HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vafföla? Frågan rör rör.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/12/12 :  18:55:44  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Kan översättas till 'vad för något'?
Eftersom det uppstod ett svagt brus i en av mina OD11 rengjorde jag stiften på rören i min Triod 750 med fyra effektrör av typen 6B4G. Det löste problemet. (PRF 6-68 kontaktspray på tops).

Men, jag vet inte riktigt vilka rör som sitter i. Två stycken är tillverkade av Ken-Rad. De andra två är brandade ART med datumkoden R4 men utan den tresiffriga EIA-koden på sockeln. På eftermarknadskartongen står det textat ART (Tung-Sol) men det ser inte likadant ut på filamenten som ett annat Tung-Sol jag har. På sockeln står det, med orange text, ART R4 och Made in USA.
Tyvärr har jag ingen kamera i min telefon (men jag kan både ringa och sms:a med den).

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2019/12/12 :  19:00:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det känns inte helt klart vari frågan består. Är bruset kvar och besvärar? Är det rörens historia som ska utredas?
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/12/12 :  23:21:03  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Problemet är löst men nyfikenheten består. Jag vill helt enkelt veta vem tillverkaren av rören märkta ART är. Har några andra som ser likadana ut men kallas United National. Ingen EIA-kod på dem heller. http://www.triodeel.com/eiacode.htm
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/12/15 :  11:43:02  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Nu har jag gjort rent pinnarna på samtliga tio rör (ett 6080, ett EF86, fyra 6N23P (6922-ekvivalent) och fyra 6B4G). Därefter spelade jag en skiva med Patrik Boman och Seven Piece Machine som jag inte lyssnat på tidigare och det har aldrig låtit så ur högtalarna förut. Åtgärden var alltså mycket lyckad!
Skämt åsido, när jag sedan spelade bekant musik var placeboeffekten ganska stark. Jag tycker att ljudet har förbättrats. Men... jag vet fortfarande inte vem som har tillverkat rören märkta ART. I så måtto var åtgärden resultatlös.
Det sägs att man lättare når framgång med goda kontakter. Det kanske även gäller för god kontakt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000