HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SLAPS för SLAM!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/06 :  13:24:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inspirerad av Circlomanens MOSFET-kopplingar så har jag själv börjat att simulera och experimentera med enkla steg utan negativ återkoppling.

De skall driva mina högkänsliga SLAM! AMT:er.

Steget är den enklaste realisationen av Circlomanens SLAPS (Split load phasesplitter amplifier i något omkastad ordning) från Hififorum och diyaudio.

Först ut är denna från tråden ovan:



2 x 100 m FK 1,5 mm2 på en 3D-printad spolstomme:



En 12 x förförstärkare eftersom kopplingen ovan ger 2 gångers förstärkning:



En kylfläns, dock alldeles för liten, för IRFP054:



Nätdelen får vara mitt labaggregat:




Mäter jämnt över hela spektrat:


Bruna strecket är brusnivån.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/08/23 15:48:53

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/07 :  20:21:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nu har jag både lyssnat och mätt med en AMT (mid 500 - 13 kHz) inkopplad med IRFP054.
Jag hörde inget som stack ut; höger (IRFP054) och vänster (Trimodal) mid-AMT lät likadant.
Det är dock först när alla fyra AMT:erna har var sitt steg som det stora lyssningstestet sker.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/10/07 :  21:31:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul!
Jag följer detta med intresse.
Ju enklare desto roligare!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/07 :  22:33:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, idéen med det enkla stegen är att komma ifrån komplexa slutsteg med återkoppling mm för att få ned (den mätbara) distorsionen.
Vad de gör med komplex och transient musik är ju svårare att mäta; här får öronen avgöra.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/07 :  23:03:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite mätningar med REW och UMIK-1:

Först SPL, jag har gjort en matching på 1,1 dB:

Ingen annan skillnad syns här alltså.

Distorsion Trimodal, det komplexa steget:



Distorsion IRFP054, det enkla steget:



Båda stegen, andratonsdistorsion:



Båda stegen, tredjetonsdistorsion:

Jag är nog lite förvånad att båda mäter så pass lika.
Men det är här kanske elementets distorsion som överskuggar.

Båda stegen, THD över nio övertoner:


Som väntat likt andratondistorsionen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/10/07 23:04:29
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/07 :  23:26:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Stegen är alltså enbart tänkta för att driva mina AMT:er; stegen behöver inte kunna driva under 200 Hz och effektbehovet är som mest 4 W.

Så det är hög tid att printa ut fler spolstommar:



Större kylflänsar är beställda.

Dock så har jag lyckats paja ett antal transistorer; det verkar som om spänningar mot +/- 20 Vdc får kopplingen att bli instabil trots att IRFP054 skall tåla 60 V över drain/source.
Det kan också ha att göra med att det helt enkelt blir för varmt.

Jag kommmer att nöja mig med +/- 16 Vdc då är fullt tillräckligt för mina behov.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/08 :  20:56:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite simuleringar då, cirka 3 A tomgångström.

12 W i 6 ohm:


3 W i 6 ohm:


1 W i 6 ohm:


1 W i 6 ohm men med R3 kopplad efter spolen:

Något högre distorsion, men enligt Circlomanen kan kopplingen innebära mindre brum och brus.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/08 :  23:28:25  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Samma koppling fast i +/- 16 V matning.

12 W i 6 ohm:


Exakt samma distorsionsiffror som i enkelmatningen ovan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/09 :  07:12:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så nu handlar det om vilken tomgångsström jag kan dimensionera för med den tilltänkta kylflänsen.
Tur att jag har en pyrometer; yttemperaturen på IRFP054:an bör hålla sig under +55 grader Celsius.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/10 :  18:24:53  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Pyrometer?
Är det en sån man tittar i där temperaturer får olika färger?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/10 :  19:05:27  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nej, bara i form av en IR-termometer från Kjell & Co.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/12 :  11:51:25  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så med en lite större kylfläns och en mindre för ovansidan av transistorn:



mäter jag för 3 W i 8 ohm (dvs 4 W i 6 ohm):



Förbättringar för kylning vore att löda fast anslutningarna i i ett kretskort.
Vad det gäller distorsionen så vet jag i nuläget inte hur pass smutsigt nätaggregatet är. Kanske lite glättning skulle förbättra.
Får rota lite i mina lådor.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/10/13 10:21:10
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/13 :  10:22:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Är då denna koppling möjlig?



R7 och uppåt är för att kunna mäta strömmen i LTSpice.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/10/13 10:23:59
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/13 :  23:19:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag ändrade biasen med de fyra MOSFET:ar parallellkopplade i kopplingen ovan så att totala Id:en, genom spolen, blev 6A.
Jag tänker då att kiseltemperaturen för varje MOSFET blir betydligt lägre och därmed lätthanterligare och förlänger livet på MOSFET:arna.

LTSpice hade inget emot det:



THD sjönk till -79 dB (tredjetondistorsionen på -105,7 dB!) och jag antar att brusnivåerna har sjunkt också
(ni vet, addering av brusvektorer).

Så nu har jag en fråga:

Hur kan bias:en vara högre nu än för en MOSFET?
Biasen motsvarar Id 6A för en MOSFET, men nu är ju det fyra stycken så strömmen borde ju vara 24 A?
Simulerar LTSpice rätt här?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/14 :  18:17:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jodå, det är rätt.
Fritt översatt från diyaudio:
"Fyra parallella MOSFET:ar utan någon signifikant strömdelning har fyra gångers transkonduktans som en MOSFET".

De måste matchas förstås och ha en liten strömdelningsresistans.

Så:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/29 :  23:39:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
När jag börjde bygga ihop en traditionell nätdel med toriod, brygga och glättningskondensatorer så fick jag en hög brumnivå; 3 ampere och mer kanske kräver en mer sofistikerad nätdel.

Men för mindre halva priset kan jag bygga en nätdel av två switchade AC/DC-omvandlare, LRS-150F-12 ger otroliga 12,5 A.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/30 :  13:39:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kom en fråga från Samfundet Mot Plågsamma FET-försök (TKRS(u)):
Dina drosslar L1/L2 är ju ganska stora, kan vad som helst användas som drosslar, alltså typ den sort man köper till nätdelarna till rörförstärkare? Och är det kanske så att dina spolar är 'bifilärlindade', så de måste sitta på en gemensam kärna?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/30 :  13:47:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Spolarna är 'bifilärlindade', så de måste sitta på en gemensam kärna.
Eller rättare sagt, samverka i samma flöde.
Kolla vidare i Circlomanens MOSFET-kopplingar

Det går ju att använda lackad "magnet wire", men det blir väldigt dyrt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/10/30 17:16:30
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2019/10/31 :  02:06:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Värt att tänka på är också att ingångskapacitansen ökar i takt med antalet parallellkopplade mosfetar, en väldigt oönskad egenskap om man vill ha snygg diskantåtergivning. Med några extra volt matningsspänning och lite extra kylförmåga kan man nolla problemet genom kaskodkoppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/31 :  07:05:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, det är planerat efter singel- och parallellbyggena.

Se Circlomanens förslag i min tråd på diyaudio, speciellt post #28.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/31 :  07:50:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag realiserar ju VAS-steget (x12) med en opamp LME49710.
En tanke är att då även låta bias-spänningen gå den vägen, dvs använda opampen som en summator.
Så ingångskondensatorn behövs inte och opampen kan i princip kopplas direkt till gaten.

Några tankar kring detta?

Vad gör det för beroendet av MOSFET:arnas ingångskapacitans?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/11/13 :  23:32:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jag realiserar ju VAS-steget (x12) med en opamp LME49710.
En tanke är att då även låta bias-spänningen gå den vägen, dvs använda opampen som en summator.
Så ingångskondensatorn behövs inte och opampen kan i princip kopplas direkt till gaten.

Några tankar kring detta?



Det skall inte vara några problem, rätt gôtt att slippa kondensatorn på ingången.

quote:
Vad gör det för beroendet av MOSFET:arnas ingångskapacitans?

Opampens utgång är nog inte tillräckligt lågohmig för att det skall spela någon roll.
Bättre då med en P-kanal MOSFET som driver de andra.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/11/14 :  07:22:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Som så:



Fyra spolar lindade, alla övriga kompontenter är också hemma.

Nu är det dags att bygga fyra stycken SLAPS för SLAM!

(En första version)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/12/01 :  19:55:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
På inrådan av Circlomanen blev en trippelkoppling för att få ned strömmen genom varje enskild MOSFET:



Jag har sänkt förstärkningen en dB, från 12 ggr till 11 ggr, samt det att gatespänningen inte har någon förstärkning alls.
Det senare ger bättre nogrannhet vid trimningen.

Nu är de fyra första SLAPS byggda:













Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/12/01 20:13:47
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/12/01 :  20:24:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Första lyssningsintrycken konfirmerar det som utlovats; bättre transientåtergivning och dynamik.

Väldigt märkbart vid lyssning på musik med piano, exempelvis Jeanette Lindström & Steve Dobrogosz och Never let me go.

Mer lyssningsintryck senare och även mätningar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/12/02 :  20:02:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Och så här mäter de med AMT:erna.
Mätningarna är gjorda med en kalibrerad UMIK-1 och vid 1 W/ 1 meter.
Endast andraton är visad men även med elementet polaritetsskiftat.
Ideén är alltså att andratonsdistorsionen hos förstärkare och element kan ta ut varandra.
Skillnaderna är systematiska och signifikanta.

För mid-AMT:erna är det ganska stor skillnad mellan 800 Hz och 1500 Hz:




För diskant-AMT:erna är skillnaderna mindre men tydliga över 2500 Hz:




I alla plottar ovan hade den icke-reverserade AMT:en den lägsta distorsionen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/12/02 20:09:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000