HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "...mikroskopiska skillnader tilldrar sig..."
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/08 :  11:03:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
"...Men hifivärlden har sin egen logik som ofta består i att mikroskopiska skillnader tilldrar sig det största intresset. .."
http://www.carlssonkult.se/OA52.aspx

Alldeles bortsett från att artikeln handlar om OA 52 - visst ligger det något i citatet?
Det som intresserar mig är inte alls specifikt att det i detta fall syftar på filten vid diskantelementet. Det intressanta är iakttagelsen generellt.
-Håller ni med om det citerade?
-Kan det dessutom kanske vara så att nedgrottandet i en eller flera små detaljer kan leda till att man missar att få till helheten?
Själv tror jag att fenomenet kan appliceras både på konstruktions- och användarledet. En konstruktör kanske fastnar i att optimera vissa saker och blir blind - eller snarare döv för vissa andra saker. Eller till och med för helheten...
Samma sak med hifisnubben hemma i sitt rum bland sina apparater.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/08 :  15:22:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag skrev detta i en annan tråd, men det passar bättre in här:

Det finns ett farligt tillstånd som man kan hamna i där man bara sitter och letar fel i ljudet och då blir man aldrig nöjd. Jag har träffat personer som hela tiden försöker komma tillrätta med problem som de upplever genom att byta ut komponenter, bara för att sedan hitta nya fel. Det har t.o.m. slutat så illa att man har gett upp och sålt hela anläggningen efter att ha kastat bort en förmögenhet på en massa uppgraderingar. Felet sitter definitivt i huvudet och jag var själv drabbad av det under en period. Jag kände aldrig någon lyssningsglädje under den perioden.

Ovanstående kan man väl säga handla om just att förlora sig i detaljer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/08 :  16:16:27  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Bra kommentar! Jag passar på att kasta in en annan sak som hände häromdagen och som snarare handlar om ett liiitet fel som gav stor effekt:

Jag köpte nya hörlurar härom dagen, hade precis packat upp dem och installerat den tillhörande lurförstärkaren.
Satte mig tillrätta i fåtöljen och knappade på en symfoni (eller vad det nu var) på Tidal.

Va-faan? Det låter jätteskumt! Klent, gällt och jävligt illa. Suck! Fel på grejorna...
Sedan upptäckte jag att jag glömt att ansluta datorn till stereons DAC-apparatur som matar lurföstärkaren.
Det var alltså laptopens små högtalare jag lyssnat på...

PS
Till saken hör att det är ett par staxlurar som ju släpper igenom jättemycket ljud utifrån, vilket gjorde felet än mer "realistiskt".

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/07/09 :  13:12:13  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000