HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 what i think
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/06/01 :  16:50:32  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, det jag tycker är bland det viktigaste är att inget sticker ut. Alltså rak frekvensgång. En bra högtalare ska som jag då tycker konstrueras som ett välstämt musikinstrument om man kan säga så, detta har alltid varit min ledstjärna i det hela.
Sen var väl kanske frågan mer vad som gällde fabrikstillverkade högtalare, här har jag svårare att uttala mig eftersom jag saknar erfarenhet. Men när det kommer till Hifi i stort, är det en massa parametrar att ta hänsyn till. Men det är även frågan om vad man helst vill uppnå med sin högtalare. Ska den passa bäst till Disco och Rock eller ska den passa mera bra till mer akustisk musik. De här frågorna avgör iså fall valet av konstruktion mera än valet av själva högtalaren som sådan, sas.
Men för att ge ett någorlunda svar rent tekniskt vad gäller högtalare finns det en del grejer att reflexerna över så länge vi pratar om vanliga konstruktioner så som basreflex och slutna system.

Basreflex passar jättebra till mera akustisk finstämd musik, såsom areor, en del poppmusik och liknande, som har sitt energiinnehåll i mera lugna framträdande. Men gäller det mera pop och sådan energirik musik. Tror jag det blir bäst med slutna system.

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/06/01 :  17:04:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det här blev het fel. går inte att ta bort
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/06/01 :  18:07:25  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag föredrar slutna lådor med fas och tidskoherenta element för klassiak musik och jazz. John Dunlavy och Vandersteen i all ära.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/06/01 :  19:29:18  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det kan jag mycket väl försto, men jag vill samtidigt komma så lägt i basen som möjligt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000