare som håller till dommedagen så varför inte en Technics SL1210, ny eller gammal beror helt på budget.
Är det lite mer attityd du är ute efter kombinerat med justa prestanda och kan fixa/trixa lite själv så levererar en vintage-spelare bra och då framför allt Dual 1019/1219/1229 eller Lenco 70/75/78.

Sen finns det oändligt många fler spelare så det är bara till att börja botanisera och se vad som funkar för dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2019/05/15 :  20:13:55  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Jag har en Pro-ject RPM4 att sälja, med Ortofon OM30 pickup, remmen byttes för bara några veckor sedan, helt komplett med originalkartong och dammskydd modell ostkupan. Bilder och tester finns på nätet. Spelaren finns i Göteborg PMa, vid intresse.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000