HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 With a little help from my friends - EMT948
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/12 :  09:47:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
EMT948, en skivspelare i tysk extra-classe.




Electromesstechnic Wilhelm H. Franz KG, även kallat EMT, är ett företag som satt ett rejält avtryck inom HiFi. De gjorde det kanske framförallt med sina "Studio-plattenspieler", skivspelare, men de byggde även annan högkvalitativ studioutrustning. Riktigt högkvalitativa skivspelare började dem med redan i början på 50-talet. Den sägenomspunna EMT930 började produceras 1956 och efter den kom en räcka med riktigt fina skivspelare.

EMT's maskiner var främst ämnade för studio/stations-bruk men en och annan letade sig in hos HiFi-entusiaster också. För att förstå varför EMT inte riktigt slog hos den vanliga HiFi-entusiasten kan vi titta på priserna.
- En EMT950 kostade ca $4000 1974.
- En Big Mac kostade ca $0.65 1974.

Big Mac index för EMT950 blir följaktligen ca 6154 Big Mac. Det skulle motsvara (med dagens Big Mac pris på ca 54kr) 332.307:- Sek. Jo, idag finns det skivspelare som kostar betydligt mer än så men på EMT's tid var de "king of the hill" med bred marginal.

Så, mot bakgrund av priset spelarna kostade när de var nya får men helt enkelt se på EMT's produkter som verktyg som var ämnade för industriellt bruk där de kunde betala av sitt ganska häftiga inköpspris och inte för HiFi-entuiaster över huvud taget trots att en och annan letade sig in hos oss också.

Mer om EMT här och om EMT948 här

P.S. Big Mac index är bara en rolig grej och inget jag använt vetenskapligt alls, så ta det för vad det är, en kul kuriositet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/12 :  09:56:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Den här historien började egentligen förra sommaren då jag besökte gcs för att låna kalibreringsband. När vi hade snackat en stund skulle vi ta en snabb titt på hans EMT948 och eftersom den trilskades erbjöd jag mig att titta på den. Egentligen hatar jag reparationer eftersom man aldrig vet vad som händer med gammal elektronik när man är klar med reparationen. Den kan fungera i många år eller så brakar den ihop igen 5 minuter efter man blivit klar. Inte roligt alls.

Så vi kom överens om en renovering snarare än en ren reparation. Som med all renoveringar måste man bestämma sig för vad man vill göra. Skall det bli en "hot rod"-, en "orginal prestanda"- eller en ren restaurerings-renovering? En EMT är ju ganska speciell så att ge sig på och "hot rodda" var ganska fjärran för mig speciellt mot bakgrund att spelaren var trasig samt en helt ny bekantskap för mig.
Så, efter att ha gcs och jag snackats vid kom vi fram till att en orginal-renovering var det vi skulle satsa på. Därmed gick startskottet för mina efterforskningar i vad som skulle åtgärdas.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/12 :  10:55:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Att plöja kretsscheman och komponentlistor är ganska intressant. Man lär sig mycket om hur tankarna gick när produkten konstruerades och man ser hur de realiserade sina tankar i layouter och komponentval. Intresse är bra men ibland behöver man lite extra-motivation också!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2020/04/12 :  12:00:58  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Det här ska bli roligt att följa
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/12 :  12:56:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul & tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/12 :  13:18:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu är inte krets-scheman alena görande, man måste titta på grejorna fysiskt också. Att titta på kretskorten för motorstyrning och all annan elektronik är väldigt enkelt. Allt är nämligen rack-monterat. Men det där () kraftaggregatet visade sig vara fullständigt omöjligt att plocka ur. Det sitter två 10.000uF kondensatorer i det aggregatet så att hoppa över det och köra vidare kommer inte på frågan!

Men vad det trilskades! Jag satt fast hela hösten utan att komma på hur man gjorde. Det var som om chassiet hade svetsats fast runt kraftaggregatet, jag hittade inte den "magiska nyckeln". Jag googlade och googlade men hittade ingen lösning. Hellre än att göra något dumt valde jag att låta den stå.

Öppningen kom för någon månad seden i form av "ring en kompis". Jag satt och snackade med Mats på Audiosupport i Kinnahult om något annat och nämnde hur frustrerad jag var på det där s-bla aggregatet och att jag inte fick ur det. Han funderade lite och sedan frågade han om jag hade provat lossa de fyra skruvarna på baksidan, "Du vet, de som håller aggregatet på plats? "

Va? Jag som trodde att de skruvarna höll trafon och chassiet. Jag ville inte riva för mycket i den så jag hade låtit dem sitta medans jag provat *ALLT* annat...
Jag hade turligt nog haft ordentligt fel.

Även om man får loss kraftaggregatet är det inte "bara" att lyfta ur det. Det är invirkat med kablar som tentakler ända till switcharna på framsidan så man får ta det lite varligt och ta en kabel i taget så går det.


Kraftaggregatet till hö i bild och kablarna de virkat fast det med i nederkant. Alla kontaktdonen på bakplanet tillhör kraftaggregats-modulen så aggregatet *MÅSTE* ur för att kunna byta kondingar.


2x10.000uf63V ungefär dimensionerat som ett slutsteg eller integrerad.
Förhatliga Frako-kindingar, var det någon som sade att det är stor risk för ett "POFF"???



Dessa sitter i regulatorn som driver fjärrkontrollen, lika bra att byta dem också när man ändå är där.

Gissa om det var en go känsla när jag kunde lyfta ur kraftaggregatet och mäta dimensionerna på kondingarna som satt där...
I och med att jag fick ur aggregatet kunde jag avsluta min beställningslista på komponenter och det var dags att gå från planerings-stadiet till exekvering.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2020/04/12 :  14:42:08  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag bildgooglade för att se en hel spelare.
Det var förvånansvärt mycket elektronik för en skivspelare. Sitter det RIAA-steg integrerat i den? Hur fungerar vibrationsisoleringen från underlaget?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/12 :  16:59:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Du får ursäkta att jag inte har någon helbild på spelaren. Mitt arbetsutrymme är inte stort nog för att ta bilder på en sådan här mastodont. När jag väl fått till den skall jag ställa upp den där jag lyssnar och då lovar jag att det skall bli fler hel-bilder. Men fram tills dess blir det bara detaljbilder tyvärr....

Ja, det är mycket elektronik i en EMT948.
Det är en kvartskontrollerad direktdriven spelare så elektroniken för drivverket tar upp rätt många kortplatser resten tas upp av det separata EQ/balanserade drivsteg för MC och dess kraftreglering. Denna spelaren är optimerad för EMT's egna pickup, TSD15 som länge var referens-pickupen med stort "R".

Förutom att de gjort makramé på kablarna och virkat fast kraftaggregatet så är den väldigt enkel att jobba med. Den är rejälr gjord och det är riktiga matrial i den. Alla gängor löper och *INGET* sitter fast. Det är rätt bra om man betänker att det är en nästan 50 år gammal apparat jag skruvar med...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/12 :  20:59:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Exekveringen började med de rackade korten...

Det analoga Kraft-kortet...

Före:



Efter:


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/04/12 :  22:11:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Alltså, du borde ju få något slags kulturbevarandepris! Ska bli kul att följa

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/13 :  14:54:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ojojoj, haha, tack!

Jo jag gillar de här gamla maskinerna. De är "No nonsense" och enbart fokuserade på funktion. Avsaknaden av "blingbling" är ganska skönt i en tid då det mesta handlar om utanpåverk. "No nonsense"-konceptet tilltalar mig väldigt mycket och jag tycker att det är väl värt och ganska njutbart att lägga tid på att få dem att glänsa som i fornstora dagar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/13 :  17:08:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Servo-kortet(det som styr motorn)

Före:


Efter:

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/14 :  18:58:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Innan jag gjorde nästa kort var det dags att dopa sig lite med en kaffe.

https://i.imgur.com/aO84cqd.jpg



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/14 :  18:59:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Näst på tur är EQ-kortet som är själva RIAAt.

Före:


Efter:



Detta kortet bygger på anledningen till att EMT948 har så högt renomé. Step-up trafosarna är snudd på sägenomspunna och skall man tro internet rätt så var det alver som lindade dem i i EMT's fabriker. Och eftersom internet alltid har rätt så måste det ju vara så.

Nej, skämt åsido, step-up-transformatorerna är helt enkelt bara väldigt välkonstruerade och passar som hand i handske till EMT's pickuper.

Generellt har jag tagit det väldigt lungt med komponentvalet i denna renoveringen och på detta kortet var det nästan med andakt som jag satt och lödde. De enda kondensatorerna som byttes var två elektrolyter som används som lokala reservoarer för OP-Amparna.

Jag bytte till Panasonic FC som är en ganska modern 105-graders elektrolyt med ganska låg egenresistans. En god uppgradering, men inget extremt, jämfört med vad som fanns när maskinen byggdes.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/14 :  19:07:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
gcs skickade tre bilder på hur maskinen såg ut när jag hämtade den. Så här ser 25 kilo vinylkärlek ut i verkligheten.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/04/15 :  08:49:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tänk om man hade hittat Thorens version av samma skivspelare då hade jag väldigt glad. Om jag inte är ute och seglar helt snett så finns liknande motorer i Thorens toppmodeller kanske återfinns den även hos ReVox i omarbetade variant.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/15 :  12:08:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Bubbel, du kanske blandar ihop EMT948 med EMT928?

EMT948 är direktdriven medan EMT928, precis som Thorens TD125, är remdriven. EMT928 delar en del komponenter med Thorens TD125 men mig veterligt är det ganska mycket som skiljer. Jag vet heller inte om någon variant av EMT948 som Thorens har gett ut, men jag kan ha fel.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2020/04/15 :  13:15:38  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Finns tex Thorens TD 524 som är en "civilversion" av EMT 938



Edited by - tomano58 on 2020/04/15 13:17:50
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/15 :  14:40:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, den där finns och den delar kanske lite komponenter med EMT938? Men precis som med EMT928 är EMT938 en helt annat maskin än EMT948. Du kanske har koll på om det finns någon Thorens som delar komponenter med EMT948?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/15 :  15:11:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Logik-kortet styr maskinen. Eftersom det är CMOS-logik blir maskinen ganska känslig för oxid så på det här kortet samt knappsatsen spenderades det en hel del tid.

Före:


Efter:


Det ser inte mycket ut men det gick åtskilliga timmar på att fixa till det där kortet...

När jag ändå var igång med logiken gjorde jag rent kontaktpunkterna på knappsatsen. Tyvärr har jag bara en efter-bild på det, men kontaktpunkterna och kontaktblecket som nu är blankt och fint var svart av korrosion/damm/fett innan jag gjorde rent det.



tack och lov fanns det ingen gravkorrosion på kontaktblecket så det gick att göra rent. Men om det hade varit helt slut så hade det varit en ganska enkel sak att göra nya bleck eftersom samtliga tryck-knappar går att ta isär. En verkligt smart och servicevänlig lösning!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/04/15 :  15:23:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag funderar på vad det kan vara för skillnad mellan EMT 948 och en 950.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/15 :  15:50:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Enligt Stefano's bok väger EMT950 "70+"kg medans EMT948 väger 25kg(enligt servicemanualen). Om jag förstått det rätt så delar de några av kretskorten runt audio men att det är olika vad det gäller driv-verk och kraftaggregat.

Eftersom jag fått lyfta runt på din spelare lite så är jag just nu ganska tacksam över att det är 25kilos-kolossen du har och inte den som väger "70+"-kilo.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/04/15 :  16:55:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag vet heller inte att jag har sett någon 950:a och jag vill inte heller ha en så stor maskin. Jag vill bara kunna spela lite 45varvs singel skivor med stort hål i mitten. Det är precis vad man kan med 948 eftersom den har en liten fjädrande grej i mitten.
Vad som förvånar mig lite är att mittpinnen är normal tjock. Min Technics SL1000 har en smalare pinne och en konisk skivpuck. Det är bra om man händelsevis vill spela en ocentrerad skiva.Jag ser att 950 har en stroboskoplampa. Men det behövs inte på en direktdriven skivspelare.

Edited by - gcs on 2020/04/15 17:02:04
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/04/15 :  20:01:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Att jag inte inkluderade en länk till TD524 är ju ett nybörjarmisstag men det fixade ju tomano58.

Jag kan ha fel och det har jag visade det sig, efter lite letande hittade jag ett tyskt forum där de skriver lite om TD524 EMT modellen heter då EMT736 länken får ni här.


https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/130442-restaurierung-thorens-td-524/

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/04/15 :  20:04:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Det är bra om man händelsevis vill spela en ocentrerad skiva.

Jag kanske tänker i diket här, men vad spelar det för roll om man "kilar" fast plattan med den koniska vikten? Hålet är väl lika ocentrerat för det?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/04/15 :  22:36:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:

Jag kanske tänker i diket här, men vad spelar det för roll om man "kilar" fast plattan med den koniska vikten? Hålet är väl lika ocentrerat för det?


Javisst hålet är o-centrerat men eftersom pinnen på skivspelaren har mindre diameter centrerar man på ytterkanten av skivan istället. Det gör att hålet förskjuts men skivan trycks fortfarande ner av den koniska vikten.

Jag har ett SP10-verk som blivit ombyggt för att centrera på det viset.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000