HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Plex end point?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/06 :  08:00:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Plex kommer att lägga ned sin embedded Plexplayer och därmed försvinner supporten för den kedjan jag kör i anläggningen:

Plex Server -> Plexplayer på Raspberry Pi -> DAC

Det har varit många år av enkelt handhavande, bra integrering och få problem, men nu får jag söka ny lösning på bryggan mellan servern och DAC'en. Jag har sökt på Plex forat men de flesta verkar lite chockade och funderar i samma banor som jag.

Finns det någon här som sitter i samma sits som jag?
Någon som har något tips om hur jag får upp mina RPI'er igen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/06 :  15:19:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Är du #8221;hell bent on#8221; Plex som mediaserver, eller kan du tänka dig andra mediaservrar?
Om du kan tänka dig byta fungerar JRiver t.ex. på serversidan. Klarar du dig utan bilder/video finns ju både Minim Server och t.ex. Twonky för diverse plattformar. Sen är det ju en smal sak att implementera en UPnP endpoint i Pi#8217;en.
Men, klart bästa upplevelsen ger ju Roon, tveklöst! Ja, det kostar, men det kan du säkert kompensera med lite tjänsteutbyte eller sälja nåt ur samlingen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/06 :  16:59:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag gillar Plex, men aningen mindre nu efter deras kovändning vad det gäller embedded spelare.

Jag hade gärna fortsatt med Plex för jag har en bra setup och en hög med chromecastar som integrera förstklassigt för "skval-lyssningen". Men eftersom huvudanledningen för mig att strömma är att kunna leverera högupplöst till en DAC i anläggningen, så om jag måste putta bort Plex för att kunna strömma så gör jag det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/06 :  17:07:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Då är det Roon som är svaret på dina frågor, svårt att ducka för mångsidigheten och kvaliteten på upplevelsen.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/07 :  12:53:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Antingen det eller som en kompis sade igår, "Du kan ju sitta still en stund och lyssna på dina andra källor, "hålet" på marknaden som Plex lämnar efter sig kommer att fyllas."

Jag får väl fundera en stund.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/08 :  07:32:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Haha, ja, om man gillar att beta-testa så!
Du kan väl iofs prova Subsonic under mellanperioden? Osäker på möjligheter och begränsningar men det kostar inget att testa!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/11/09 :  19:28:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hrm... den som väntar på nåt gott... https://pimylifeup.com/raspberry-pi-plex-media-player/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000