HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att vara eller inte vara
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/10/05 :  13:49:58  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Måste riktig Hifi vara så dyr som den verkar vara idag. Har kollat runt lite, o jag undrar faktiskt om riktiga högtalare verkligen behöver kosta som de gör.

Fattas det inte ett mellansegment för vad riktig Hifi faktiskt bör kosta, om än i ett sorts mellansegment.

Visserligen är det nog så att lösa riktiga högtalare idag är svåra att sälja till den allmänna allmänheten. Men är detta den rätta vägen att gå egentligen för att fånga intresset för riktig Hifi.

Och hur mycket bättre blir egentligen det här dyra. Jämfört med tex Mirsch och Carlsson, på sin tid.

Min undran är egentligen mer inriktad på frågan om det är lönt som mer eller mindre amatör att satsa på högtaleri som pensionär. Vilket jag är om några år.

Något ska man trots allt göra då, och kan man redan nu skaffa sig en klar uppfattning om detta, är det ju så klart en klar fördel.

Jag kan tänka mig att tillverka högtalare då, som en extra inkomst. Men vad ska man inrikta sig på, och i så fall, var ska man lägga sig rent prismässigt.

Jag känner inte för att iså fall göra högtalare för den mera bredare poppubliken, utan mera för den mera seriösa lyssnaren, om man kan säga så.

Ja, jag vet inte riktigt. Det är klart att dessa frågor är svåra att svara på.
Men jag tror faktiskt att det kan finnas ett allmänintresse för dem likaså.

Själv har jag trots allt ca 30 års erfarenhet av Hifi konstruktioner i högtaleri, så på sätt och vis tycker jag på något vis att det skulle vara ett fruktansvärt slöseri med kunskaper och tid att bara lägga av, men samtidigt är jag inte riktigt överens med mig själv om jag faktiskt egentligen vill fortsätta med det heller.

Jag har alltså lagt väldigt mycket tid på det här genom åren, tid som jag egentligen behövt till annat. Men av rent intresse har annat blivit lidande av detta.

Nej så, jag vet faktiskt inte, så känns det just nu.

Hur känner ni andra för era engagemang.

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/10/05 :  15:13:36  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
För att komma i närheten av ett Hifimässigt alternativ, måste filtreringen avgöras av ett Serifilter. Något annat är inte att tänka på. Ett Seriefilter säkerställer alla musikers bild i ljudbilden etc. dessutom garanterar de 8 ohm, om detta är viktigt. Även om det är ett Serifilter med 12 oktavers lutning.

Men här ska sägas att det är inte alla diskanter som kan göras med dessa filter, här får man kolla elementdata och lyssning.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/10/05 :  15:21:01  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det kan vara bra att veta att en diskant helst ska var dämpad med 12 db vid dess resonansfrekvens.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2019/10/07 :  22:00:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
måste filtreringen avgöras av ett Serifilter. Något annat är inte att tänka på

quote:
Ett Seriefilter säkerställer alla musikers bild i ljudbilden etc


Menar du att det har en mindre fasförskjutning än parallelfilter eller vad menar du?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/10 :  02:17:53  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Bygg bara på beställning. Ha inget lager.

Marknaden är inte som på 80-talet. Din kundgrupp är mycket mindre, men också mer kunnig och köpstark i genomsnitt. Därav priserna.

Unga människor äger inte längre stereoanläggningar. Man har i bästa fall Sonos och i sämsta fall tv-apparaten som musikanläggning. Finns ingen marknad för instegsanläggningar av den typ du tänker dig.

Den popmusik som produceras ska låta maxhögt på en klockradio och ägnar sig inte åt att dissekeras under lupp i en riktig anläggning med ljudbild och detaljer.

Efterfrågan på det du kan har minskat mångfaldigt, men tänk så här: Dom flesta förtjänar inte att få ta del av dina kunskaper eller att få äga och använda det du kan producera. Med eller utan seriefilter.

Beklagar

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/10/11 :  19:00:39  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Tack Anders för dina vänliga ord. ja jag håller med dig om utvecklingen inom hifi området. Det är därför jag undrar om det är lönt att fortsätta. Själv betraktar jag mig inte absolut inte som någon expert på något vis. Men ska jag vilja fortsätta måste det ändå finnas något intresse för det som jag själv tycker är riktigt.

Givetvis förstår jag att yngre människor inte ser det här som vi kanske lite äldre.

Samtidigt är det ju en sorts katastrof att inte Hifi betraktas längre som vad det faktiskt är.

Själv är jag nog mer eller mindre upplärd i Mirsch anda, och har svårt att acceptera något annat.

Jag vet inte om ordvalet är rätt, men jag vill att en högtalare ska vara som ett välstämt musikinstrument, detta har hela tiden varit mina ledord.

Olle Mircsh lärde mig om ljudkurvor, impedanser, fasvinklar. Och hur filtren utföras för att komma dit man önskade för sin högtalare.

Det här är det jag vill mer eller mindre med mina egna högtalare isåfall.


Så på frågan om ett seriffer ger de bästa förutsättningarna, så måste svaret bli ja. Och det beror helt enkelt på att ett serifilter helt enkelt blir mera tredimensionellt. Det är det här det beror på att musikers placering i ljudbilden blir så tydlig.

Däremot skall inte parallellvarianterna underskattas för det, de ger oftast en mer exaktare och mera klarare klangkaraktär

Ett seriefilter i 12 db;s karaktäristik fungerar iallafall ungefär som parallellfilter, men med den skillnaden att impedansen ofta kan hållas uppe i den vanligaste elementimpedansen, dvs 8 ohm.

Detta är oftast inte fallet med parallellalternativen. här bli impedansen som oftast högst 6 ohm.

Men det är inte alla element som går att göra med serifilter. Elementen bör först av allt vara av samma impedans och helst även av samma verkningsgrad. Trots detta har det i mitt eget fall visat sig att vissa diskanter ändå inte låtit bra med serifilter. Vet inte vad detta har kunnat berå på. Men antagligen okunskap från min sida.

Men därför prova och åter prova för säkerhets skull.


Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/10/11 :  19:24:24  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Goldfinger,

Det här med fasläge i filtret är jag inte helt i linje med.

Jag vet inte det.ta på rak arm, mer än att jag kan säga att det elektriska fasläget är ett resultat av impedansen. En rak impedans ska verka bra för den elektriska fasen. Den här frågan får vi nog exportera till den verkliga professionen
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/10/11 :  19:49:10  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Impedans = växeströmsmotstånd, Z (till skillnad mot rent likströmsmotstånd, R (resistans))
Om lasten är rent resistiv är Z = R.
Om lasten är rent induktiv är Z = XL (induktiv reaktans) vilket är = 2 x pi x frekvensen x induktansen
Om lasten är rent kapacitiv är Z = XC (kapacitiv reaktans) vilket är = 1 delat med [2 x pi x frekvensen x kapacitansen]
Om lasten är blandad av olika element, måste man räkna ut den med hjälp av vektoranalys eller nån annan metod (med komplexa tal)

I en induktiv last ligger strömmen 90° efter spänningen
I en kapacitiv last ligger strömmen 90° före spänningen
Fasförskjutningen i en "okänd" impedans beror på dess natur (kapacitiv eller induktiv)

En högtalare har förmodligen en last som tenderar åt olika håll (C <> L), beroende på frekvensen. Hur en sån last samverkar med ett filter, som i sig självt kan vara endera induktivt eller kapacitivt till sin tendens, bör vara en fin uppgift för nåt dataprogram.

Edited by - lampuradio on 2019/10/11 19:54:33
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/10/11 :  20:08:04  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jaha. Jag vet bara vad som låter bäst. Detta ör mitt signum.

Men tack för svar.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/10/11 :  20:24:48  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det var inte ett "svar" på nåt, det var en form av lägesbeskrivning, kan man säga :)

Filter och högtalare är svårt. Erfarenhet och känsliga öron är nog det som gäller, snarare än att räkna ut vad som ska funka.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/11 :  20:42:41  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Eriksson=)
Klart du ska fortsätta om du tycker det är roligt. Vi är många knäppisar här som närapå ruinerar oss på nya och antika högtalardelar, men mycket få av oss räknar med att få sälja nånting för annat än kaffepengar. Investera inte annat än din egen tid om du inte har säkrat ett kundunderlag. I all välmening.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2019/10/13 :  11:06:07  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Var på mässa i Helsingborg i helgen.
Skrämmande höga priser på enkla högtalare.
Alla som var där var i medelåldern.
Det märktes att de flesta var penningstarka.
Elektroniken var i olika prisklasser.
När jag tänker på att man kan bygga högtalare själv för småslantar
så inser man vilken smal kundkrets det finns i Sverige.
Svenska kronan har verkligen tappat i värde.


Edited by - Leif B on 2019/10/13 11:11:52
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2019/10/14 :  11:16:01  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag inser att relevansen av mitt tidigare inlägg kan ifrågasättas. Det jag vill poängtera, är att med en komplex last som en högtalare, så utsätts slutsteget för rätt underliga situationer. I en rörförstärkare kan man beskriva det som att den s.k. belastningslinjen inte är en linje i alla lägen; med fasförskjutning kommer den att bli mer som en ellips. Liknande förhållanden kommer att uppstå i andra slutsteg också, när ström och spänning inte ligger i fas. Det gör att både utnivå och distorsion och inre impedans ("dämpfaktor") i förstärkaren kommer att variera beroende på signalens frekvensspektrum och på hur högtalaren funkar (element/låda/horn/filter). Sett i det perspektivet är efarenhet och "goda öron" troligen de bästa instrumenten att använda.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2019/10/15 :  20:17:54  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Lampuradio: Jag tror inte du skall ifrågasätta ditt inlägg, det du säger äger säkert sin riktighet. Själv är jag trots allt inte alls någon teoretiker. De högtalare jag tillverkat i mina dagar har tillkommit mer via manuella mätningar som basis. Men med det undantaget att jag flitigt använt Lspcad, för att fastställa basarnas frekvensgång och fall.

Det har visat sig att Lspcad har stämt väldigt bra med verkliga mätningar inom basområdet. För övrigt har jag ingen större kännedom om teoretiska program för högtalare,

Filtren gör jag eller kanske rättare sagt gjorde är mer eller mindre efter Olles rekomendationer, där han bla menade att impedansen bör hållas så rak som möjligt, må hända kanske en gammal kvarleva från rörtiden.

Dagens transistorförstärkare är inte vad han menade så känsliga för det här, men liksom ändå på något vis, vara på den säkra sidan. Däremot kan impedansen vara av intresse för den elektriska fasen. Hur allt det här samverkar är inte jag den rätta att svara på.

Men alltjämt har jag svårt att gå ifrån det helt. Mina filter ska vara impedanslinjära,i den mån det går, ljudkurvan likaså. Ljudkurvan ska vara mer eller mindre inom 2 db;s avvikelse i de högre registren.

Basens ljudkurva görs bäst, med en minskning från ca 100-200 hz med kanske 2-4 db, för att på så vis minska inverkan av väggar, tak och golv och andra närliggande ytor som fungerar som förstärkande plan för basen.

Det här är ganska lätt faktiskt om man inte använder element med högre Q än ca 0.30 för en basreflexlåda gjord i avvikande volym.

Faktiskt har jag märkt att använder man ett sådant element, stämmer det Vas-värdet som elementet har, med det liter antal man kan tänkas använda för en avvikande volym väldigt väl med ett Hifi mässigt resultat.

Anders; Jag är också en knäppis. Jag vill så mycket, men inser att jag inte längre orkar som förr. Därför kan det inte bli något förrän jag får pension iså fall. Men med den utvecklingen som idag råder inom musik och kanske framför allt hur på vilket sätt yngre människor lyssnar på musik, så känns det här väldigt osäkert.

Jag skulle önska att det fortfarande var som förr, när en högtalare fortfarande var mer eller mindre som ett precisions instrument, som av den bredare allmänheten uppskattades för sitt konsthantmässiga arbete som det faktiskt är att tillverka en högtalare av rang.

Absolut finns det högtalare av rang även idag, men de vänder sig mot vad jag kan förstå till en köpstark grupp, och är enligt vad jag tycker på tok för dyra. Det måste gå att göra billigare bra högtalare mer för den vanliga konsumenten. Här tycker åtminstone jag att det fattas ett segment.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000