HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-träff 4 & 5 april i Mölnlycke - utställare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

370 Posts

Posted - 2020/01/08 :  00:31:03  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Den 4 & 5 april så blir det ånyo en DIY-träff i Mölnlycke!

Plats: Wendelsbergs folkhögskola
Lördag 10.00 till 19:00 DIY demo, på medhavda anläggningar.
Söndag 10:00 till 15:00 Loppis och workshop.

Övernattningsmöjlighet finns i skolans vandrarhem:
www.wendelsberg.com

Workshopen blir omkantning av högtalarelement
Loppisen blir gigantisk i år HiFidelar, komponenter, högtalarelement

Klara utställare:

solhaga
SLAM: AMT, Basar och SLAPS
highfive
AKAI GX 630 Pro, Candela med Tango, Onkenhögtalare
soundbrigade
Rörförstärkare och högtalare
jazzskägg
Sonidohorn med 6,5" element

Är du sugen på att ställa ut?
Svara i denna tråd!

Väl mött!

Med vänlig hälsning, highfive

PS

Förslag på tema: 2-spåriga, 38 cm/s Rullbandspelare, effektstarka förstärkare och maffiga högtalare!!!
Jag tänker ställa ut just detta....

Nån som vill tävla med mig?

DS

PSS

Vad gäller omkantning av högtalarelement, så kommer det att finnas verktyg och rengöringsmedel, för att göra rent högtalarkorgen, och konen från gamla kantrester. Tongeneratorer och likspänningsaggregat för att trimma in konens placering vid limning av den nya kanten.
Om man hellre vill chimsa, så finns det papper och plastfilm att tillgå.

Kanter och lim kommer att finnas i ett urval: 6,5 8 10 12 15 flera ex av varje.
Man flaggar i förväg vilket/vilka högtalarelement, som man har med sig och vill kanta om, så ser arrangörsgruppen till att dessa finns på plats inför workshopen.

Jag och esl kommer att bistå med know-how, vid workshopen.
Vi har båda god erfarenhet, hur man kantar om, för bästa resultat.

DSS

Edited by - highfive on 2020/02/14 22:08:09

solhaga
Member

1984 Posts

Posted - 2020/01/08 :  07:22:45  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kul, jag kan tänka mig att släpa dit några SLAPS (visserligen inte några effektstarka förstärkare).

Solhagas extremt enkla anläggning.
Senast skrobblat från JRMC.
Go to Top of Page

martinsson
Member

3177 Posts

Posted - 2020/01/08 :  07:38:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Härligt initiativ! Jag kommer gärna som besökare i år då jag inte byggt något nytt sen sist, det brukar ju finnas så många trevliga och kunniga mäniskor, intressanta hemmabyggen och musik att ta del av.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Pac
Administrator

21414 Posts

Posted - 2020/01/08 :  08:51:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hehehe... 2-spår, 15ips, rullband???? Det låter roligt!
Det hänger jag gärna med på.

Det hade varit roligt att visa saker som inte är helt main-stream också. Vi får se hur mycket jag hinner med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Kyrillifil

7198 Posts

Posted - 2020/01/08 :  11:12:50  Show Profile  Visit soundbrigade's Homepage Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan ju få ihop mina biffiga tvåvägare och kanske något lagom effektstarkt (mer än 3W ....).

Jag är med!

If The Facts Do Not Conform To The Theory, They Must Be Disposed Of.
Maiers Lag
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006

6568 Posts

Posted - 2020/01/09 :  21:06:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Intressant tema. Har en tvåspårs 15 ips A77:a hemma som skulle behöva vädras lite.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peterh
Member

626 Posts

Posted - 2020/01/09 :  23:20:11  Show Profile  Visit peterh's Homepage Send peterh a Private Message  Reply
Eftersom jag snöat in på det här med stereobreddare så skall jag försöka få fatt på en fungerande braun csv-1000 som har just en sådan.

Senaste teknik, slutsteg med 2n3055, dessutom med en stabbad nätdel, allt med Si transistorer !!

Musik som rör med rör
http://tubular-well.se

Go to Top of Page

highfive
Member

370 Posts

Posted - 2020/01/14 :  17:51:51  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Pac, solhaga, Fuling, martinsson, peterh, soundbrigade och alla andra forumister.

Nu har jag bokat lokalerna på Wendelsberg den 4:e och 5:e april !

Löda, löda, såga, såga, skruva, skruva och koppla ihop nya eller gamla alster, som ni har liggandes. Gärna något som inte varit med på förra årets träff-ar.

Väl mött highfive

Edited by - highfive on 2020/01/14 22:25:28
Go to Top of Page

soundbrigade
Kyrillifil

7198 Posts

Posted - 2020/01/15 :  10:31:54  Show Profile  Visit soundbrigade's Homepage Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag pratade länge med Jazzskägg igårkväll. Han hade en del funderingar men framför allt ville han ha med sina Sonido-horn (med 6,5" bredbandarna). Jag tyckte definitivt att han skulle ha med sina gamla Bose 901 högtalare.

Jag kämpar med mig själv och även om mina stora bredbandare hade funkat bra får jag nog ta tag i, vad jag tidigare skrev, mina tvåvägare och försöka få ihop nån förstärkare till dessa.

If The Facts Do Not Conform To The Theory, They Must Be Disposed Of.
Maiers Lag
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007

2571 Posts

Posted - 2020/01/15 :  10:37:12  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag kommer att ta med stora mängder med komponenter för förstärkarbyggare, kylflänsar, kondensatorer, störskyddstransformatorer, högtalarelement, B&K kuriosa..
Vill du ha nya kanter på dina element? Tillsammans med LN högtalarservice så kommer jag att ta med en stor mängd högtalarelement kanter.
SKRIV VAD DU BEHÖVER!! i denna tråd så kan vi ta med kanter som passar så bra som möjligt.
Teoretiskt så är det spidern som bestämmer styvheten i upphångningen och gummi/skumkanten är bara en tätning. Men i vissa fall är det så att din högtalarkonstruktion kräver en viss styvhet.
Jag kan eventuellt ta med kompletta utbytesmembran (talspole membran/spider och kant) också.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

solhaga
Member

1984 Posts

Posted - 2020/01/15 :  11:48:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag tar med mina SLAM! AMT-toppar samt basar (alltså inga subbar denna gång), men nu drivna av varsin SLAPS: fyra fyrawattare och två femtiofemwattare.

Solhagas extremt enkla anläggning.
Senast skrobblat från JRMC.

Edited by - solhaga on 2020/01/15 11:49:55
Go to Top of Page

highfive
Member

370 Posts

Posted - 2020/02/15 :  14:16:22  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Byter kondensatorer i min AKAI GXC 630 Pro

De gamla läckiga, samlas....

Hur går det för er.
Har ni grejer att ställa ut?
Go to Top of Page

peterh
Member

626 Posts

Posted - 2020/02/15 :  15:12:56  Show Profile  Visit peterh's Homepage Send peterh a Private Message  Reply
Nej, jag har inte hittat någon braun med stereobreddare.
Jag kan ta med några rör, är det intressant ?

Musik som rör med rör
http://tubular-well.se

Go to Top of Page

highfive
Member

370 Posts

Posted - 2020/02/15 :  17:38:12  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Jag kan ta med några rör, är det intressant ?

Hej Peter

Ja det är intressant!
Tag gärna med din SCA35:a också.

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

370 Posts

Posted - 2020/02/15 :  17:40:22  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
New caps onboard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000