HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med KT88-PP (inte min!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/01/07 :  22:26:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag funderade att hjälpa en kille att få till sitt förstärkarbygge, egenhändigt konstruerat och egenhändigt byggt.

Preliminära resultat ger uppenbarligen dåligt sving från ingångsröret till fasdelare och sedan, givetvis, vidare i kedjan.

Så var är felen? Tacksam för input.

Spontant fattar jag inte varför det ska var 20M till jord från första gallret.
Spontant förstår jag inte heller anodmotståndet. Visst vill man ibland ha en hög impedans, men då använder man ju en CCS.
Sedan tycker jag fasdelarröret är konstigt anslutet.

Nåt mer?!

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/01/08 :  06:25:08  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, ingångssteget verkar lite konstigt dimensionerat.
Kika på dynaco st35 som använder 7247, fast där driver man
el84 så svinget är mycket mindre.
Jag tror att man skall göra något annat för att få detta att funka,
t.ex. en pentod/triod ( ecf82 t.ex.)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/01/08 :  10:18:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag satt och skissade väldigt fort och väldigt löst på Ua/Ia-diagrammet till ECC99 och med 3M3 på anoden blir det knappt ingen linje alls och den ligger ju nere på mikroAmpere.

Med min linje skulle biasspänningen hamna på -6V vid 15mA och det är väl kanske lite högt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2020/01/09 :  21:11:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jättekonstigt dimensionerat ingångssteg. Heltokiga motståndsvärden runt i synnerhet ingångsröret, sen är jag lite skeptisk till att fasdelaren klarar uppgiften. Biasarrangemanget runt slutrören ser också lite udda ut men borde funka.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/01/09 :  21:44:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Konstruktionen var tydligen "snuten ur näsan" ...

Nånting säger mig att det här är inget som kommer att gå att lösa.

Sedan är ju kopplingen till steg två också helt fel. Får man upp anodspänningen hamnar ju arbetspunkten för fasdelaren helt galet.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/01/09 :  23:21:22  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det hela är väl tämligen enkelt lösbart genom att planka något känt ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000