HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TEAC Reel to reel, Är det något att ha?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/06/26 :  17:27:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag sprang på denna TEAC A-3300SX med ett 20-tal tillhörande band.
Men då jag inte har en susning om rullisar så behöver jag råd från er kunniga. Allt jag vet är att den ser kosmetiskt fin ut och att den "låter". Har inte möjlighet att prova den mer än så.

Är den värd att lägga tid/energi/pengar på?

Vad skiljer en "bra" rullis (typ Studer) från en sämre?




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/06/26 17:29:25

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2019/06/26 :  18:04:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu är jag inte expert på området heller men den där är nog inte fy skam.
Två kanaler på fyra spår (mig veterligen det normala formatet för hemmabruk), tar 10,5" spolar och kör 3 3/4 och 7,5 ips bandhastighet.
Gör rent alla delar i bandföringen (utom tryckrullen!!!) med isopropanol på bomullstops och ge den en provkörning, risken är stor att du också fastnar i ett musikformat som får vinyl att framstå som billigt och praktiskt i jämförelse Faller det dig inte i smaken så kan den alltid få flytta norrut hem till mig, jag har storebrorsan till den där hemma i studion...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/26 :  19:45:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hehehe, som varande väl nedsjunken och tillbakalutad i rullbandar-träsket är detta en tråd jag gärna bidrar till.

Men, med det sagt så är det mina egna åsikter jag luftar och inget annat. Så här är mina två cent:

quote:
Jag sprang på denna TEAC A-3300SX med ett 20-tal tillhörande band. Allt jag vet är att den ser kosmetiskt fin ut och att den "låter". Har inte möjlighet att prova den mer än så.
TEAC är ett anrikt märke som gjorde fina maskiner. Hur "navel-strängen" var mellan TEAC och TASCAM när det begav sig kan jag inte säga men faktum kvarstår att bägge märkena låg/ligger i samma koncern och att en del TEAC-produkter bar TASCAM's logga och vise versa. TASCAM är riktigt bra grejor, speciellt deras större maskiner, tex den här!

Att den "gör ljud" är en väldigt bra start, men räkna med att du får helrenovera den om det inte gjorts de senaste 5 åren. Det absolut viktigaste att ha koll på är hur slitna tonhuvudena är. Be att få bilder på tonhuvudena så att du kan se hur djupt bandet "ätit sig in i" huvudena så har du en fingervisning på hur hårt den gått och om huvudena kommer att funka ett tag till.

quote:
Är den värd att lägga tid/energi/pengar på?
Det kan bara du avgöra. Om du är ute efter ett investeringsobjekt så är det fel maskin. Då skall du välja något som är mer eftersökt typ Nagra, Stellavox, Studer, Telefunken, Technics,...

Om du däremot är ute efter en maskin som ger bruksvärde och många sköna lyssningstimmar så varför inte? Visst finns det maskiner som utklassar den, framför allt studio-maskinerna, men det är bara du som kan bestämma var du skall ställa siktet.

Det är en 4-track och just nu är 2-track mer i ropet. De som ger ut band gör det för 2-track enbart några få av dem ger även ut 4-track.

quote:
Vad skiljer en "bra" rullis från en sämre?
Prestanda.
En bra bandare
  • är konstruerad så att den har Örnkoll på bandföringen så att den ALDRIG skadar bandet.
  • har Tonhuvuden som har ORDENTLIGT Med headroom och kan både avge och ta emot MYCKET kraftiga magnetfält utan att mättas(tonhuvudskonstruktion är fortfarande lite av svartmagi....)
  • har elektronik som är stabil och som kan supporta den fulla dynamiken som tonhuvudena kan avge
  • är enkel att serva och är inte byggd som ett korthus som måste plockas isär för minsta lilla.



P.s. Studer är inte allena rådande vad det gäller prestanda-maskiner. Det finns många tillverkare som gjorde riktigt bra/fina maskiner när det begav sig. TASCAM/TEAC, Otari, Studer, AEG-Telefunken, Philips, Lyrec, Stellavox och Nagra är några av dem det finns fler.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/06/26 :  20:53:05  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En "bra" bandare dör inte av att stå avställd ett antal år. Revox (Studer) är exempel; det som kan åldras och dö är gummibandet till räknaren, i övrigt är det bara att köra om man inte har extrem otur och nåt lager börjar tröga till (torkat smörjmedel). Just denna känner jag inte till, men helrenovering låter inte obligatoriskt, tycker jag. Rengöring, möjligen smörjning (mikromala mängder symaskinsolja på ett antal strategiska ställen är vad jag brukar få ta till), kontaktsprej... Det avgörande är, som nämnts, att tonhuvudena är i gott skick. De kan inte "renoveras" eller förbättras om de är slitna. En viktig punkt är drivsystemet. Remmar, gummihjul etc kan vara i dåligt skick och behöver då bytas/ersättas, men alla bandare använder inte samma system för drivningen; har man tur är det elektronisk hastighetsstyrning och inga drivremmar hit och dit för spolarna.

Sen är det ju en fråga om nån entusiast har börjat skruva om tonhuvudvinklar och förmagnetisering, då kan man få lite att göra för att det ska låta bra. Fyrspår är bra ur bandekonomisk synvinkel, man får en stereoinspelning i vardera riktningen. Med 19 cm/s brukar det låta bra om man har bra band (Scotch, Maxell, Agfa...). Tvåspår (stereo i en riktning) ger bättre brusnivå och mindre risk för tysta punkter, men hur viktigt det är beror ju på vad man ska ha maskinen till. Jag brukar faktiskt ibland (fortfarande) spela in "blandband" om det ska vara lite party. Då spelar låtvalet större roll än ljudkvaliteten...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/06/27 :  10:32:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Köpt!
Kommer med mer frågor när det är dags för renovering.
Tack!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/27 :  13:03:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul! Det blir nog bra.
Kan tänka mig att du kanske kopplar in lite egenkonstruerade förstärkare vad det lider och det kommer att bli kanon!

Men du, låt bli symaskinsoljan som rekommenderas ovan. Den är inte gjord för sinterlager så det är bättre om du skaffar en sinterlager-olja som passar till din maskin. TEAC har säkert en rekommendation, om inte så kör på det TASCAM rekomenderar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/06/28 :  08:57:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det fanns små möjligheter att närmare undersöka prylarna innan köp, så det blev lite "grisen i säcken".
Har nu packat upp, grovstädat och fått en bättre bild av prylarna.

En hel del band, NABs och spolar hängde med. Något av banden är noterat inspelat 2018, vilket får mig att tro att spelaren nog används ganska nyligen. Bra tecken



Spolar och band är av olika fabrikat. Allt från Philips, Agfa till Ampex.


Någon knapp går lite segt, men annars "känns" allt fungerande. Någon liten repa någonstanns, men över lag känns den väldigt fräsch.


Öpnade bakpanelen och kunde konstatera att den är i det närmaste dammfri på insidan. Skall besöka apoteket i dag och köpa ren Isopropanolalkohol för att rengöra tonhuvudna.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/28 :  10:30:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Skall besöka apoteket i dag och köpa ren Isopropanolalkohol för att rengöra tonhuvudna.
En mycket bra början!

Ta av skyddet över tonhuvudena och rengör allt i "tape path"(vet inte riktigt vad det kallas på svenska) utom tryckrullen och andra gummi-delar.

Tryckrullen kan du ta av och klämma åt med tummen och pekfingret över sinterlagret och göra rent med tandborste och Yes-diskmedel. Om den är torr kan du "borsta"/slipa den med en fläcksuddare så blir den nog duglig ett tag till.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/28 :  11:03:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
För capstan verkar TEAC ha rekommenderat Mobile DTE light? Så kanske skaffa en liten bytta sådan och använd på capstan och sinterlagrena?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2019/06/28 :  13:59:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Var försiktig med Ampexbanden, de bytte bindemedel nåt visst år (minns ej vilket) och band tillverkade innan dess har ofta problem med att de släpper ifrån sig en klibbig oxidgegga som fastnar överallt i bandföringen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/06/28 :  19:03:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Fuling, ja jag upptäckte att det satt något gummiliknande gojja på vissa delar. Först trodde jag att det var oxid eller bortskavt krom. Men märkta sedan att det gick att tvätta bort
Jag har svårt att bedöma skicket på huvudna, men vill nog revidera att "den låter" till att "den låter bra". Jag har hittills bara spelat med den på mekbänken, men det låter lovande.


Hela ytterskalet är nu rengjort och tillsnyggat. Sidostyckena i trä plockades bort och man kan här se en imponerande mekanik


Repor tillsnyggade och panelerna oljade


Det enda jag inte gjort är smörjning av tryckrulleaxel och kapstanlagring. Jag hade inte rätt olja/fett hemma.
@Pac. Jag skall undersöka det du nämnde ovan


Frånsett missljud från en -troligen osmörjd, kapstanlagring som visslar så funkar allt. När kapstan inte används (spoling) så går allt tyst och lätt




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/06/28 19:04:05
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/06/28 :  21:02:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ser snygg ut! Svårt att se exakt på bilderna, men huvudena ser inte farligt slitna ut. Det som faktiskt kan göra nytta är en avmagnetisering. Jag vet inte om den apparaturen finns att få tag i längre, men rätt utförd avmagnetisering brukar kunna minska brus och ge klarare ljud. Jag tänker inte gå in i en diskussion om symaskinsolja vs sinterlager, men små mängder symaskinsolja kan inte skada något - problemet är att den kanske inte sugs upp ordentligt i lagren och att man måste smörja om efter nåt år. Från början ska ju sinterlagren läggas i varm olja en viss tid och sedan torkas av noggrant innan de återmonteras. Sedan är de "permanentsmorda" med olja uppsugen i porerna. Problemet är att oljan till slut tjocknar/torkar och inte smörjer så bra längre när lagren är kalla. Hittar du rätt olja ska du såklart använda den.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/06/28 :  21:28:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Pac, hittade denna på ebay.de
liten, men säkert en livslång investering.
Borde funka lika bra till tallrikslager på skicspelaren
https://www.ebay.de/itm/30ml-Mobil-DTE-Oil-Light-ISO-VG-32-Bearing-Oil-Sony-OL-2K/162728995788?hash=item25e3676bcc:g:BlIAAOSwUR9cf-Vt


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/29 :  10:45:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo den mobil-oljan är egentligen en hydraul-olja så den tål höga yt-tryck men den är tunn så sinterlagret som skall hålla den på plats får inte vara för poröst. Om det är för poröst kommer oljan att rinna rakt igenom och inte bilda den skyddande kudden som det är tänkt och då får man metall-metall kontakt....

Så innan du sätter den oljan i en skivspelare, kolla vad tillverkaren av lagret rekommenderar.

Jag skannade genom manualen som jag hittade här men hittade ingenreferens till var och vilken olja TEAC rekommenderar. Har du hittat någon annan referens än min ovan som pekar emot Mobil DTE light för TEAC? Det finns fler TEAC-manualer på HiFi-engine, det kanske finns i någon annan?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/06/29 :  12:50:12  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag fylls av respekt när jag studer-ar finmekaniken i sådana där maskiner. Likaledes när jag har demonterat helautomatiska skivspelare.

Pix, nu har du finmekanik, elektriskt finlir, oljat trä och välljud. Du har lite att pyssla med så att du slipper titta på skitprogram på TV.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/06/29 :  16:34:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Alltså... hydrauloljor är egentligen en helt annan sak än smörjoljor. Höga yttryck möts normalt med särskilda tillsatser (som i växellådsoljor GL4/5 och sådant, som förr kallades hypoidoljor), andra egenskaper är olika beroende på oljans bas. I en bandspelare är det inte fråga om höga yttryck eller andra extrema villkor, utom att oljan måste vara åldringsbeständig, dvs inte avdunsta eller torka ut och lämna en klibbig massa efter sig. Och det ska vara en smörjolja, inte en hydraulolja, enligt min uppfattning.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/29 :  18:06:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
hydrauloljor är egentligen en helt annan sak än smörjoljor.
Jag tror du förväxlar hydraulvätska och hydraulolja. Det är två olika flytande vätskor som har två olika syften. Hydraulolja används i hydraulsystem som behöver smörjning. Det finns hydraul-oljor som bär specificationer så att de även är lämpade för för andra typer av användning tex i växel-lådor och kan då tex uppfylla standarder för ATF-Oljor eller andra. När de då säljs för det syftet kallas de tex för ATF-oljor.

Olje-specifikationer är en av de värsta djunglerna som människan skapat. En specifik olje-blandning kan uppfylla många olika specifikationer och därmed säljas under väldigt många namn. Samlingsnamnen för oljor Hydraul-olja, Motor-olja, Symaskins-olja, .... är väldigt missledande och man får utgå från olje-specifikationen för att veta att man fått rätt olja för det användningsområdet man har.

quote:
dvs inte avdunsta eller torka ut och lämna en klibbig massa efter sig
Ja absolut! En bra olja skall inte åldrasoch när man avlägsnar den skall den inte ha lämnat rester efter sig. Symaskinsolja avdunstar fort, är gjord för finslipade kontaktytor, har låg viskositet och lämnar intorkade rester efter sig. Så den är raka motsatsen emot vad vi vill ha i våra lager men idealisk för symaskiner.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/06/29 :  19:13:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hm. Denna "vätska" har väl allt man kan önska:
https://www.valvoline.com/en-europe/our-products/gear-and-transmission-oils/stou

Men eftersom det sällan är på liv och död när man återupplivar nån äldre maskin, skulle jag nog kunna tänka mig vanlig motorolja också. Den tål ju oändligt mycker mer än vad som händer i en bandspelare.

Om man inte tänker demontera lagren och koka dem i olja så de blir nyimpregnerade, måste man fundera över inträngningsförmågan OCH smörjförmågan hos det nya smörjmedlet, det är nog det jag vill poängtera. Slänger man in "sinterlager" på nån sökmotor hittar man ett antal långrandiga tyska sidor om just sinterlager och smörjmedel. Behärskar man tyska kan man säkert lära sig något.
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2019/06/29 :  19:29:51  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Rätt vätska på rätt ställe kan vara riktigt viktigt. För en sådär 35 år sedan var jag stolt ägare av min första bil, den hade hydraulisk koppling så när nivån blev låg så fyllde jag på hydraulolja. Stort misstag, samtliga o-ringar i koplingssystemet försvann. Skall vara bromsvätska där, ett misstag jag inte lär göra om.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/06/29 :  22:32:13  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
@ Pac: Jag är inte en vän av detaljbataljer i alla lägen, men varför skulle det vara idealiskt för symaskiner att smörjas med en olja som torkar fort och lämnar intorkade rester? Många symaskiner används ju väldigt "intermittent", med långa mellanrum, och smörjs då säkert ganska sällan - om oljan vore så dålig som du beskriver skulle det inte bli mycket gjort med de maskinerna.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/29 :  23:17:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
men varför skulle det vara idealiskt för symaskiner att smörjas med en olja som torkar fort och lämnar intorkade rester?

Det är inte att den torkar fort eller lämnar rester man är ute efter på symaskiner utan de egenskaperna är resultatet av att symaskinsoljan behöver vara väldigt lättflytande.

Symaskiner har slipade metall ytor som löper emot varandra och har i princip noll i lagerspel. För att få en skyddande film som kryper in i ett noll-spel så behöver oljan vara väldigt lättflytande/tunn.

Nackdelen med en tunn petroleum baserad olja är att den blir lättflyktig. För att minska avdunstningen stabiliseras oljan med tillsatser. Så när oljan dunstat bort är tillsatserna kvar.

Slutresultatet blir alltså en olja som är väldigt tunn, dunstar fortare än andra oljor och när den dunstat så finns det rester kvar. Om man tittar på symaskiner ser man ofta en brunaktig "kåda" runt smörjpunkter. Det är tillsatserna som man kan lösa upp om man gnider lite med fotogen eller avfettningsmedel.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2019/07/31 :  21:25:36  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Skaffa en avmagnetiserare också och lär dig använda den. Passa dig för Ampex-banden de kan har SSS.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/01 :  14:01:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Någon stans i mina föräldrars källare skall det ligga en avmagnetiserare från min ungdom. Det gäller bara att hitta den

Jag har läst lite om SSS, och tror att problemet häller band med svart baksida, och då inte bara Ampex.
Vad jag läst mig till så kommer problemet av fukt som under tid löst upp den svarta beläggningen.
Tydligen skall det gå att "torka" banden i en mat-tork på ca 140 grader under ett dygn. Ugn skall dock inte vara lämplig då denna lätt blir för varm, vilket förstör banden.

Någon som provat?

Flera av banden jag har är just med svart baksida, och jag hade en svart beläggning på tonhuvud mm. Detta gick dock att tvätta bort med IPA och lite tålamod.

Jag har fö, gått igenom spelaren. plockat ut kapstan-axel & motor för renkörning och smörjning.
Kapstan-motorn har olje-påfyllnadsrör vilket förenklade smörjningen avsevärt.
Band-motorerna saknar dock olje-påfyllnadsrör, så dessa har jag låtit varit osmörjda.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/08/01 :  15:54:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Med tanke på hur gammal maskinen är är det nog inte dumt att ta ur rotorerna och tvätta lagrena för att få bort eventuellt gammal olja/"gunk"/damm/och vad nu den samlat på sig över årens lopp.

Jag har en del gamla band men har inte kommit till att torka i svamp-tork än. Jag har ett gammalt BASF band som pappa spelade in med mig och min syster som jag skall behandla så fort jag har en fyrkanals-maskin att spela upp det på.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2019/08/01 :  22:14:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad jag förstått så är det där med ugnstorkning en metod för att rädda informationen på banden snarare än banden i sig. Har ett band en gång blivit dåligt så ska man nog inte använda det men efter torkning har man möjlighet att spela upp det i alla fall enstaka gånger för att kopiera/digitalisera innehållet. Nya tomma band finns hos Thomann, en rulle kvartstumsband kostar 2-300:- om jag minns rätt. En rulle 2"-band går däremot på närmare 3000 spänn och rymmer väl 20 minuter eller så

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/04 :  17:57:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Rullisen är för mig mer av kuriosa än den primära ljudkällan. Om det inte är värre än att man får göra rent tonhuvud och rullar mågra gånger så kan jag leva med det.
Jag har svårt att se att något mer än dessa delar skulle påverkas.
Man borde kunna stapla banden i en pappåse på elpannan en längre tid. Där är ju 30-40 grader varmt och torrt. Jag tänker att låg värme och längre tid är mer hälsosamt än en tork


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000