HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp med Nuvistor riaa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Char-Lee
Starting Member

37 Posts

Posted - 2020/03/22 :  11:03:16  Show Profile Send Char-Lee a Private Message  Reply
Hejsan allihopa!
Efter att ha flyttat ungefär 200ggr senaste 15 åren så har jag äntligen slagit mig ner i en stuga i skogen ett par mil norr om Gbg. Nu har jag sakta men säkert samlat in mina Hifi-prylar från runt om i landet, byggt ett Bob Latino VTA ST-70 (Mitt första bygge, heeelt såld.. vill bygga mer) och lämnat in min stora Lp-spelare på service och injustering.

När jag fick tillbaka den och kopplar in så märker jag genast att mitt Nuvistor riaa, byggt av Time här på forumet, inte längre låter som det ska.

Musiken spelar men jag har ett svepande och knäppande ljud hela tiden i bakgrunden. Det låter precis som när man lägger på nålen på skivan innan den hittar ner i spåret.. Jag trodde först att jag råkat slå på spelaren med armen nere av misstag, så pass likt är ljudet.

Nu är mina DIY kunskaper väldigt basic, jag kunde få ihop Bobs steg pga av grymt bra instruktioner, men jag tänker att jag börjar med att fråga er här på forumet om hjälp.. Kanske någon känner igen problemet?

Mvh Charlie




inte ett moln på himlen idag

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/03/22 :  13:04:47  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Är det i bägge kanalerna ?

Jag har nuvistorer och instrument för felsökning, finns i norra göteborg.
Det kan vara så enkelt som ett motstånd.

Finns det schema på burken ?
Go to Top of Page

Char-Lee
Starting Member

37 Posts

Posted - 2020/03/22 :  14:03:04  Show Profile Send Char-Lee a Private Message  Reply
A men vad grymt.. jo det är i bägge men bra mycket mer i vänster.
Ska se om jag kan hitta schema på den..

inte ett moln på himlen idag
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/04/09 :  17:53:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag har lådan på bänken, har kommit så långt att en kanal är helt död.
Misstänkter att anodmotstånd, men saknar schema.
Det ser ut som Bo hanssons kort. Någon som har ett schema ?
Go to Top of Page

Char-Lee
Starting Member

37 Posts

Posted - 2020/04/16 :  19:48:51  Show Profile Send Char-Lee a Private Message  Reply
Fick tillbaka riaat idag tillsammans med en mycket välskriven reparationsbeskrivning med mätningar samt färgfoto på åtgärder gjorda.

Kopplade upp så fort jag kom hem och nu snurrar platta efter platta igen efter så många år! ÄNTLIGEN!!

Tack Peter för den superproffsiga hjälpen!

inte ett moln på himlen idag

Edited by - Char-Lee on 2020/04/16 20:14:44
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/04/16 :  22:12:12  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Tack för de varma orden. Sköt att kunna hjälpa till.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/04/22 :  04:14:36  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Sporrad av lödröken passade jag på att gå igenom minegen nuvistorriaa, en av Bo's tidiga prototyper.
För att få riktig ordning fick jag byta all 4 6cw4, de hade nog skadats av den väldsamma glöden som råkat bli över 7 Volt.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/04/22 :  04:41:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag vet att socklar till Nuvistorerna tidigare varit en brist. Vet någon om det nu finns någon leverantör av dessa?

Jag tror jag har några Tectronix 6CW4 liggandes som ev. skulle kunna komma till andvändning.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/04/22 :  06:55:21  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Socklar finns att köpa, men jag har sett att de vill ha
$10 styck eller så.
Själv har jag ingen över sedan jag byggde min nuvistor-adapter till
min uTracer.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2020/04/22 :  07:55:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@ Peterh
Bra jobbat att åter få liv i det. Härligt att höra. Dom är riktigt bra de där så det är väl värt att reparera.

Funderar på vad Tobias Tojo Johansson kan ha i lager. Han bor bara några stenkast från mig. Han tog över elektronikdelen efter Bo. Han har även tagit fram ny kort och bygger Nuvistor Riaat. Tonklang Audio.
Vet inte vad han har för officiell epost men du kan ju nå honom på 070-2119565

Edited by - Stormen on 2020/04/22 08:00:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000