HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optiska kablar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/06/13 :  17:36:03  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Ägare av en Node2 och har förslaget byta mina RCA mot en optisk kabel. Längdmässigt klarar jag mig med ca:0,75 meter. Någon som testat olika optiska kablar?

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/06/13 :  17:51:02  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
T.ex:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/toslink-kablar/nikabe-toslink-kabel-1-m-p69663

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/06/13 :  19:41:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
byta mina rca mot en toslink

Som du skriver låter det som att du fått rådet att ansluta din dac/försteg digitalt, snarare än analogt. Det kan ju medföra en förändring, men det är inte alls givet att det låter bättre i dina öron? Om jag missförstår det du skriver kan det avse att ngn föreslår att du ansluter din DAC med en optisk anslutning snarare än en elektrisk SPDIF. I det senare fallet har jag svårt att visualisera någon förbättring.

Node 2 (eller eg. alla Bluesound Node/Vault) gör ett riktigt bra jobb med MQA från Tidal, vilket du tappar med digital ut (iaf utöver 96khz) . Jag tycker personligen att de låter riktigt bra även analogt, men de kanske inte är tillräckligt dyra för att anses high end av alla?

En sak ang optiska kablar; En. sådan som den gode Amatören föreslår är säkert bra, och det finns ingen tydlig koppling mellan pris o prestanda här, men de måste matcha dina apparaters chassianslutningar. Jag har ett flertal mellan Nordost Glasslink och Clas Ohlson från 20år sedan. De enda som klarar att överföra 24/192 mellan min Vault (1) och t.ex. Moon 430HAD är de urgamla Clas Ohlson!!! (Även Argon och Van Den Hul misslyckas)
Kort sagt, toslink är ett gräsligt gränssnitt som inte tillför något enda positivt utöver galvanisk avskiljning, och det är sällan eller aldrig det är ett större beky,mer än kvaliten på överföring och omvandlingar med optisk signal.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2020/06/13 19:44:33
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/06/14 :  09:40:01  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Är på väg köpa en Hegel H 190 som jag då tänkte koppla ihop med min Node. I nuläget har jag en mindre Krell kopplat med vanlig RCA. Har fått rådet, om jag byter stärkare att också byta till optisk kabel.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/14 :  10:39:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag är övertygad om att da-omvandlaren i förstärkaren är bättre än den i Node2. Jag har en Node2i och var inte riktigt nöjd med ljudet. Därför köpte jag en dac till den som lyfte ljudet rejält. Jag använder en elektrisk digitalkabel. Jag fick lära mig en gång i tiden att en sådan överföring har en högre bandbredd än toslink, och de gånger jag testat så har jag fått bäst ljud via elektrisk överföring, men också sämst vid några tillfällen. Det är viktigt att den elektriska digitala utgången är rätt gjord med en galvanisk avskiljare. Vilket som låter bäst på Node har jag inte testat. Går du på optisk överföring, så snåla inte på kabeln där heller.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/06/14 :  11:55:05  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Är heller inte riktigt nöjd med ljudet från min Node. Problemet kan vara att jag ibland jämför med min Roksan Caspian CD-spelare. Lite orättvist blir det. Den kör jag också balanserat.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/14 :  14:59:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag ser att förstärkaren har inbyggd streaming. Varför vill du fortsätta att använda Node2? Är det funktioner du kommer att sakna om du bara kör den inbyggda streamern?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/06/14 :  15:07:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Då förstår jag bättre din tanke. Min dissning av optisk överföring kvarstår dock, och till skillnad från Björn-Ola tycker inte jag att DACarna i Hegels apparater är något att hoppa jämfota runt. Jag är helt säker på att du kommer uppleva skillnader, och att du möjligen också tycker att Hegellåter bättre. Huruvida jag tycker samma sak däremot, är en helt annan femma! :)
Hursom, varför inte prova då? En funktionell optisk kabel handlar om nån hundralapp, och det kan det väl vara värt för att stilla nyfikenheten!

(Jag har skrivit många gånger att jag tycker Vault 1 låter märkbart bättre än alla andra Node/Vault jag testat hemma, och det är jag inte beredd att backa på. Därmed kan jag luras av mitt hörselminne, som hävdar att jag faktiskt tyckte Node 2 var trevlig och bra.)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/14 :  15:38:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har inte hört Hegelförstärkarnas dacar, så jag kan inte uttala mig. De har ändå fått en del beröm, men det är ju bara att prova. Surt om man inte hör en förbättring. Då är det ju bortkastade pengar. I det fallet är en ren analog förstärkare att föredra och att man senare uppgraderar ljudet med en bra DA-omvandlare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/14 :  15:46:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag borde nämna att jag kör med elektrisk digital överföring från min Node2. Men jag har bara förutsatt att det låter bättre än toslink.

Jag bytte från USB till toslink på min Chord Hugo. Anledningen var att jag tyckte ljudet var för skarpskuret med USB. Ljudet blev mjukare och varmare med toslink. Rent tekniskt lite sämre men jag föredrar det.

Den enda kvalitets toslink jag testat är från Supra och den lät bättre än vanlig standardkabel, så kvalitet har betydelse även här.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/06/15 :  09:46:11  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Kanske borde jag nämna att jag i dag sitter med en förstärkare av märket Krell. Det är minstingen i detta berömda märke. Men så dyker det upp saker i huvudet... Ett byte till Hegel? Anslutningarna är fler. Kommer ljudet att bli bättre? högtalarna jag har i dag är Dynaudio Contour 20. Rummet är inte mer än 18 m2. Min Node är i dag ansluten med en kort "no named" kabel. Hade tidigare en längre kabel som gjorde ormboet än fulare. Egentligen var det mer av estetiska själ som bytet kom till. Men, men. Något hände och jag själv blev väldigt fundersam. Hörde jag rätt eller var det helt enkelt mina gamla öron som spelade mig ett spratt?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2020/06/18 :  15:04:03  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kan rekommendera denna:
https://www.brl.se/sv/artiklar/qed-reference-optical-quartz.html
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/19 :  14:47:34  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Vill du använda din Node 2 pga möjligheten till Roon eller en av mig okänd anledning?
Själv är jag en farbror som får vax i öronen ibland. Jag har aldrig hört skillnad på olika optiska kablar och jag har testat en del. I min anläggning, som är ganska komplicerad eftersom det är min enda och ska stå för film, musik och tv, vill jag undvika att krångla till jordplanen mer än nödvändigt. Altså tar jag varje chans till optiska överföringar och då speciellt apparater som inte kan stängas av ordentligt utan bara går i standby.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/06/19 :  17:21:11  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Min Krell är ju helt analog och mellan den och min Node 2 har jag i dag en kort kabel med RCA-kontakter. Detta fungerar väl, även om jag inte kommer upp i CD:ns ljud. Eventuellt är en annan förstärkare på G. En Hegel H 190. Pratade med en av grabbarna på HiFiKlubben och han rekommenderade att jag i så fall borde gå över till optisk kabel. En omöjlighet veta om det blir några skillnader så vida jag inte har möjlighet att låna hem rubbet. Min CD-spelare kör jag via balanserad kabel.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/06/19 :  18:05:10  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Den grundläggande skillnaden borde väl vara mellan digital överföring och analog överföring. Tror inte det finns analog ljudöverföring med optisk kabel, så därmed är man ju inne i "den andra världen" när man pratar optokabel. Tror man att det inte är bra nog med analog överföring, kan man prova med digital, absolut, men jag undrar ju hur analysen ser ut när man ska jämföra elektrisk digital överföring med optisk digital överföring. En vanlig USB-förbindelse klarar ju av allt man kan vilja höra, men ska man ha mycket mer info via samma kabel så kan opto bli aktuellt i och med den enorma bandbredden. Å andra sidan har ju digitala förbindelser nästan alltid nån form av felkontroll/-korrektion, så hur mycket bättre det blir med opto för bara ljud, är ju rätt osäkert. Misstänker jag...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/19 :  18:37:49  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ja, jag förstod nu inte riktigt hur det var kopplat. RCA måste du ha om Node2 ska användas med en förstärkare utan DAC.
Vad jag förstår finns Digital ut i form av SPDIF optisk från Node2 där man kan tillsluta en DAC om man inte är nöjd med Node2's inbyggda. Jag trodde det var den anslutningen som var under diskussion.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/06/20 :  10:19:52  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Det är signalen från Node som jag i dag kör med standard RCA till min Krell. Det är denna signalväg som påstås bli bättre via optisk kabel. Och rent teoretisk: Ljuset går väl bra mycket snabbare än elen?
Någon separat dac har jag inte i nuläget. Skall som jag säger inte jämföra dacen i min Node med den i min CD-spelare!
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/06/20 :  12:41:39  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
"Elen" och ljuset går lika fort, i princip.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/20 :  12:51:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tror rådet handlar om att använda den inbyggda da-omvandlaren i Hegel-förstärkaren i stället för da-omvandlaren som sitter i Bluesound spelaren. Det är egentligen bara att testa. Node 2 har en optisk toslink och en elektrisk RCA utgång, ibland kallad coax. Den elektriska digitalutgången får inte blandas ihop med den analoga utgången som ju är 2 st RCA utgångar för vänster och höger kanal. En välgjord elektrisk RCA utgång brukar låta bättre än en toslink och det är den jag använder på min Node 2i som jag kopplat till en separat DA-omvandlare. Omvandlaren är en Chord 2qute, som är en da-omvandlare som är helt överlägsen den som sitter i Node 2i. Vill man ha bättre ljud så är det ett bra råd att använda en bättre DA-omvandlare än den du har i Node 2 och i fallet med Hegel förstärkaren så sitter det ju en DA-omvandlare i den som gör att du kan ansluta din Node 2 till den med en digital kabel och då nyttja den interna omvandlaren i förstärkaren som förutsätts låta bättre än den i Node 2. En senare uppgraderingsmöjlighet är då att köpa en ännu bättre separat DA-omvandlare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/20 :  12:58:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
USB signalen har ingen inbygg klocksignal och enda fördelen med den är om DA-omvandlaren kan skicka en klocksignal till datorn som ersätter datorns klocka, s.k. asynkron överföring. Om inte, så kan man nog räkna med att få en högre jitternivå med USB.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/20 :  13:26:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har hört att USB skulle vara överföringen att föredra om man har den möjligheten. Sanningshalten i det påståendet har jag för lite kunskap att bedöma dock.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/20 :  14:25:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ja, förutsatt att du har en Dac som medger asynkron överföring. Man kan nog förutsätta att en Dac med USB ingång har just det. Sedan måste sändaren tillåta det också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/20 :  14:30:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mitt enda försök med USB gav ett för mig alldeles för ljust och skarpskuret ljud. Jag föredrog det mjukare och varmare ljudet jag fick via toslink. USB var säkert tekniskt bättre, men....
Helt klart är att kablar och överföringsmetod påverkar ljudet, även om det är samma ettor och nollor som transporteras.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/20 :  20:07:31  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har för mycke vax i öronen för att höra skillnad på digitalsladdar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/06/22 :  15:30:45  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Tja du Anders, då borde jag för länge sedan lagt ner detta med HiFi. Öronen säger mig att jag lika väl kan nöja mig med en lite transistor. Men...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/06/23 :  09:52:59  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Feelgood av fina apparater ska man inte se ner på.
Jag gillar fina apparater.

Skulle gärna ha auralic eller Benchmark, menn...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000