HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Och så var det dessa jäkla kablar igen!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2020/08/01 :  17:09:16  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Har i min anläggning olika nätkablar. Var sätter man den "bästa" kabeln? Anläggningen består en integrerad förstärkare och en CD-spelare. Min streamer är av märket Node 2 och har inte någon jordad kontakt. Likaså kan vi nog bortse från min tuner.
När jag ändå håller på undrar jag hur bra Sward högtalarkablar är? Kör i dag med PAD.

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2020/08/01 :  17:40:35  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
När jag för ett antal år sedan jämförde två nätkablar så märkte jag rätt stor skillnad vilken kabel jag använde till min dåvarande förstärkare, Roksan Caspian. När det gällde cd spelaren så märkte jag ingen skillnad.Sedan har jag för mig att om man använder en strömlist så skall man koppla in stärkaren till första uttaget. Inget jag testat själv om det ger skillnad eller inte. Bara läst och gjort så

Sword finns nu i ny version och testas i senaste HiFi och Musik.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/08/01 :  18:02:30  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Testa?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/08/01 :  19:30:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nätkablar? Hmmm...

Den känsligaste enheten är den som hanterar de lägsta signalnivåerna. Eventuella störningar som nätkabeln kan uppfånga har potentiellt mest möjlighet att höras om det uppfångas på ett ställe som följs av mycket förstärkning. Men normalt vill man ju tro att en högkvalitativ nätdel i den dyra apparaten ska hindra sådana störningar.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/08/01 :  19:36:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nät? Som i ström eller nätverk? Jag misstänker strömkabel, och i så fall sätter iaf jag den som påverkar minst först i kedjan, dvs antagligen till en strömfördelningslist som en Supra eller en Nordost QB8 eller nåt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/08/01 :  21:16:58  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
lampuraudio: En apparat som släpper igenom störningar från nätet är felkonstruerad eller används på fel sätt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/08/01 :  21:53:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
@ AndersP:
Jo, därav att jag liksom är lite tveksam vad gäller hur ljudet påverkas av strömmatningskablar ("nätkablar"), jag skulle gärna höra hur man grundar påståenden om att en sort "låter annorlunda" än en annan sort.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/08/01 :  22:02:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men... Ni kan ju knappast hävda nåt annat än att än att en förstärkare utgör en modulering av nätspänningen och strömmen? Då kan ju knappast kabeln var oväsentlig?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/08/01 :  22:22:51  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nu blir det OT!
En klassisk förstärkare jobbar med vissa drivspänningar, som alstras av nätdelen. Denna nätdel, omvandlar nätspänningen (ofta 230 VAC, 50 Hz) till de spänningar som kretsarna vill ha att jobba med. Signalströmmarna i en klassisk förstärkare går i en egen loop, så att säga, de rör sig helt "innanför" nätdelen. Gränsen går vid den filterkonding som är närmast likriktaren, kan man säga, och signalströmmarna (den faktiska ljudsignalen) går inte ut i nätkabeln eller ens genom nättrafon eller vad det nu är för anordning för spänningsanpassning (switchande aggreget eller så). Här måste man faktiskt försöka förstå skillnaden mellan drivspänningar och signalström. Inkommande nätspänning är inte del av kretsloppet, det normala är att inkommande 230 V är galvaniskt skilt från alla andra kretsar, och därav ingår inte nätkablarna i signalkretsloppet.

Att slutstegets belastning på nätdelen varierar beroende på uteffekten är en annan sak. Dessutom finns ju förstärkare av klass D eller vad de heter, som jobbar på ett annat sätt än äldre tiders apparater, men även dessa har en "signalströmsloop" som är skild från nätkablarna.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/08/01 :  22:54:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Likväl förbannat hör man skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/08/01 :  23:04:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Att höra skillnad och tro sig höra skillnad är två skilda saker.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/08/01 :  23:12:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är det ständiga argumentet man får höra som audiofil.
Du lurar bara dig själv för det handlar om ren inbillning.
Svar: Nej.. Ni underskattar oss rejält.

PS Audio om strömkablar: https://youtu.be/8QuToO9JUfw

PS Audio erkänner att Audioquests strömkabel är bättre än deras egen:
https://youtu.be/S_jikR2x90A


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/08/01 23:37:49
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/08/02 :  10:10:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Att höra skillnad och tro sig höra skillnad är två skilda saker.

Egentligen inte Rydberg, om jag upplever skillnad så gör jag ju det? Orsaken är ju irrelevant, om det är mitt välbefinnade, ett annorlunda ljud eller en lättare plånbok som orsakar det hela.

Problemet är att det inte är upp till dig (eller någon annan) att avgöra om skillnader föreligger, om jag upplever dem. Nån kan komma dragande med oscilloskop, rektaltermometer och hela mätkitet och inte hitta en tillstymmelse till skillnader. Helt orelevant, jag upplever fortfarande en skillnad så för mig föreligger en skillnad.

Du upplever inte samma skillnad? Topp, då behöver inte du göra samma apparatbyte eller vad det handlade om. Kan du bevisa att du INTE kan höra skillnad?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/02 :  10:57:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=70612&start=60
Jag kommer nog få stora hammaren i skallen där.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/08/02 :  11:02:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
AlfaGTV> Det är en enorm skillnad, att höra skillnad betyder att man verkligen hör en skillnad. Att uppleva saker är något helt annat. För individen må det ju hända att det kan kvitta men som du ser i inlägget ovan från BO så framförs dessa upplevelsers som vara någon form av fakta, det är de inte.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/02 :  11:08:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Man hör det man hör och det ÄR upplevelsen. Läs det jag skrivit på Faktiskt.iö

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/08/02 :  11:27:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Bra skrivet, FBK.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/08/02 :  11:47:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
FBK> Detta länkade mellan forum för att skapa ett #8221;vi och dem#8221; har jag inte riktigt förstått vitsen med. Vi alla är en grupp som (förhoppningsvis) älskar att lyssna på musik och det är den största gemensamma nämnaren och det allra viktigaste.

Vad man hör och vad man upplever är inte samma sak, det är väl knappast något man ens behöver diskutera?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/02 :  12:04:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Varför inte, vill du inte att andra ska se hur en del resonerar där ? Varför är det så känsligt? Här är det högt till tak och det är fritt att ha olika åsikter så länge man håller sig till vanligt folkvett som alla har här. Och har man inte det så åker man ut. Jag tycker nog att det kan vara intressanta synpunkter för dem som läser här. Sedan är din "vad man hör och vad man upplever är inte samma sak", helt absurd. Det man hör blir ju en upplevelse. Det som du stoppar i munnen smakar någonting och det blir upplevelsen i hjärnan. När jag äter hemgjorda raggmunkar så blir det mmmmmm. När jag stoppar in Lax i munnen så blir det bara neeeejj. Det är inte krångligare när det gäller musik, då det är hjärnan till slut som säger vad den tycker.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/08/02 :  12:12:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Du verkar inte förstå skillnaden på implikation och ekvivalens. Man kan mycket väl uppleva saker som inte finns, mcgurk-effekten är väl ett av de tydligaste bevisen på det. Jag hävdade naturligtvis inte att det man verkligen hör inte bidrar till upplevelsen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/02 :  12:40:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Om du då anser att jag inte Förstår skillnaden på implikation och ekvivalens, varför förklarar du inte det så VI som har fel kanske kan förstå.

Men för att ta ett exempel som jag skrivit förut när det gäller hur jag vill att det ska låta dvs.naturligt.
En gång så sjöng sambons kör ihop med Anna Stadling och då med låtar ifrån Jonny Cash,( skivan heter Stadling/Cash) på kulturhuset här i Vallentuna. Där har de ett specialbyggt rum som ser ut som en mindre biografsalong. Och eftersom jag inte är något fan av den musiken så tänkte jag inte gå på den konserten. Men Jag ångrade mig och gick ner i slutet av den och smög in mig och tappade hakan totalt. Både av Stadlings röst och hur det lät, då jag aldrig hört något bättre live i mitt 50-åriga liv. Allt fanns där och jag tänkte direkt på att det blir intressant att höra sambons intryck av ljudet. Och det var som väntat att alla i kören hade reagerat på hur deras röster lät. De är inte vana av att sjunga i en lokal som är byggd för att det ska låta riktigt bra. Men jag sade direkt att besökarna hade garanterat njutit rejält för så här ska det låta när akustiken är på topp.
Köpte naturligtvis skivan och den är inte på samma nivå som det var att höra henne live.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/08/02 :  12:44:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Förstår inte riktigt vad din anekdot har med ämnet att skaffa, men kul att du fick en härlig musikupplevelse!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2020/08/02 12:45:24
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/02 :  12:53:03  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jo att det jag hörde ledde till en upplevelse. Öronen tar in ljudet, hjärnan tar hand om resten.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/02 :  13:47:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
När nu jag tänker efter så har vi gått totalt OT i Jerry_E tråd så vi får starta en ny tråd om det finns intresse att diskutera detta vidare då det inte är okej att blir så här.
Nya tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96527

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2020/08/02 14:20:36
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/08/02 :  15:03:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En annan anekdot.
Vi satt och drack kaffe hemma hos en kompis medans musik spelades i bakgrunden via hans fina hifianläggning.
Efter ett tag gick kompisen fram till anläggningen och gjorde något. Vi andra satt och pratade och ingen uppmärksammade vad han gjorde. När musiken kom igång igen reagerade alla. Något hade hänt med ljudet. Jag upplevde att det hade blivit gråare på något sätt, tappat lyster. Vi frågade, vad gjorde du?
-Bytte strömkabel till cd-spelaren. Nu sitter det en standardkabel.
Detta var definitivt ingen inbillning. Alla reagerade på ljudförändringen. Vi var överens om att det lät sämre med standardkabeln och hur vi upplevde förändringen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/08/02 :  16:49:10  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jerry_E: Jag kör min "finkabel" i stärkaren där gör den bäst nytta. När det gäller Supra har jag ingen erfarenhet men låna hem och testa om du har möjlighet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000